eranro Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Hei! Jeg har nettopp satt opp mitt nettverk med resten av leiligheten og har koblet oss opp til internett gjennom hub og ruter. Men hver gang jeg starter opp, vil ikke nettverket starte opp før etter omtrent et-to minutt. Det bare står stille. Hva er gærent? Lenke til kommentar
Pomfri Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Noen flere spesifikasjoner hadde vel ikke gjort noe... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 har du prøvd å sette fast ip på maskinene? Lenke til kommentar
knatten Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Det høres ut som du har satt opp DHCP (dynamisk IP) på maskinene, uten å ha noen DHCP-server. Prøv å sette statisk IP. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Det der er typisk en av win xp sikkerhets oppdateringene. Husker ikke helt hvilket nummer den hadde. Det kan tenkes M$ har kommet med en oppdatering av oppdateringen nå, så prøv en update. -pg Lenke til kommentar
eranro Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 Stemmer at den er "Assigned by DHCP". Men jeg tror jeg får IP fra huben min eller ruteren. Kan jeg likevel ha en fast IP-adresse? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 du kan godt prøve å sette ip/gateway/dns manuelt og se om det hjelper. I såfall er det noe kødd med dhcp serveren din. Kanskje den bør restartes? -pg Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 En hub kan ikke ha DHCP... I så fall har du en Router m/dhcp i tillegg/innebygget i huben (eller andre veien kansje :-)) En liten oppklaring: HUB: En dum "koplingsboks" for (Ether)net. Får den en pakke inn, sender den den ut til ALLE portene sine. Dette er ikke bare et forferdelig sløseri med båndbredde, men også et sikkerhetsproblem (ikke så stort hvis alt er innen for samme hus, men teoretisk kan en virusinfisert maskin da avlytte alt...) Switch: Samme som hub, men med en liten hjerne... Den sender bare trafikken dit den skal. Router: Ruter mellom forskjellige nettverk. Kan også ofte ha tilleggsfunksjonalitet som DHCP og Firewall. (fint om noen andre kan forklare Routing litt bedre) Lenke til kommentar
eranro Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 De andre i leiligheten har INGEN problemer med det jeg har. De får også automatisk ip fra ruteren (ikke sant?), og de får nettverket (m/internett) opp med en gang de kommer inn i windows. Jeg må derimot vente lenge. Noen konkrete svar på hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Noen konkrete svar på hva jeg kan gjøre? Lese min første post i tråden på nytt, kanskje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå