Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 De routerne her greier mellom 800 og 1000Mbit via internettporten, så de holder nok på det området. Jeg ville nok valgt AC66U om jeg skulle kjøpe router i dag :-) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 De uredigerte GoPro filmene jeg har liggende (1280x720@60fps og 1920x1080@30fps) ligger på ca. 15-16 Mbit/s (ca. 1 GB på 8 min), og flyter superfint via en Linksys E4200v2 gjennom en etasje. Så det er sannsynligvis WRT54GL som er problemet ditt, og kanskje noen naboer også. Å dra opp mot 20 Mbit/s stabilt på et 54 Mbit trådløsnett (802.11g) er utrolig vanskelig. Med 5 GHz trådløsnett får du straks langt færre naboer som forstyrrer deg, samtidig som du kan bruke 40 MHz båndbredde med god samvittighet. Begge Asusene er kjappere enn Linksys E4200v2, så du har ingenting å bekymre deg for. Rå BluRay-rips (ikke rekodet) ser forøvrig ut til å være vanskeligere enn GoPro-film. BluRay kan ligge opp mot 30-40 Mbit/s. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 De uredigerte GoPro filmene jeg har liggende (1280x720@60fps og 1920x1080@30fps) ligger på ca. 15-16 Mbit/s (ca. 1 GB på 8 min), og flyter superfint via en Linksys E4200v2 gjennom en etasje. Så det er sannsynligvis WRT54GL som er problemet ditt, og kanskje noen naboer også. Å dra opp mot 20 Mbit/s stabilt på et 54 Mbit trådløsnett (802.11g) er utrolig vanskelig. Med 5 GHz trådløsnett får du straks langt færre naboer som forstyrrer deg, samtidig som du kan bruke 40 MHz båndbredde med god samvittighet. Begge Asusene er kjappere enn Linksys E4200v2, så du har ingenting å bekymre deg for. Rå BluRay-rips (ikke rekodet) ser forøvrig ut til å være vanskeligere enn GoPro-film. BluRay kan ligge opp mot 30-40 Mbit/s. Kanskje jeg har uttalt meg litt uklart, jeg bruker pr.idag ikke WRT54GL ruteren, men en Zyxel P2812HNU-F3 fra Telenor (ADSL). Denne skal såvidt jeg kan se støtte n-standarden. Det er GoPro videoer på 1280x720/60fps jeg har også, selv om jeg ikke har anelse om eksakt bitrate her. Men uansett hvilken avspiller jeg velger, så går det fint i kanskje 2-4sek. og så går det i sirup. Strengt tatt ser ikke nettv.browsing ut til å gå helt supert heller, så ett eller annet muffens er det med kommunikasjonen her (til NAS'en). Men det irriterer meg og alltid måtte kopiere over ting for å redigere, har trossalt ikke mer enn 256GB diskplass :-) Forøvrig, HTPC'en min har litt småproblemer med å streame BluRay plater (50GB-ish) over 1Gbit kablet nettverk også, så akkurat der skal jeg ikke skylde på det trådløse). Men nå er jo den noe koreansk makkverk også… så det forklarer vel den biten. Er den Linksysen noe jeg bør vurdere som en god konkurrent til disse to andre allerede nevnt ? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Kanskje jeg har uttalt meg litt uklart, jeg bruker pr.idag ikke WRT54GL ruteren, men en Zyxel P2812HNU-F3 fra Telenor (ADSL). Denne skal såvidt jeg kan se støtte n-standarden. Det er GoPro videoer på 1280x720/60fps jeg har også, selv om jeg ikke har anelse om eksakt bitrate her. Men uansett hvilken avspiller jeg velger, så går det fint i kanskje 2-4sek. og så går det i sirup. Strengt tatt ser ikke nettv.browsing ut til å gå helt supert heller, så ett eller annet muffens er det med kommunikasjonen her (til NAS'en). Men det irriterer meg og alltid måtte kopiere over ting for å redigere, har trossalt ikke mer enn 256GB diskplass :-) Det er diverse ting som kan gå galt i et 802.11n-nett også. Du kan f.eks begynne med å sjekke hvor mange naboer som plager deg med inSSIDer. Forøvrig, HTPC'en min har litt småproblemer med å streame BluRay plater (50GB-ish) over 1Gbit kablet nettverk også, så akkurat der skal jeg ikke skylde på det trådløse). Men nå er jo den noe koreansk makkverk også… så det forklarer vel den biten. Jeg kjenner ikke til akkurat det NASet, men utifra spesifikasjonene ser det greit ut for meg. Er nettverkskablingen god? Er den Linksysen noe jeg bør vurdere som en god konkurrent til disse to andre allerede nevnt ? Asusene er kjappere. Linksysen ser kanskje penere ut. Den heter forøvrig EA4500 nå. Den brukes akkurat her mest av historiske årsaker og fordi det rett og slett bare funker. Før Asus kom på banen var den en av de beste. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Det er diverse ting som kan gå galt i et 802.11n-nett også. Du kan f.eks begynne med å sjekke hvor mange naboer som plager deg med inSSIDer. Tror jeg utsetter å fikse problemer til den nye linja kommer, men ellers takk Jeg kjenner ikke til akkurat det NASet, men utifra spesifikasjonene ser det greit ut for meg. Er nettverkskablingen god? Tror egentlig det er HTPC'en, en TViX 6600N som er problemet. Begynner å bli litt gammel, I tillegg til en noe diskutabel linux løsning, så har vi en sikker vinner ;-) (Den spiller av BluRay fra USB da, men tror den er litt dårlig på buffring av store datamengder). NASen skal egentlig være god knall den, og den virker ellers som den skal. Asusene er kjappere. Linksysen ser kanskje penere ut. Den heter forøvrig EA4500 nå. Den brukes akkurat her mest av historiske årsaker og fordi det rett og slett bare funker. Før Asus kom på banen var den en av de beste. Da bestiller jeg en AC66U da, så får jeg det overstått :-) Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Det er nok et godt valg ja, har selv modellen under altså ASUS RT-N66U og er super fornøyd med denne. Vært opp i 200 / 200 på det meste. Selv om dette er dobbelt av det vi egentlig skal ha . Når det kommer til tråden min som er liknet til tidligere så vil jeg legge til at jeg tipper bofiber har et X anntal ip addresser de gir ut til hver smart switch slik at man må ha en router på innsiden. Hvor mange de deler ut vet jeg ikke Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Da var ruteren i hus, og jeg har fått lekt meg litt med oppsett. Streaming over trådløst ser ut til å ha bedret seg litt ihvertfall, nå kan jeg se videoene uten lag :-) Viste seg at videoene var 720p@120fps, noe som ifølge ruteren her byr på ca 8MB/s, så jeg tipper det akkurat var i meste laget for den stakkars Telenor-ruteren ;-) Har et par spm: - Kjører den både 2,4Ghz og 5GHz samtidig ? Og er det noen måte å "tvinge" kun ene, og er det isåfall noen fordel ? - Jeg har satt samme SSID på begge frekvenser, vil det bli "krangel" av slikt eller bare velger klientene det beste ? - Jeg satt ned sendestyrken til 50 istedenfor 80 som stod på standard, vet ikke om denne har noen praktisk betydning ? (merket ingen forskjell). Kanskje det blir litt mindre microbølgeovn i leiligheten.. Link speed står til 450Mbit/s på maskina mi ihvertfall.. høres jo fint ut det. - Siden Telenor bruker DHCP (?) på sine DSL linjer regner jeg ikke at jeg kan bruke denne Asus ruteren som erstatning for Telenor modemet, siden det ikke var noen opsjon for DHCP på WAN oppsettet ? Ellers er jeg veldig fornøyd så langt, den virker veldig rask, og merkbart raskere enn den forrige. Grensesnittet var ganske ryddig og greitt og, så ser bra ut denna :-) Endret 5. juli 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Ruteren bruker både 2,4 GHz og 5 GHz samtidig. PCen din bruker kun én av delene mot ruteren. Aktivering/deaktivering kan gjøres i webgrensesnittet: Wireless -> Advanced settings -> Professional -> Enable radio (velg riktig frekvens over først). Jeg kan ikke se noen fordeler med å skru av ett av nettene, med mindre du kun bruker 2,4 GHz eller kun bruker 5 GHz, og vil spare naboene dine for unødvendig støy. Sannsynligvis har du best fart på 5 GHz, samtidig som du sannsynligvis har en eller annen trådløs dings som støtter 5 GHz. Dermed ender du opp med å trenge begge nettene uansett. Jeg har satt forskjellige SSIDer på de forskjellige nettene og prioritert 5 GHz-SSIDen i Windows-innstillingene. På den måten sikrer jeg meg best mulig fart (minst mulig støy). Hvis du har samme SSID på dem er det tilfeldig hvilket du kobler deg til, og PCen din den kobler seg kun til ett av dem av gangen. For meg er 2,4 GHz-nettet mer å regne som et service-nett med lavere båndbredde, høyere kompatibilitet og lengre rekkevidde. Dvs at dette brukes til små dingser, folk som er på besøk, og andre filleting, mens 5 GHz brukes til seriøse ting i det daglige. Mikrobølgeoven din er 15000 ganger kraftigere enn ruteren din (750 W vs. 50 mW), så effekten fra trådløsnettet er ingenting å bekymre seg for. Hvis du klarer deg med mindre effekt er det kjekt for naboene dine. På 5 GHz ville jeg kjørt full pupp siden tapene der er større, og det vanligvis er færre naboer å plage. Endret 5. juli 2013 av endrebjo Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg gir 5GHz min vanlige SSID med et 5-tall bak. Enkelt å sortere hva som er 5GHz da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg gir 5GHz min vanlige SSID med et 5-tall bak. Enkelt å sortere hva som er 5GHz da. Ikke dumt, jeg får nok prøve å skille de, det dukker nok opp noen mobiler og slikt som ikke klarer 5GHz. Det eneste jeg synes var litt knotete var å sette opp QoS. Får det rett og slett ikke til å virke skikkelig.. blir litt knoting ikveld er jeg redd :-) Husker jeg likte featuren på Tomato firmwaren jeg hadde på min gamle ruter, da jeg kunne se real time hva slags trafikk som ble plukket opp av de ulike regelsettene.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Hmm.. noen som vet hva som kan være galt her ? Nå har jeg prøvd frem og tilbake men får ikke QoS til å virke. Virker ikke som det skjer noe uansett hva jeg gjør her.. Jeg har en 6Mbit/s nettlinje, som jeg antar pga. avstand og litt diverse ikke klarer mer enn 5Mbit/s, så download ligger stort sett stabilt på 570KB/s. Det jeg prøver å få til er å begrense hastigheten inn til NAS boksen min, en synology, slik at hvis den laster ned ett eller annet går ikke hele nettet i sørpe. Jeg har satt opp: - All trafikk fra NAS boksens IP adresse havner i "lowest" kategorien (har ikke filtrert på port) - Har satt opp "lowest" kategorien til å være 2,5Mbit/s med å sette 50% speed. - Aktivert Qos, trafikk monitoren viser at hele linja blir brukt, og alt går sørgelig treigt, så det kan stemme. - Ved å jekke opp og ned på prosentene, så struper den på tilsynelatende random tidspunkt hvis jeg er heldig. - Har prøvd å aktivere VPN på NAS boksen og for å da ta i bruk "andre porter" i mangel på bedre forklaring, men det hadde samme resultat. Så jeg sitter og klør meg i hodet og lurer på hvorfor dette skulle være vrient. Har noen screenshots under for forklaring: Vurderer å tråle forum for å finne ut om det er trygt å legge inn DD-WRT, men det burde da være unødvendig.. Endret 7. juli 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå