Gå til innhold

Hvorfor var alt så mye bedre før?


Anbefalte innlegg

Det føles riktigere, når man beveger våpenet på PC føles det som om noe stritter imot, på Konsoll er dette en naturlig følelse, da du bruker joysticker fram en mus som følger real time movements til enhver tid.

Problemet er at spill nå slippes ut på PC med mouse smoothing på, noen gir deg ikke mulighet til å skru det av engang. På konsoll er mouse smoothing en standard, på PC er det ett helvetet for erfarende brukere. Noen har også mouse acceleration eller negative acceleration (BF3 hadde dette ved launch), noe som er enda verre en smoothing. Så har du VSync som har en lignende effekt med å stritte i mot muse bevegelser, denne er også en standard på konsoller, på PC er det vanligvis mulighet for å skru det av, og hvis du er kresen på mus respons sånn som meg skrur du det av. Sist men ikke minst har vi frame rate, på konsoll er 30 standard, noen få kjører 60. Som PC spiller er 60 minimum, jo lavere du har jo mer stritter musen i mot dine bevegelser. Selv foretrekker jeg over 144 ettersom jeg har en 144Hz monitor.

 

Min favoritt spille sjanger er arena FPS. Denne sjangeren er nesten helt utryddet, det har ikke kommet noen nye AAA arena FPS spill siden Unreal Tounrnament 3 i 2007. For å finne disse må man på indie markedet. Grunnen til dette er at AAA spill utviklere er ikke lenger interessert i å lage gode spille for spillere, de er interessert i å selge flest mulig kopier. For å gjøre dette har de dummet ned spillene slik at de er lett tilgjengelige for alle, så har de lagt inn progresjon slik at du blir å føler deg sterkere å beder enn andre uten å egentlig være det. Dette har ødelagt en hel generasjon av spillere som ønsker lette spill som gir dem oppgraderinger ettersom hvor mye tid de bruker i spillet slik at de kan drepe nye spillere å føle seg god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Historier i FPS-spill som Call of Duty og lignende har vel alltid vært det samme - en superbadass truer med å drepe verden, du må stoppe ham. Eller den vanlige suppa fra 2. verdenskrig hvor man blir fraktet mellom alle de store slagene, akkurat som i alle de andre 2. verdenskrigsspillene. Men på den andre siden har man spill som Bioshock-spillene, og der er historiene ganske solide. Og jeg mente at historie og realisme blir stadig mer prioriterte i de fleste sjangre, ikke bare FPS.

 

 

 

 

Mass Effect har vel ikke så alt for dårlig historie? Som arni90 skrev er vi alle enige i at slutten var fryktelig, men historien generelt holder mål sammenlignet med mange andre spill.

 

Du vet at "sammenlignet med andre spill" er et elendig argument? på absolutt alle måter har mass effects story blitt dårligere og dummere siden mass effect 1. Og med tanke på at mass effect 1 på mange måter var noe av det bedre som er laget, og mass effect 2 og 3 er "ok" eller mest "derp" så er det et større tap enn cod har hatt for å si det mildt. Og bioshock 1 var ok men 2 var crap.

Lenke til kommentar

Eg trur ikkje alt var betre før, i alle fall ikkje spel. Inustrien har derimot utvikla seg slik at det er store spel som når ut til mange som dominerer marknaden. Desse spela er ofte god og lett underhaldning, men mange, meg sjølv inkludert, vil nok hevde at dei ikkje klarer å oppnå same djupne som tidlegare storspel. Viss ein derimot berre ser litt forbi desse, og leiter litt, så trur eg ein raskt vil finne mykje fleire gode spel ein nokon gong.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke ting var bedre før. Det er mange spill oppgjennom årene som har gitt med mye glede. Men når jeg ser til bake på dem nå, så er det som å se tilbake på gamle bilder, fra hyggelige tider, hvor man tenker at "herre, var det sånn vi holdt på!?". Og spillene i dag gir minst like mye glede som spillene i går gjorde. Selv om vi har en tendens til å romantisere gårsdagen noe.

Lenke til kommentar

Du har jo Armored Kill. Jeg personlig synes at de mappene blir alt for store og kjedelige.

 

Edit: Du kan jo ganske enkelt justere ned til 48 ell 32 manns servere.

 

Så for å spille noe "Battlefield" var kjent for, noe "Battlefield" er, må man betale 15 bucks eller ha premium elite.

 

 

Å lage et spill alle er 100% fornøyd med tror jeg ikke vi får se noen gang.

 

Men gang på gang ser vi spillutviklere/utgivere prøve å cater til alle. Og dette failer gang på gang og ender med at de mest trofaste, hardcore fans blir skuffet.

Dette er en av grunnene til at spill i dag suger, fokuset på å bare maksimere profit, ikke det å faktisk lage et bra spill(som ikke er neddummet og tilpasset 5åringer) som vil øke inntjeningen. Nå handler det om å lage noe casualgamers synes er kult(les:massive eksplosjoner, destruction, graphicsover9000 og amerikansk voiceover med banning), selge flest mulig forhåndsbestillinger og pushe ut DLCs for $$$. Sistnevnte er grunnen til at vi ikke får mod tools med Frostbite. EA/DICEs begrunnelse;

 

"if you look at the Frostbite engine, and how complex it is, it's going to be very difficult for people to mod the game. Because of the nature of the set up of levels, the destruction, and all those things, it's quite tricky, so we think it's going to be too big of a challenge for people to make a mod."

Nice slap i trynet på modders. Alle skjønner at at den egentlige grunnen er å selge DLCs. Akkurat som når DICE gitt ut og sa "we don't ever want to charge for our maps"

 

I spoileren under er det en copypasta fra et innlegg jeg skrev i 2011(for de som er for late til å trykke på linken):

Hvis man ser nederst er det en spådom jeg hadde rundt en mnd etter BF3 var lansert. Litt vittig men ikke veldig sjokerende.

 

 

Kort oppsummering hva som har skjedd med FPSsjangeren:

http://youtu.be/W1ZtBCpo0eU

 

Battlefield 3 er et helt greit public spill, har ikke stor tro på det når det gjelder eSport. Man ser at spillet er lagd for consoles, menyene og hardware er noobifisert etc. Fra BC2 har DICE gjort noen ting rett, som default FOV satt til 70 og den er justerbar ingame. I BC2 var default FOV 55 som er det samme som alle console spill har pga det skal vises på TV. Raw mouseinput og noen få console(|) commands er også en liten oppgradering fra BC2. Men overall er spillet en nedgradering sammenlignet med BF2. Akkurat det samme så vi da CoD gikk mainstream fra CoD4 til MW2: CoD4 vs MW2 features

 

Her ser man at features blir strippet ned til å passe inn på consoles. P2P networking, P2P hitreg, 55FOV, nesten ingen muligheter for konfigurering, mod tools osv. BF3 er helt greit public som sagt, hvertfall som inf. Jeg ble så skuffet da jeg prøvde fly/choppers så HW spiller jeg kun i de gamle BF spillene. BC2 prøver jeg å glemme, værste BF spillet i historien.

 

BF2 var ikke feilfri heller, spesielt hitreg etter alle begynte å tweake latencycompensation og interpolation var elendig. BF42 og Nam derimot var bedre der. BF42, Nam og BF2 er spill jeg spiller den dag i dag og kommer til å spille mange år fremover. BF3 kommer til å være glemt om 1-2år siden BF4 er på vei. EA kommer til å gjøre som Activision å gi ut et nytt spill hvert år..

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...