Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Filkopiering: PC -> XBOX raskere enn PC -> PC!?

Anbefalte innlegg

Oppdaget et litt merkelig fenomen.

Har koblet XBOX'en til nettverket og bruker ftp til å overføre filer. Det merkelige er at det går jo svinfort!! Mye fortere enn å overføre mellom to PC'er!

På hubben er det indikator lys som viser hastigheten: gule lys, to orange og på maks hastighet kommer et rødt lys også. Det røde lyset ser jeg aldri/svært skjelden noe til når jeg overfører mellom PC-er. Men jeg ble mildt sagt overasket når den lyste konstant på det røde lyset (som er ca 100%) når jeg kopierte til XBOX'en.

Jeg målte også hastigheten med Statbar (som må tas med en klype salt):

PC -> PC: 6,5 MB/s

PC -> Xbox: 9,0MB/s

Ja, jeg vet at 6,5MB/sek høres lavt ut, men det er det den pleier å måle - er ingen feil på nettverket eller med PC-en (har prøvd flere PC'er og nettverk, og 6,5 er ganske normal hastighet).

Hva er grunnen til at XBOX'en er så mye raskere enn PC'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil sjekke om du kan få bedre hastighet PC - PC vil jeg anbefale deg at du sjekker ut forskjellige FTP servere. Det er stor forskjell på hva de klarer å makse ut på linja di. De som er kjent for sin enorme hastighet er Rumpus for Mac OS og War FTP Daemon på PC.

Du kan lese en del og sammenligne de forskjellige serverene her:

http://www.serverwatch.com/stypes/index.php/RlRQ

XBOX sine forskjellige dashboards med innebygget FTP server støtte, XBMP og standalone FTP serverene har alle forskjellig ytelse og fortrinn, derfor vil du kunne oppleve hastighets variasjoner der også, men generelt vil du finne kodene laget til XBOX bruker mer effektiv kildekode.

Det er også verdt å merke seg innstillingene til nettkortet ditt i forhold til switchen du bruker. Kan du tvinge det og switchen støtter det, ville jeg satt den på Full Duplex i den høyeste hastigheten du kan sette kortet til.

Hvis du har et eget dedikert nettkort med krysset kabel til Xbox vil den kunne yte mer siden xbox alltid prøver å legge den til høyest mulig hastighet, mens dette er styrt på en annen måte på pcen din, og kortet vil tilpasse seg det den blir forespurt om.

Lenke til kommentar
var da latterlig lavt mellom dine to pcer, har 25MB/s mellom mine to jeg.

Ehmm. Har du Gb nettverk?

GeeZuZz:

Jeg ligger også rundt 9 - 10 MB PC -> XBox og omvendt.

Men har samme mellom PCene i nettverket.

Har ikke målt over lengre tid, bare sjekka med Task Manager i windows.

Bruker en Unex 10/100 Mbit switch.

Husk at teoretisk maks for 100 Mbit ethernet er 12,5 MB/s. Dette oppnår du aldri i praksis pga. TCP/IP handshake, evt packet loss og slike ting jeg ikke har veldig god greie på (enda) :p ~9 MB/s er tålig bra :)

Lenke til kommentar

Rett og slett nettverkskortet ditt - eller for treg harddisk i den ene pc'en. Kjøp et skikkelig 3Com / Intel kort til den andre pc'en din så skal du nok se at du får 9++ MB pc-pc også.....

Hvis det er noen trøst har jeg det verre, jeg får 2-4 PC-PC og 10+ PC-Xbox! :lol:

Lenke til kommentar

Rett og slett nettverkskortet ditt - eller for treg harddisk i den ene pc'en. Kjøp et skikkelig 3Com / Intel kort til den andre pc'en din så skal du nok se at du får 9++ MB pc-pc også.....

Hvis det er noen trøst har jeg det verre, jeg får 2-4 PC-PC og 10+ PC-Xbox! :lol:

riktig! :) at nettverkskortet har dedikert CPU har veldig mye å si! Hvis ikke vil den tyne CPU'n din noe jævlig.

Lenke til kommentar
Jøss, hvordan får du tilgang på Xbox'en over nettverket da? Har også satt opp min på nettverket, men har aldri sett snurten av den... :oops:

EDIT: Trenger man X-box live kit'et kanskje?

Xboxen hans er modda :)

Så ftpd server kjører på den

Lenke til kommentar

Det er ikke nettverkskortet mitt det er noe galt med. At jeg får 6,5 MB/s skal som sagt tas med en klype salt.

Når jeg måler ser jeg på hubben. Den har vært brukt på LAN før, og det er ingen som har fått hastigheter høyt nok til at det røde lyset lystekonstant.

Derfor antar jeg at grunnen til at XBOX'en er raskere, er:

- Renere/mer effektiv kildekode (som nevnt over)

- Mindre ressursbruk (Er liksom ikke så avansert/ressurskrevende OS som kjører)

- Muligens et bra nettverkskort

oblivian:

"Xbox Media Player" er faktisk det mest avanserte mediaplayeren jeg har sett. XBOX'en er faktisk verd pengene bare pga den. Så kjøp deg en Xecuter2.2 lite plus på the-console-corner.com. Koster bare ca 400 + 17kr i porto!! (og den chippen kan bare legges på å skrus fast - ingen lodding).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det skal være meget dårlig kildekode før det går utover filoverføringshastigheten på 6-10 mb/sek hasitheter.

problemet er SMB protokollen (windows fil-deling) som suger, flytt filer mellom pc'er vha FTP istedet, de klarer > 10 MB/s hvis forholdene er bra. (fint vær og lite forstyrrelser i ionosfæren)

Lenke til kommentar

Jeg fatter selv ikke hvorfor folk har så lave hastigheter når de overfører mellom 2maskiner over nettverk. Dårlige kort har noe og si ,men ikke så mye.

Selv har jeg 1x2meter og 1x5meter + Cnet 8port 100mbit switsj og jeg ligger i 11.5mbs når jeg overfører mellom maskiner. Nettverk1 er

Dlink Gbit PCI kort og det andre kortet er Nforce2 nettkortet.. Kjører alle instillinger på Default osv.

Overfører med omtrent 8-9mbs igjennom en 30mbs Cat5 (ikke e) kabel til et annet Nforce2 nettkort.

Har selv hatt et 100mbit nettkort til 80kr.. Fikk da 8-9mbs istedet for 11.5mbs.

Jeg overfører bare med RaidenFTPD og en eller annen FTP klient. Windows kopiering er ikke bra.. Ligger da på 13-15mbs med overføring med Gbit nettverk imot det dobbelte med RaidenFTPD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...