Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Passat 1,9 TDI - Sedan


JuC1y

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har valgt og kjøpe denne bilen, som min første bil.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42167791

 

Har noen spørsmål angående den, før jeg bestemmer 100 %.

 

Er dette en rimelig bil for en student? Dette vil bli min første bil.

 

Er det en bil jeg kan stole på at ikke får feil ofte? Og som vil koste mye og reparere?

 

Har lyst på en bil som er driftsikker og god mot meg de neste 2-3 årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja den er rimelig. Relativt rimelig å forsikre og rimelig i drift.

 

Hallo, det er en 10 år gammel bruktbil, alt kan skje, men sannsynligvis så vil det være et nesten problemfritt vedlikehold. Om det koster mye å reparere kommer helt an på.

 

Når det gjelder service så er dette noe du kan gjøre fint selv ved hjelp av å kjøpe noen billige verktøy på Biltema (skrallesett, klo til å løsne oljefilter osv). Du kan også kjøpe helsyntetisk olje på Biltema.

 

Med den kilometerstanden som er på den bilen så er det stor sjanse for at det blir et problemfritt bilhold i 2-3 år.

Lenke til kommentar

Jeg har en Passat stv 1.9TD 131HK automat som hadde gått 145' når jeg kjøpte den (nov 2011) og nå står telleren rett under 170'

 

Før sist EU så måtte jeg bytte komplett bremser foran inkl bremseslanger, magnet ventilen på turboen gikk (sotet i hel, trolig mye småkjøring), en vakumslange som lakk og en jalla-løsning tidligere eier har gjort i forhold til dieseltilførselen som også lakk.

 

Bremsene byttet jeg selv (kostet under halvparten av verkstedpris), magnetventilen ble ca 3000 mener jeg (bruker ikke tid på feilsøking..), vakumslangen hadde jeg ikke tid til å fikse selv samt jeg var ikke 100% sikker på at det var problemet (feilsøking), men det er en 50,- del og kanskje 1 time arbeid hvis du er treig. Jallaløsningen kostet meg vel 2-3k å få fikset.

 

I alt ikke store utgiftene, har så langt brukt mer på å få bilen visuelt og estetisk bra enn på å holde den lovlig og kjørbar.

Lenke til kommentar

Tusen takk for respons!

 

Ettersom bilen skal på EU-kontroll om ikke så lenge, burde jeg eventuelt ta en NAF-test av bilen før jeg velger og kjøpe den?

 

Er ikke noe særlig flink med biler, så vet ikke om jeg kommer til å klare og fikse noe som helst selv. Men kan jo prøve?

 

Er det noe jeg kan prute prisen ned på litt? Føler den er litt overpriset?

Lenke til kommentar

NAF-kjøps test vil etter beste evne avdekke hva som er galt og hva som kommer til å måtte gjøres noe med fremover.

 

At bilen er avregistrert er litt misstenkelig, men dette ble nok gjort for å slippe årsavgiften. Så trenger ikke å være noe negativt selv om jeg nok hadde vært skeptisk på en såpass ny og "lett solgt bil" Mulig denne har blitt lagt ut flere ganger (dvs gode muligheter for pruting)

 

Jeg ville kontaktet selger og sagt at du ønsker at den skal inn på NAF-test, hvis det ikke kommer noe graverende så vil du komme og se på bilen, blir det kjøp. Står du for utgiften testen er. Blir det funnet mye, så er du ikke interessert og selger står for regning selv.

 

Kan nok også være lurt å ha med noen med litt peiling på bil når du skal se på den.

Lenke til kommentar

Bilen ser lovende ut. Bilen har en 101 hk motor (ref.: mekonomen.no) Støtter alle forslag over om NAF test.

 

Som alle andre VAG biler. Bilen er ganske sikkert våt som en dass i teppet pga vannlekkasjer og teppe i bunn som består av vannsugende skumgummi.

 

Sjekk hva servicehefte og hva neste service vil koste deg (om du tar service selv eller på verksted)

 

Dersom bilen er understellsbehandlet, så tyder dette på at bilen har fått ekstra omsorg og ... tørker tørker mas fra do....

Lenke til kommentar

Litt merkelig å kjøpe en bil og selge den igjen uten å sette på skilt. Er dette en "bil forhandler" (privat/hobby/enkeltmannforetak)

 

Spør om å få kopi av servicehefte samt en NAF-test. Jeg hadde vært skeptisk.

 

Service burde tas hver 15 000km/1år, helst oftere.

Lenke til kommentar

Min passat fra 2004 med 1,9TDI 4motion har ca 25000km intervall på servicene. Fikk beskjed i dæsjn nå for noen dager siden. Longlife heter det visst. Den har forøvrig bare rullet 58000 garanterte km. :)

 

Men ville vært skeptisk til en bil som har vært kjøpt avskiltet og kun blitt videresolgt. Dvs nåværende eier ikke kjenner til historikk eller noe som helst. Krev slagstest fra NAF i det minste.

Lenke til kommentar

Serviceintervallene som kommer fra merkevare forhandlerne er et absolutt minimum. 25 000km mellomer hvert oljeskift er lenge!

jojo kanskje for noen, men jeg har kjørt 25000km på 6mnd så vil mene dette ikke er farefullt for min del. Småkjøring hadde derimot vært døden. ;)

 

Sjekk om registerreimen er skiftet på de to, samt servicehefte og eu-kontroll fra tidligere år. Og automatkasse kan også være et problem ved dårlig teknisk vedlikehold. Ellers er boraen den som kanskje var mest interessant pga utstyrspakken. Dog, senk og store felger tyder på at den er ungdomskjørt (griskjørt).

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Kjører du såpass mye, så blir det litt annerledes. Og det er over tid jeg snakker. Skal bilen nå 300-400++ på telleren uten de store verksted utgiftene, burde service (iallefall oljeskift med filter) tas oftere enn 25'

 

 

Boraen så uten tvil best ut, de setene så utrolig digg ut. Men når det ikke står noe om senken, så er det i beste fall bare ikke godkjent og i værste fall kutta fjører (dvs du må kjøpe nye for å få det godkjent og lovlig) Automat kassen trenger du ikke å bekymre deg for enda, men en service på denne burde du ha i bakhodet (ligger på ca 5-6000,-) for at den skal være optimal. Når du prøvekjører en tiptronic kasse, sjekk om det er et "slag" når du tar den til revers samt om den kjører litt langt på girene (diesel trenger ikke å gå lengre enn 3-3500 på turtelleren i vanlige bakker). Og om den bruker lang tid på å komme helt i gir (nå er det ikke clutch på kassen, men du merker at den slurer litt) Dette er tegn på at kassen trenger service.

 

At den er ungdomskjørt er selvsagt en fare, men det at den har automatgir eliminerer litt fare i og med at det er clutchen som ofte tar slagene fra en ungdom.

 

Historikken er viktig uansett når du kjøper bil, når var sist service (vanlig og stor). Lenge til den skal på EU. Har du lite peiling på bil, så burde du ta en NAF-test.

Lenke til kommentar

Det du gjør før kjøp av bil er å først høre med bank om hvor mye lån du kan få, samt forteller litt om hvilken bil det er osv. Sørg for å få finansieringsbevis om selger av bil vil ha det. Evt oppgir hvem bankkontakten din er.

Så ringer du forsikringsselskap av eget ønske og forteller hvilken bil det er og registreringsnummer, og at du kommer til å kjøpe denne den og den dagen.

 

Så trapper du opp hos selger, skriver kontrakt, salgsmelding og returnerer med bil i ditt navn.

 

Her er også råd og tips. Kjøpskontrakten som ligger på NAF sine sider er anbefalt å bruke. Dette kan du som kjøper kreve også. :)https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bil/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...