Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen

Anbefalte innlegg

Skulle ønske at TV-produsentene komme lage en ren skjerm, kutte ut fordyrende elementer som tunere, smart-TV-funksjonalitet og høyttalere, og heller brukt alle midler på å fremskaffe et så bra bilde som mulig.

Det eneste jeg trenger er en så pen, slank og bra skjerm som overhodet mulig, helst i størrelseområde 60", med 1 stykk HDMI-inngang. (Sikkert en annen standard i fremtiden da).

Resten tar receiver seg av, sammen med dekoderen, mediespilleren, spillkonsollen og alle de andre signalkildene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Really? Er det tuner-enhten som får penger? Det er NRK som får pengene, ergo er det NRK man betaler for. En skjult skatteordning.

Jeg bare spesifiserer hva det er man betaler for. Det er Stortinget som har lagt denne kringkastingsavgiften på folket, ikke NRK. Et lite tips er å sette seg inn i hvordan det funker før du prøver å rette på andre.

Jeg siterer fra sidene til NRK: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.2843183

Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift, som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har, og hvilke kanaler du velger å se på.

Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om kringkastingsavgiften.

For 2013 har Stortinget fastsatt avgiften til kroner 2680,56, inkludert åtte prosent merverdiavgift.

Lenke til kommentar

Personlig tolker jeg regelverket slik at en plombering ikke er nødvendig, at man kun må la NRK plombere om de ønsker.

Men om man skal plombere, hvorfor er det bra at verkstedet gjør en "skikkelig jobb" som de skryter av her? Jeg vil at verkstedet skal gjøre det på simpleste og billigste vis, hvorfor ikke bare kutte antenneinngangene og teipe over? Å betale masse ekstra for en omstendelig prosess tjener jo ingen?

AtW

Lenke til kommentar

NRK = ARK, er bare til for å tjene den sittende regjering.

Dette er direkte faktafeil. NRK tilhører Stortinget, ikke Regjeringen.

Ved å fjerne lisensen og overføre det til skatteseddelen, vil man derimot overføre kontrollen fra Stortinget til Regjeringen, og da blir det som du sier.

Lenke til kommentar

Det er bra med valgfrihet til folket, men dette vil i det lange løp føre til at færre betaler lisens og dermed tvinge myndighetene til å innføre media/pc/nettbrett lisensavgift.

NRK opplyser at 97% av alle norske husstander betaler lisens pr dags dato, og at det var derfor i 2012 de ikke så behovet for å innføre lisens på andre media.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For det første, man betaler for politi, brannvesen og sykehus slik at det skal være gratis og tilgjengelig for alle om man får bruk for det. NRK har mange av oss aldri bruk for, og vil heller aldri få det, så det går så absolutt ikke an å sammenligne livsviktige og livreddende tjenester med om noe på TV'en skal være reklamefritt eller ikke.

Jeg synes også eksemplene debattanten du siterte var dårlig valgt.

Poenget hans/hennes er derimot helt kurant. Men det er mer nærliggende å bruke eksempler som museer, kunstutstillinger, opera, film og en rekke andre tilbud som mange aldri benytter, men som de likefult er med og betaler for over skatteseddelen.

Eneste forskjellen er at kringkastingsavgiften, av en eller annen idiotisk grunn, er skilt ut som en egen avgift istedenfor å tas over skatteseddelen. Det gjør tydeligvis at en del sliter med å skille den fra alt det andre vi alle spleiser på, og, langt verre, at det forsvinner en bråte penger til et totalt unødvendig kontroll- og innkrevingsapparat for den.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bra med valgfrihet til folket, men dette vil i det lange løp føre til at færre betaler lisens og dermed tvinge myndighetene til å innføre media/pc/nettbrett lisensavgift.

Eller bare avskaffe/privatisere here NRK. Noen her i diskusjonstråden synes NRK er bra... godt for de. De kan få all den "dype journalistikken", alle sine "flotte naturprogrammer" og all sin Px søppelradio, samme hva den skal koste.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Reklame.

Reklamefinansierte veier? Dæng! Hvordan fungerer det?

Aldri hørt om de. Radio hører jeg igjennom di.fm helt gratis

Nettopp, folk vil legge ned kvalitet de aldri har hørt (om).

Ja, eit fungerande demokrati hadde vore fint å hatt :)

Hva er det som ikke fungerer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg pleier å ha øya på veien når jeg kjører, synes det er tryggest sånn. Den eneste reklamen jeg kan huske å ha sett fra bilen er H&M's bikini greier på våren, livsfarlige saker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Reklame i asfalten/reklame-plakater ved siden av veiene/reklame-bannere på bruene/reklame-bannere over inngangene til tunnelene.

Ja for all del, hvorfor skal sjåførene se på veien og trafikkbildet?

Lenke til kommentar

Ja for all del, hvorfor skal sjåførene se på veien og trafikkbildet?

Førerne skal se på veien, men passasjerene kan jo se? Leser du på alt som står på alle butikkvinduene når du kjører forbi?

Og hvis 5000kr/pr dag pr skilt, blir det 1825000kr i løpet av hvert år. Hvis 1000 skilt, blir det 1825000000 i løpet av ett år.

Endret av iFire
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...