Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) Så jeg har nettopp mottat mitt nye modem tror jeg det er, et Inteno XG6746. Det står at dette er en "broadband switch" hva nå enn det skal bety. Det eneste som jeg er sikker på er at det ikke er noe trådløst her, så dermed må jeg inn med en ny boks. Men jeg vet seriøst ikke hva jeg skal se etter. Er det router eller et trådløst aksesspunkt jeg ser etter, eller hva bør jeg kjøpe ? Det er et par ting jeg vil ha: - QoS (jeg vil sette opp regler for prioritering av trafikk) - Mulighet for DynDns (eller tilsvarende) - Er det fortsatt noe vits å gå for disse "WRT ruterne" ? Jeg har en gammel WRT54GL som jeg er fornøyd med, men den er litt for treg nå. - Må nesten være en n-ruter da jeg har en maskin med n trådløst nett på - Gigabit LAN (da jeg har en NAS og en HTPC jeg vil ha godt driv på). Har 4 vegguttak i leiligheten, så skulle hatt muligheten til å koble til alle disse. Edit: Nå har jeg prøvd å koble meg på denne boksen, men har gitt opp. IP adressen jeg får er noe med en altfor stort subnett til å prøve og feile. Alle standardadresser jeg kan så heller ikke ut til å virke. Hva for noe kjipe greier er detta da, håper inderlig den er billig Endret 24. juni 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 det er nok et helt vanlig modem med innebygd svitsj, du trenger altså en wlan ruter i tilegg. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Det der er ikke noe modem. Det er er 4 porters, managed switch - hakket mere avansert enn en vanlig, liten "dum" switch, ment til hjemmebruk. Hva er det du har av nettverksutstyr ellers? Hvilken ISP?? Kom med mere info... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) Det der er ikke noe modem. Det er er 4 porters, managed switch - hakket mere avansert enn en vanlig, liten "dum" switch, ment til hjemmebruk. Hva er det du har av nettverksutstyr ellers? Hvilken ISP?? Kom med mere info... Jeg har ikke fått koblet opp linja mi enda da, men det er snakk om en ny fiberlinje fra Bofiber. Så det går en fiberkabel inn i den Intenoen, og that's it. Så jeg regner med det er alt jeg trenger for å få linja opp og gå. 4 LAN porter, kun én visstnok til "vanlig LAN", de andre var visst dedikert TV etc. Og dermed trenger jeg eget utstyr bak for å få trådløst og mer enn én LAN tilkobling.. Han karen som var og monterte sa at jeg burde få meg egen trådløs boks, så jeg regner med de bare er litt gniten på utstyret. Endret 24. juni 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Det du må ha, er en router. Nå er hjemmesentralen du får av Bofiber også er router, men de er dårlige... Lureste er å sette den i bridge og la din egen router styre nettverket ditt. Den Inteno switchen du har linket til, kan brukes hvis Bofiber gir deg flere (inntil 4) offentlige IP adresser. Men så lenge du ikke eventuelt har flere servere etc. og annet utstyr som kan dra nytte av offentlige IP adresser, da med tanke på NAT'ing og sånt, så har du ikke noe brukt for den switchen egentlig, med mindre du trenger flere Ethernet porter i nettverket ditt.. Skaff deg en router, anbefaller Asus sine, da de er kraftige og stabile, og lette å jobbe med Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Det du må ha, er en router. Nå er hjemmesentralen du får av Bofiber også er router, men de er dårlige... Lureste er å sette den i bridge og la din egen router styre nettverket ditt. Den Inteno switchen du har linket til, kan brukes hvis Bofiber gir deg flere (inntil 4) offentlige IP adresser. Men så lenge du ikke eventuelt har flere servere etc. og annet utstyr som kan dra nytte av offentlige IP adresser, da med tanke på NAT'ing og sånt, så har du ikke noe brukt for den switchen egentlig, med mindre du trenger flere Ethernet porter i nettverket ditt.. Skaff deg en router, anbefaller Asus sine, da de er kraftige og stabile, og lette å jobbe med Bofiber stoler jeg nå strengt tatt ikke på for fem flate øre, det er et møkkaselskap uten like, men det er nå dette jeg har fått av de, så da regner jeg med at det virker. Kan flere IPer ut ha med muligheten for TV og denslags å gjøre mon tro ? Jeg er egentlig veldig glad i Linksys WRT54GL ruteren med tomato firmware som jeg har (og satt opp for sikkert flere år siden) men den begynner å bli litt treg spesielt på det trådløse. Sitter nå på en Macbook Pro med n-nettverk hvis jeg ikke husker helt feil, og det hadde vært greitt å få fult utbytte av det. Asus rutere, har de QoS og denslags også ? (Jeg har detti helt av lasset når det gjelder å følge med på ting ) Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Du har altså fått den switchen av Bofiber? Høres rart ut, da som sagt at den ikke har noen router egenskaper i det hele tatt.. Det er en ren switch. Hvis den er det eneste du har fått, så har de mest sannsynlig gitt deg feil boks. Du skulle ha fått en hjemmesentral/multimodem, en Zyxel P2812 vil jeg tro... TV opplegget er skilt fra nettet ved bruk av VLAN, ikke IP adresser. WRT54GL er en bra router i seg selv den, men den er styggammal! Så pensjoner den, som router i hvertall.... He, ja, Asus routerne har QoS... De har "alt" som en moderne router skal ha.... Har selv AC66U routeren og den er knallgod! Støtter neste generasjon trådløsteknologi (802.11ac) som i teorien støtter opptil 6Gbps! Og nå kommer også nettverksadaptere som støtter ac teknologien, så jeg anbefaller den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) Du har altså fått den switchen av Bofiber? Høres rart ut, da som sagt at den ikke har noen router egenskaper i det hele tatt.. Det er en ren switch. Hvis den er det eneste du har fått, så har de mest sannsynlig gitt deg feil boks. Du skulle ha fått en hjemmesentral/multimodem, en Zyxel P2812 vil jeg tro... TV opplegget er skilt fra nettet ved bruk av VLAN, ikke IP adresser. Stemmer det ja, det er alt jeg har fått :-) Når det skal sies, så er fortsatt kablene hengende i kveler i stolpene nedover gata, så kan like greitt vente litt å se hva som skjer. Kanskje jeg får tilsendt mer på et tidspunkt ? Jeg har venta i snart 3 år på denne leveransen, så kan holde pusten litt til ;-) WRT54GL er en bra router i seg selv den, men den er styggammal! Så pensjoner den, som router i hvertall.... He, ja, Asus routerne har QoS... De har "alt" som en moderne router skal ha.... Har selv AC66U routeren og den er knallgod! Støtter neste generasjon trådløsteknologi (802.11ac) som i teorien støtter opptil 6Gbps! Og nå kommer også nettverksadaptere som støtter ac teknologien, så jeg anbefaller den. Hadde det ikke vært for den trådløse biten hadde jeg beholdt den, gammel eller ikke ;-) Har brukt den på fattern sin 25/25 fiberlinje fra Telenor, funker som smurt det! :-) Den har til og med funka som proxy server når jeg er i utlandet, den kan seriøst gjøre alt :-) Endret 24. juni 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Ja, avvent til de er ferdige med å montere opp kabler og sånt, evenuelt bare hør med dem.... Imponerende! Men da kan du ta de mulighetene der, og legge til 10-15 år med utvikling, så har du moderne utstyr fra Asus, Cisco, Linksys etc.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Imponerende! Men da kan du ta de mulighetene der, og legge til 10-15 år med utvikling, så har du moderne utstyr fra Asus, Cisco, Linksys etc.... Jeg tror nok det er takket være custom firmware at man har klart å utnytte hver stakkarslige lille hertz av den spreke 200MHz CPU'en :-) Takker forøvrig for gode tips. Skal se nærmere på den Asus ruteren. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Ja den er gjennomført i alle ledd! Ja gjør det! Du kan ikke gjøre feil med den! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) Du har altså fått den switchen av Bofiber? Høres rart ut, da som sagt at den ikke har noen router egenskaper i det hele tatt.. Det er en ren switch. Hvis den er det eneste du har fått, så har de mest sannsynlig gitt deg feil boks. Du skulle ha fått en hjemmesentral/multimodem, en Zyxel P2812 vil jeg tro... TV opplegget er skilt fra nettet ved bruk av VLAN, ikke IP adresser. Kjenner du egentlig Bofiber sine leveranser? Denne tråden beskriver bruk av utstyret ganske godt.Jeg ser ingen grunn til å komplisere nettet/utstyret med flere protokoller (f.eks et modem) når det kan kjøres Ethernet hele veien. Det ser ut til å være den linjen Bofiber har lagt seg på. De bygger opp et nytt nett hvor det ikke er noen eksisterende teknologier, og derfor trenger de ikke å ta hensyn til eventuelle gamle fiberkunder som f.eks bruker PPP i samme nett. Så du får altså et nett hvor du sitter rett på Ethernet med switchen fra Bofiber. En svær Bofiber-ruter sitter en plass lengre ut i nettverket. Skillet mellom internett og TV blir gjort vha. VLAN, og kjøper du VLAN-utstyr kan du sannsynligvis strekke TV videre til hvor du vil. Endret 24. juni 2013 av endrebjo Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Nei, jeg kjenner ikke til Bofiber i det hele tatt, derfor jeg ikke kom noen bastante utsagn om noe, annet enn at jeg syns det høres merkelig ut... Men for all del, kan godt hende Bofiber kjører på annen/properitær teknologi som ikke er vanlig enda, og jeg da ikke vet om.... Selv har jeg Canal Digital som ISP og tidligere Telenor Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Bofiber kjører internett slik internett er ment å kjøres. Uten ekstraledd som idiotiske modem, trege rutere, ustabile multimodem, osv. Du sitter rett på et relativt stort Ethernet hvor det står en seriøs ruter fra leverandør lenger bak. Så kan kunden trikse og mikse med ruter og eget nettverksutstyr slik han vil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) *snip* Takker. Da ser det ut som jeg har rett utstyr allikevel. Hvis det er så åpent som han karen i linken din antyder må jeg virkelig få en router med firewall først som sist, kanskje helst først :-) Hmm..lurer på hvor mange megabit WRT54GL ruteren klarer. Klarer den 100Mbit mon tro Endret 24. juni 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 WRT54GL klarer nok ikke å henge med på fiberhastigheter. Husker ikke helt hvor mye den greier via internettporten, men trolig rundt 40Mbit og langt mindre med QoS. Jeg ville valgt en nyere router med kapabel CPU og RAM. Helst en som kan flashes med tredjeparts firmware som f.eks Tomato. Selv har jeg Asus RT-N66U med Tomato Shibby (bra QoS). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) Ok, har sett litt på et par rutere her nå, men blir ikke helt klok. Hva med en av disse ? D-link DIR-868-L - som egentlig passer bra inni det lille "hulrommet" jeg har i veggen som jeg trykker alt utstyr inn i. Men vet ikke om jeg noensinne har bruk for AC nett ? ASUS RT-N66U - Var vel denne dere foreslo. Mulig antennene er litt for mye av det gode der jeg skal plassere denne, men hvordan tror dere denne er ift. den over ? Men det er vel en modell AC66U også, hva er forskjellen på dette ? N66U var forøvrig på tilbud til 990kr også. Edit: jeg ser Asus RT-AC66U koster 1200kr, ikke så ille mye mer. Noen fordel å gå for denne isteden for "N varianten" ? Det som også i hovedsak irriterer meg med nettverket mitt som det er idag, er at det går altfor seint til NAS'en min. Men vet ikke om det er trådløs performance eller hva. Når jeg previewer filmer, så lagger det sjukt på trådløst ihvertfall, noe jeg synest er litt merkelig. Har forøvrig en relativt liten leilighet, så trenger ikke noe sinnsyk rekkevidde.. Hvilken av D-link og ASUS mener dere har best og mest konfigurerbar programvare ? I første omgang kunne jeg tenkt å ikke fikle så altfor mye og bare kjøre stock firmware. Endret 25. juni 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Asus 66-modellene har bedre rekkevidde, men hvis ikke behøver voldsomt med signalstyrke, så duger nok alle de som er nevnt. Forskjellen på de to Asusene er at AC-modellen støtter den nye trådløsstandarden 802.11ac som er raskere enn 11n. 11n yter trolig inntil 100Mbit+ trådløst for deg, så det holder kanskje med den. http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/32110-d-link-dir-868l-wireless-ac1750-dual-band-gigabit-cloud-router-reviewed?showall=&start=3 Tror den D-linken vil få støtte for tredjeparts firmware, men den er såpass ny at det ikke er kommet enda. Vet at DD-WRT prøver å utvikle til den nå. Den har jo dual core, som betyr at ytelsen bør være god. Det er RT-N66U som har klart bredest tredjeparts støtte pr dato. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 802.11ac er "det nye" etter 802.11n. Teoretisk hastighet øker ca. 2-4 ganger (avhengig av konfigurasjon og hva jeg tror vil komme med det første/innefor rimelighetens grenser) sammenliknet med 802.11n. Både RT-N66U og RT-AC66U yter bra nok for deg. Jeg streamer BluRay trådløst fra NAS på min RT-N66U med ca. fri sikt (har ikke prøvd noen annen plassering), og måler 100Mbit+ når jeg overfører store filer. Hvis du har planer om å kjøpe ac-ustyr snart kan det lønne seg å gå for RT-AC66U. D-Linken kjenner jeg ikke til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) Så hvis jeg har valget mellom ASUS'en med og uten AC-støtte, så er det like greitt å bare gå for AC varianten når det ikke er mer enn 200kr som skiller de ? Regner med AC varianten er like god på N-nett ? Det jeg bruker på trådløst, bortsett fra smådingser som mobil, er en Macbook Pro, som har n-nettverk såvidt jeg vet. Såfremt jeg får fult utbytte på den, så er jeg egentlig fornøyd. Det jeg "streamer" til maskina trådløst er somoftest GoPro videoer jeg har tatt, de blir jo fort store, og har for vane å lagge noe sinnsykt (Jeg vil tro mye større enn "vanlige" bluray rips, f.eks har jeg en video her på 10min som er 2.2GB) sånn at jeg må kopiere de over på maskina for å gjøre noe nevenyttig med de. De blir streamet fra en Synology 413, men vet jo ikke om det er den som kan være problemet heller.. I tillegg er det godt mulig at den nye nettlinja havner på 100Mbit, så fint å få utnytta det også fult ut hvis mulig. Endret 25. juni 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå