Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fotballskade - Framside lår

Mephisto-

Anbefalte innlegg

Jeg begynte for ca 1 år siden å spille fotball igjen, etter 4 år uten trening tenkte jeg at det var på tide å trimme kroppen.

Jeg meldte med da på et hobbylag, vi trener en gang i uka og kamp en gang i uka.

For ca 4-5 uker siden, begynte jeg å få små smerter i området hvor jeg har vondt nå. Jeg tenkte jeg var øm og stiv da jeg ofte slår lange baller og innlegg.

Jeg har egentlig ikke tenkt noe særlig over dette og fortsatt på vanlig vis, 2 ganger i uken med smerten. Barefor å ha det sagt, at jeg fortsatte er fordi det ikke var noe nevneverdige smerter.

Så for 2 kamper siden fikk jeg utrolig vondt i denne regionen. Neste kamp følte jeg meg veldig bra, tok det roligere i starten og kjente ingentig til denne smerten. I det jeg skal slå en lang ball føler jeg en stor smerte og jeg klarer faktisk ikke å fullføre innlegget.

Dagene etterpå og etter et forsøk på å trene selv har jeg følgende sympomer: Dette skjer kun i lange ballspill/hopp. Smerten kjennes på hele framsiden, men hvis jeg prøver å lete etter et punkt med tommelen er det høyt på låret.

Noen forslag til hva som har skjedd og evt. Behandling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjor det vondt a strekke muskelen? Har du strekt quadsa dine for? Vondere om morgenen? Hvordan er hamstringa? Stive? Klarer du aa strekke deg ned med strake ben og ta i bakken? Trenger mer info. Beskriv smerten nar du presser pa punket du har vondt. Sok opp rectus femoris og se om den er der du har vondt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først strekte jeg med å ta ankelen mot setemuskelen, noe som gjorde vondt ja. Men det kjentes ut som om det ble litt bedre av å tøye ut. Men så leste jeg at om jeg har strekt muskelfestet skal man ikke gjøre det, så har stoppa med det.

Vondere om morgenen ja.

Når det var på det værste klarte jeg ikke å ta på sokken på foten på en normal måte :)

Hamstring er vel på baksiden? merke kun foran hvertfall.

Ganske intens smerte når jeg finner punktet nærmere hofta

Bare spør om du mangler mer info :)

Lenke til kommentar

Virker ut som du har strekt en av quadriceps musklene (mest sannsynlig rectus femoris), kan ogsaa du har strekt iliopsoas, basert pa hvor du har vondt. Er det blaamerker/hevelse i omraadet? Hvor mye evt? Fortell akkuart hvor du har vondt ved aa legge til bildet ellernoe. Uansett virker det som at du har strekt en av musklene i omraadet og rehabiliteringen kan bli bestemt avhengig av strekkgrad. Ta det rolig, hold deg borte fra akselerasjoner og brae bevegelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter meg til Finne sin vurdering. Du kan få en raskere helbredelse ved å bruke NSAID, det vil si f.eks diclofenac som finnes i Voltaren og Voltarol (reseptfritt). Start dosen med 75 mg, gå siden over til 50 mg hver 12.time i 3-5 dager. Du kan få litt trøbbel med fordøyelsen underveis, pass på drikke rikelig med væske.

For øvrig var det spriten som reddet meg fra idretten. God bedring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Virker ut som du har strekt en av quadriceps musklene (mest sannsynlig rectus femoris), kan ogsaa du har strekt iliopsoas, basert pa hvor du har vondt. Er det blaamerker/hevelse i omraadet? Hvor mye evt? Fortell akkuart hvor du har vondt ved aa legge til bildet ellernoe. Uansett virker det som at du har strekt en av musklene i omraadet og rehabiliteringen kan bli bestemt avhengig av strekkgrad. Ta det rolig, hold deg borte fra akselerasjoner og brae bevegelser.

Ingen blåmerker, men hevelse og ganske varm i øvre delen av låret. Det er såpass hevelse at man ser forskjell når jeg sitter.

http://www.athleticquickness.com/images/sce/Thigh%20Flexor%20Muscles%20-%20400b.jpg

AKkurat hvor pilen med Sartorius er gjør det vondt når jeg presser, men når jeg sprinter så kjennes det nedover låret.

Jeg tenkte også strekt muskel, men er ikke det litt rart da det virker som om det har bygd seg opp over tid? Nå er mine kunnskaper begrenset på denne type skader.

Takk for hjelpen! Bedre å bruke forum enn å gå til lege ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...