tigerdyr Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 En venn av meg har startet egen bedrift og jeg, i tillegg til en annen, har jobbet for ham "gratis" inntil videre, mer eller mindre formelt, og nå er tiden kommet der han trenger investor for å komme seg fortere videre. I den forbindelse regner vi med at det er lurest at vi som skal få en liten andel i firmaet kommer inn nå, før investoren kommer inn, men hvordan gjennomføres dette i praksis mest fornuftig? Han eier jo i dag 100% av firmaet som er registrert som et AS. Mht investoren skal det vel foregå med en såkaldt rettet emisjon går jeg utifra, men bør han gjøre det samme for oss som skal inn først eller skal han 'selge'/gi aksjeandelene direkte til oss istedet? Hva er lurest for firma, for ham, for oss? Takker for innspill. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Hvis firmaet skal ha penger, må det ustede nye aksjer til nye aksjonærer (og da gjerne med en overkurs). Dersom eksisterende aksjonær selger fra sine aksjer, får han penger - og selskapet har like lite som det hadde før salget, og da "kommer det seg ikke videre" som du sier. Er mulig at han selger aksjer, og så låner dere penger til selskapet, men det er ugunstig dersom selskapet går overende, da får dere ikke fradrag for tapet, mens dersom dere skyter inn aksjekapital, vil dere få fradrag for tapet på aksjene (så lenge dere ikke kjøper dem gjennom et annet AS). 1 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 En venn av meg har startet egen bedrift og jeg, i tillegg til en annen, har jobbet for ham "gratis" inntil videre, mer eller mindre formelt, og nå er tiden kommet der han trenger investor for å komme seg fortere videre. I den forbindelse regner vi med at det er lurest at vi som skal få en liten andel i firmaet kommer inn nå, før investoren kommer inn, men hvordan gjennomføres dette i praksis mest fornuftig? Han eier jo i dag 100% av firmaet som er registrert som et AS. Mht investoren skal det vel foregå med en såkaldt rettet emisjon går jeg utifra, men bør han gjøre det samme for oss som skal inn først eller skal han 'selge'/gi aksjeandelene direkte til oss istedet? Hva er lurest for firma, for ham, for oss? Takker for innspill. Du skriver det ikke rett ut, men det virker som om dere som har jobbet nærmest gratis, skal komme inn som medeiere til en billig penge - typisk fordi dere pga. arbeidet har gjort dere fortjent til det. Dette er ikke uvanlig i gründerbedrifter. Dette står da i kontrast til investorens erverv. Han hentes inn for at selskapet skal få mer midler. Med ham blir det en vanlig forhandling om hva han skal betale for en gitt aksjeprosent. Siden bakgrunnen og formålet med hhv. deres og investorens aksjeerverv er forskjellig, kan det beste også være at ervervet skjer ulikt: Det enkleste kan være at du og han andre kjøper aksjer til en billig penge. Så skjer en emisjon rettet mot investoren. Alternativet er å ha én emisjon rettet mot både dere to og investoren, hvor tegningskursen er lavere for dere enn for ham. I tillegg bør dere vurdere å lage en aksjonæravtale. Googler dere, finner dere kanskje noen greie eksempler. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Du skriver det ikke rett ut, men det virker som om dere som har jobbet nærmest gratis, skal komme inn som medeiere til en billig penge - typisk fordi dere pga. arbeidet har gjort dere fortjent til det. Dette er ikke uvanlig i gründerbedrifter. Ja og jeg trodde egentlig jeg hadde skrevet netop det, men jeg var tydeligvis ikke presis nok. Dette står da i kontrast til investorens erverv. Han hentes inn for at selskapet skal få mer midler. Med ham blir det en vanlig forhandling om hva han skal betale for en gitt aksjeprosent. Siden bakgrunnen og formålet med hhv. deres og investorens aksjeerverv er forskjellig, kan det beste også være at ervervet skjer ulikt: Det enkleste kan være at du og han andre kjøper aksjer til en billig penge. Så skjer en emisjon rettet mot investoren. Alternativet er å ha én emisjon rettet mot både dere to og investoren, hvor tegningskursen er lavere for dere enn for ham. I tillegg bør dere vurdere å lage en aksjonæravtale. Googler dere, finner dere kanskje noen greie eksempler. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå