Simen1 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Et kjapt estimat på hastigheten. La oss ta en vanlig DVD-brenner med 16x hastighet (22 MB/s) som utgangspunkt og anta at den nye teknologien kan brenne med samme rotasjonshastighet. Anta videre at datatettheten på platene øker like mye radielt og tangensielt. Kun tangensiell tetthet påvirker hastigheten. Datatettheten per plate er direkte proporsjonal produktet av datatettheten radielt og tangensielt. Tettheten per plate øker fra 4,7 til 1000 000 GB, eller 212766 ganger. Radiell og tangensiell komponent utgjør hver for seg 461 ganger. Det vil si at skrivehastigheten øker fra 22 MB/s til 10,1 GB/s. ok, jeg ser SATA kan bli et problem her, men la oss overse det et øyeblikk. Brennetiden for en hel plate vil øke fra i underkant av 4 minutter (vanlig DVD) til ca 28 timer. Skulle man brent like mye med vanlig DVD ville det tatt 527 døgn, eller ca 1,5 år og da regner jeg ikke med tiden det tar å bytte plater, organisering og at man må både sove og spise litt innimellom. 1 Lenke til kommentar
Karamell2 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Et kjapt estimat på hastigheten. 28 timer er jo mye å vente, men tatt i betraktning at det er mulig å lagre kanskje 250000 dvder på platen, burde jo ferieturen være sikret mot dårlig vær. Ungene kan faktisk sitte i baksetet og se på samme plate i 28 år hvis hver film er en time. Nei, her må man bort fra seriell teknologi, stoppe rotasjonen og skrive hele platen i en smell med en parallell kvantelaser. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Det mest interessante er ikke "skryte mengden" på 1000TB, men metoden. Hvis størrelsen på "markeringene" på platen kan justeres så man ikke nødvendigvis kan fylle den med 1000TB, men fra noen hundre GB til 1TB eller 10TB så hadde man et optisk lagrings medium som både er billig og tar liten plass. DVD er så mye bedre til dette enn Blu-Ray fordi lisensierings reglene er mye enklere både for bygging av utstyr og til bruk av DVD plater. Hvis det også er mulig å masse-replikere slike plater med innhold (som DVD og BD) så har man et veldig billig masse distribusjons medium som aldri kan bli slått på pris av flash medium. Spørsmålet er vel om disse forskerne har kommet særlig mye lengre enn å lage en test og at å få til dette som et fungerende produkt fremdeles bare ligger i teorien. Da har jeg mer tro på Fuji sitt produkt som kan lagre 500GB på hver side av en Blu-Ray og kan replikeres. Litt på siden spørsmål; Hvorfor publiseres denne nyheten to ganger på "Tek" nettverket av to forskjellige skribenter? 21 Juni og 24 Juni. Vet ikke den ene hånden hva den andre gjør? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg så jeg fikk pluss for å kritisere. Men, jeg glemte noe jeg tror er vesentlig. Burde ha nevnt at en annen bølgelengde, altså kortere gir høyere energi. Da vil det si at Bluray-platen nok er laget av et annet materiale der hvor det innbrennes. Da den muligens krever et sterkere material elns. Så til nyteknologien: Her har de en "smultring", og bruker kanskje noe nokså konvensjonell lasertype i senter. Akkurat hvordan det påvirker sluttenergien som foretar brenningen det tør jeg ikke gjette på. Men siden bølgelengden må forandres, kanskje til det sterkere så.. ?? Lenke til kommentar
Krispo123 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Uten å gidde å sjekke kilden, tenkte jeg det var jo mye data, i forhold til 400 nm pit size DVD med 4.7 Gb og 150 nm pit size 25 GB Blu-Ray. Hva er et menneske hår ? jo fra 18 micrometer til 180 micrometer.Så et tusendedels menneskehår er micro/1000= 18 til 180 nanometer. La oss si det er 18 nm.Hvordan lagrer man da 1000 TB , (1024000, 1 million-og-24000 GB) som er (1024000/25) 40960 ganger mer enn en Blu-Ray, med en pit size som er i beste fall 18/150 ganger mindre, altså 150/18 = ca 8 ganger mere data, ca 200 GB ?Forskjellen på 40960 og 8 er altså som en stein i øyet, eller en kongle opp i rumpa. Oppklaring ønskes. :-)edit : "roughly one-ten-thousandth the size of a human hair"1 stk 10000 del, ja det hjalp jo litt. Skjerpings !Nå er jeg oppe i 150/1.8 = 83 ganger mere data, eller 25*83 = 2000 GB .Fremdeles like lur.edit 2 :Går over til regning med Pi 8.76 *10^15 square nanometers dekkes vegg til vegg med 2 nm diameter size pits = (8,76 *10^15)/3 = ca 339932 GB Jippi !Dette er 1/3 petabyte, og så nærme at det kan være bare litt unøyaktigheter i omtalen av menneske hår. Jeg mistenker at det berømte flatbanka kusehåret har vært brukt.edit 3 : Selv med tettest mulig pakking av pits, vil ca 10 % av arealet gå tapt dersom det ikke er mulig å skrive pits sirklene litt oppå hverandre. Da synker jeg ned til max 0,3 PB. :-( wow, ble det 6 i matte? Lenke til kommentar
Karamell2 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 wow, ble det 6 i matte? Nei, det ble 1024000/200 = 5120 i matte. Alvorlig, i artikkelen er det en feil (1000 istedenfor 10000) Så er det da dette håret da... hva har hår med dvd å gjøre ? Kan man ikke skrive noe uten å ty til sammenligninger med hår eller maur eller hva ? "Å, jeg gikk 2 mil på tur idag, det er faktisk 140000 appelsiner lagt etter hverandre, bare så du vet det" Venter spent på mer tabloid tilnærming: "Sjokkmye data presset inn på DVD ved hjelp av smultring-laser" 4 Lenke til kommentar
ph10m Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 tenkt deg blu ray. 4,7 gb dvd = 25gb Bluray 1000tarabyte dvd = mye mye tarabyte bluray Det blir en feil sammenligning. På Bluray bruker man en annen type laser enn på DVD-plater. Siden de bruker andre typer lasere her, vil det ikke automatisk bety mer lagringsplass. Jeg vil tro det kommer enda mer kompakte plater etterhvert, men foreløpig får vi godta 1000 tb Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Venter spent på mer tabloid tilnærming: Jeg synes HW gjør det ganske bra. Bare se for deg DB/VG sine overskrifter: -"Hundre gigabyte på like liten plass som en kvart flott" -"Super-DVD med plass til flere byte enn det er plass til golfballer i et olympisk svømmebasseng" -"Framtids-DVDen har flere byte enn det er gresstrå på en fotballbane" -"utrolig plate med plass til 300 millioner mp3-filer" -"Moores lov: Mer plass enn 700 millioner disketter" 2 Lenke til kommentar
Shadowxx Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 tenker bare hva fremtiden vil bringe Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Sikker på at det ikke er noen som har blandet DVD og BD her ? Hvis BD har kortere bølgelange den DVD så må man vel få til noe tilsvarende med BD og dermed øke kapasitenten betydelig Det virker ihverfall lit snodig at DVD nå får større kapasitet en BD Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 En DVD plate og en BR plate er jo det samme bare at laserne er forskjellig, visst jeg har forstått ting rett. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Derfor brenner du mer enn en kopi Da er nok en NAS\Raid løsning en del bedre. Hvordan? Skal du ha en kopi av NAS inneholdet ditt må du ut med 100% av prisen du nettopp har betalt, her må du betale prisen av en DVD brenne-plate.. Bryter loven What? 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 En DVD plate og en BR plate er jo det samme bare at laserne er forskjellig, visst jeg har forstått ting rett. Joda men den blir mere sårbar jo tetter dataene er lagret Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Joda men den blir mere sårbar jo tetter dataene er lagret Jeg nevnte det tidligere i tråden at å lese disken kan bli vanskelig, fordi et lite støvkorn kunne dekke over flere Gb med data. Visst de skulle få dette til måtte de nok ty til en slags MiniDisc cover for å forhindre at det blir riper, støv eller fingeravtrykk på discen. Lenke til kommentar
RelyingBug Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Detta kjem sikkert til og bli ein kjempehit no når CDane dør ut.. Unødvendig.. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Detta kjem sikkert til og bli ein kjempehit no når CDane dør ut.. Unødvendig.. Vel, CDane lever i beste velgående inni omtrent alle PCer der ute. Du har nok sikkert å en snurredisk i din PC. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Alle lagringsmedier har sine ulemper . Fellesnevnere er at de før eller seinere slutter å virke. Da er det viktig at man tar hensyn til de mest kritiske delene. jeg mener f,eks at drivermekanismen i en harddisk er mer kritisk en selve platen. Mangenettplaten i en harddisk er også lit verre å erstatte en en DVD Selv om det var en diskusjon hvorvidt en HDD holder lengre en en DVD så vil det være lit enklere å kopiere en DVD enn en HDD Nå skal altså den ny typen ha plass til flere Harddisker Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 En 1000 TB DVD-RW eller to kunne jeg glatt tenkt meg. Ta full backup av maskina en gang i måneden og så legge plata tilbake i safen. *sikle* Lenke til kommentar
RelyingBug Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Vel, CDane lever i beste velgående inni omtrent alle PCer der ute. Du har nok sikkert å en snurredisk i din PC. Ja men Folk lastar jo ned stuff og spel frå internett no. Dei nye bilane har bluetooth og USB tilkoblingar som gjer at dei kan koplast til ein Mobil der ein berre treng og bruke spotify til og spele av musikk. Minnepennar vert brukt til og lagre data fordi dei ikkje vert så lett øydelagd. Derfor dør CDen sjølv om ein fortsatt har CD spelar i PCen itilfelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå