Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp, pc'en fryser, blåskjerm ++

Anbefalte innlegg

Hei

Begynner med å fortelle hvilken pc jeg har.

2 år gammel selvbygd pc:

- Asus Sabertooth P67

- i7-2600 / 3,4GHz

- ATI / HD6850 1GB

- 6GB RAM

- 650W PSU

- systemdisk SSD(128gb)

- 2x 1TB harddisker

De siste 2 mnd har jeg slitt med at pcen ikke vil på igjen etter at den har stått ubrukt en stund og gått i skjermsparingsmodus (tilogmed med prosesser gående i bakgrunnen). Den reagerer ikke på muse- eller tastaturklikk og eneste løsningen er å skru av med knappen.

Har i løpet av denne perioden også endt opp med bluescreen og skjermbilde som fryser og blir dekt av fargerike strekkodeaktige horizontale streker.

Har allerede sjekket og skrudd av alt av dvalemodus og strømsparing på harddisker og lignende, men ingen forbedring. Prøvde nå for et par dager siden å reformatere SSD og reintallere windows, men fortsatt same problem.

Spørsmålet mitt er i grunn om det er skjermkortet som synger på siste værs, eller om det skyldes noe annet? Noen mener kan være psu? men ikke hatt noe som helst problem det første halvanne året.

tt123

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdaterte Bios for ca. et halvt år siden og opplevde kun positive resultater av det, så tror ikke det er bios heller. Kan ta en titt på rammen og skjermkortet i løpet av dagen, så kommer jeg tilbake til åssen det gikk.

Kan overklokkinga av skjermkortet plutselig gi negative virkninger etter nesten 2 år uten problemer? "slitasje"?

Oppdaterte Bios med en gang etter jeg formaterte også. Kanskje jeg skulle latt være, å sett om det ble bedre... Kan se på det!

Takk for hjelpa foreløbi:)

Lenke til kommentar

Kjørte memtest igår og gikk gjennom alle mulige instillinger.

Fant ut at "hybrid hvilemodus" fortsatt var på, så skal se om det hjelper.

Kom også på at pcen har også fryst når jeg for eksempel har kjørt en full malware scan (spyware terminator 2012) eller under fullscan med MSE. Kan dette indikere noe?

tt123

Lenke til kommentar

Kom også på at pcen har også fryst når jeg for eksempel har kjørt en full malware scan (spyware terminator 2012) eller under fullscan med MSE. Kan dette indikere noe?

Siden du nylig har reformatert og reinstallert Windows så er malware lite sannsynlig.

Selv om du har oppdatert BIOS nylig så vil jeg likevel anbefale deg å ta en "bios-reset". Les hvordan her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1073989

Lenke til kommentar

da har jeg kjørt en masse tester og latt pcen stå på uten noe som helst kjørende i bakgrunnen i et par timer og ingen feil! Ser ut som det kan ha vært hybrid-ventemodus som var skyldig:)

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...