Gå til innhold

[Løst] Hjelp med hjemmeserver til "ekstra lagringsplass"


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg lurte på om noen hadde tid til å fortelle meg hvordan man setter opp en hjemmeserver og hvilken jeg bør bruke. Har vært så vidt borti ubuntu desktop,

 

Jeg tenker å bruke den til f.eks "ekstra lagringsplass" og om jeg skal sende noe til en kamerat, også la han få logge seg på serveren å hente dette selv.

 

Og hva er det viktigste man må ha av komponenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Skal man ha en server man bruker til lagringsplass sier det seg selv at man burde prioritere diskplass og komponenter som gir god I/O flyt og ingen flaskehalser. Cache RAM, SATA Raid kompatibilitet, mye RAM og sist men ikke minst en god nettverksforbindelse.

 

Ubuntu er en populær linux distribusjon, men jeg ville også vurdert BSD med ZFS hvis du føler deg vågal og er villig til å bruke litt ekstra tid på å lære deg noe nytt. FreeNAS er en populær distribusjon av FreeBSD for bruk til hjemmeservere.

Lenke til kommentar

Jeg har fått litt sansen for FlexRaid www.flexraid.com som har masse snadder, les om den.Den er både til windows og linux.

 

Ellers kan du gjøre som vonfaff sier, bøtt på med ram ol.

 

Jeg bruker i7 4core (husker ikke navnet) :p

64 gb ram (4 Channel)

Intel 10 Gbit nettverkskort.

24 TB diskplass. + 1TB SSD til .torrent

 

Du kan sikkert få litt mere detaljer om du ønsker. :)

Lenke til kommentar

Til en hjemmeserver bare brukt til lagring for 1-2 personer så trenger man minimalt med hardware, det skal ikke mye til for å kunne utnytte 1 Gb nettverk fullt ut. Men avhengig av hvor mange harddisker man ønsker så vil man trenge en ok kontroller.

 

Unntaket er hvis du vil bruke ZFS, det vil kreve mer RAM og raskere prosessor enn ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...