Gå til innhold

Hjelp til kjøp av bærbar PC - maks 5000,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å skaffe meg en ny bærbar PC da min nåværende er 6-7 år gammel og halter litt i svingene. Bruksområdet mitt er for det meste det vanlige; skriving, studier, internet, osv. Jeg spiller ikke noen spill unntatt to; FM og PCM så grafikk er ikke nødvendigvis det viktigste (men sier ikke nei takk).

Nåværende PC:

LG E500

Windows Vista Home Premium

Prosessor: Intel Pentium Dual CPU T2730 @ 1.73GHz 1.73GHz

Minne (RAM): 3.00 GB

Systemtype: 32-biters operativsystem.

Grafikkkort: ATI Mobility Radeon HD 2400

Som sagt, jeg spiller ingen spill untatt Football Manager og Pro Cycling Manager, to ikke sååå grafikkrevende spill, selv om det hadde vært hyggelig å kunne kjørt dem relativt silkemykt.

Minimumskrav til PCM:

MINIMUM SYSTEM REQUIREMENTS

OS: Windows XP SP3/Windows VISTA SP2/Windows 7/Windows 8

Processor: AMD/Intel dual-core 2.2 GHZ

RAM Memory: 2048 MB

3D Graphics Card: 256 MB 100% DirectX 9 and Shaders 3.0 compatible NVidia GEFORCE 7900/ATI RADEON X1600/Intel HD 2000

DVD-ROM: 2X Drive

Hard disk space: 11 GB

Sound Card: DirectX 9.0 compatible

Jeg er ganske dårlig når det kommer til datamaskiner og vet ikke helt hva som er nok for mitt bruk, selv om jeg har skjønt at det virker som om jo høyere tall det er, jo bedre! Om noen kunne linket til en grei PC hos Komplett, Elkjøp, osv. så hadde det vært flott!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter og ser etter laptop til en kompis for akkurat samme bruksområde selv, og holder for øyeblikket en knapp på denne (etter å ha leita i et kvarter):

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=778866#extra

Her får du en ganske god prosessor i forhold til andre PCer jeg har sett i prisklassen, men den lave skjermoppløsningen og ingen haswell får meg til å rynke litt på nesen. Håper det gir deg en liten pekepinn i alle fall.

Lenke til kommentar

Men hvor god er egentlig en "helt grei" PC? Den som ble linket til i post 2, er det en god maskin for pengene?

Jeg vil jo helst ha noe som holder i en del år. Min er som sagt 6-7 år nå og det er først i det siste at teknologien har løpt i fra den, på den måten at basisprogrammer snart er for tungt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder den i post 2 så er Acer kjent for å være et temmelig råttent merke, så vil man ha en bærbar som holder i mange år ville jeg nok heller kjøpt en ASUS, Samsung, VAIO eller Lenovo.

Men hva med ASUS S56CB? Den er kraftig nok til å spille de nyeste spillene på greie innstillinger uten å koste for mye.

Lenke til kommentar

Det virker som at det er den samme PCen bare uten eget grafikkort, bittelitt svakere prosessor og uten SSD cache. Ville nok kanskje gått for den dyreste, men ifølge systemkravene til PCM burde du klare å kjøre det helt greit med det integrerte grafikkortet i den billigste. :)

Lenke til kommentar

Etter å ha sammenlignet dem ser jo noen få områder hvor det er forskjell:

Pris: 5295.- vs. 5995,-

Prosessor: 2.6 GHz vs. 2.7 GHz

Lagring: Uten SSD vs. 24GB SSD (hva er SSD?)

Grafikk: Intel HD Graphics 4000 vs. NVIDIA GeForce GT 740M - 2 GB DDR3 (Hvor stor forskjell er det?)

Beklager dersom det blir mange dumme spørsmål her, men vil jo gjerne få valuta for pengene :p

Lenke til kommentar

SSD er en slags type harddisk som er uten bevegelige deler og som benytter seg av Flash-teknologi, og ligner derfor mer på en forvokst minnepenn.

Dette vil gjøre maskinen din mye kvikkere ved at den åpner programmer og slår seg på mye raskere.

Denne maskinen har dog ikke en ren SSD, men en hybridløsning og vil derfor være noe tregere.

Når det gjelder grafikkløsningene er GT 740M rundt 4x raskere enn HD 4000, så mye å hente på der også. :)

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Lefdal har ett godt tilbud på denne Samsungen hvor man får veldig mye for pengene, men kanskje litt for dyr? Kan også dessverre bare kjøpes i butikk, så kommer jo litt an på hvor du bor.

Jeg kjøpte den sist uke, da hadde de den til 4990. Jeg er kjempe fornøyd.

Her er forøvrig diskusjonen rundt mitt valg av maskin, kanskje du får noen gode tips der også.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1520994

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

DustinHome har forresten tilbud på S56CB med 250GB mer lagringsplass og raskere prosessor til samme pris. :)

Jeg ser at prosessoren er på 1.9 GHz, er et raskere? Eller er det noe grunnleggende jeg ikke har fått med meg? :p Om den er en god maskin så ser det ut til å være et godt kjøp.

Lenke til kommentar

Den ser ganske lovende ut. Som sagt, jeg vil bare ha en grei nok PC som likevel ikke er utdatert om 2 år. Jeg så for meg noe rundt 5000,- og den er mer eller mindre innafor.

Sålenge det er det man kan kalle en god PC er jeg fornøyd. Bedre enn min nåværende er den i hvertfall :p

Lenke til kommentar

Du kan forresten lese anmeldelse av en litt svakere modell av den her. Virker som en bra maskin, eneste problemet er vel skjermen som har en såpass lav oppløsning som 1366 x 768, men dette er vanlig på såpass billige bærbare.

Det kommer også snart nye maskiner med Haswell prosessor som skal gi bedre batterilevetid og noe bedre ytelse. Så hvis det er viktig kan det kanskje være lurt å vente litt. :)

Lenke til kommentar

Nja, har hatt denne i 6-7 år og føler at teknologien har nådd den igjen og gått forbi nå. Ikke for det, jeg kunne fint klart meg med denne helt til den virkelig døde, men tenker at det er påtide å bytte ut :)

Jeg er alltid livredd for å kjøpe litt dyrere ting fordi jeg vil det skal være "perfekt" på den måten at jeg vil få absolutt maks til en viss pris, men jeg må ta meg selv litt i nakken og huske at når det kraftigste programmet jeg kjører er PCM så er det kanskje ikke så viktig :p Hovedbruken blir uansett Dagbladet, Facebook og skriving ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...