Gå til innhold

NRK valgomat - hjelper dere til å finne ut hvilket parti dere skal stemme på

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ingen god test... Det er vanskelig å få Venstre for eksempel.

Og spørsmålene er ekstremt selektive... Datalageringsdirektivet og den nye åndsverksloven var ikke nevnt med et ord.... Nei, dette var skuffende. Den de lagde i fjor var ørlitt bedre.

Synes ikke det var spesielt vanskelig å få Venstre, alt jeg behøvde å gjøre var å svare det jeg mente. Men poenget er jo ikke å svare det man tror partiet man vil stemme ville ment, så det bør ikke være noe mål i seg selv å få Venstre som resultat, men å få vite hvem man er mest enig med. Kanskje du er mindre enig med Venstre enn du tror, tydeligvis gjelder det i de sakene testen omfatter i alle fall. Ikke dermed sagt at testen er en fasit på noe som helst måte, det kunne helt sikkert vært andre spørsmål som gjorde resultatet annerledes for mange, men tenker det gir en generell pekepinn.

Endret av Oyre
Lenke til kommentar

1. Frp

2. Høyre

3. Venstre

Det er veldig begrenset hvor godt resultat en valgomat kan gi. Politikk handler ikke bare om å være enig eller uenig i en sak, men også å ta de riktige forbeholdene og prioritere enkelte saker over andre. Denne valgomaten manglet både pesonvern, utdannelse, oljeformuen og sikkert en hel del andre temaer, og ikke minst hva skattepenger skal brukes til og hvem som bør ta hvor stor del av regningen. Mer eller mindre skatt er i seg selv et spørsmål av liten verdi. Så jeg kommer likevel til å stemme på Venstre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fyrste gongen eg prøvde testen var det partiet Raudt som hamna på andreplass, og MDG på tredje.

Turbonello: Nå må du vel snart innsjå at du er ein ekte høgremann.

Hehe. =)

Jeg skal ta den på nytt nå som jeg er litt mer våken og opplagt. =P

Men nei, jeg er ikke konservativ, og jeg missliker DLD og den nye åndsverksloven. Jeg er også i mot deres syn på narkotikalovgivningen, og deres syn på miljøvern etc. Jeg syntes bare det var utrolig rart at jeg havnet på Høyre og FrP etter å ha gitt uttrykk for at disse tingene var noe jeg hadde sterke meninger om...

Uansett. Testen er litt morsom, siden man får tilbakemeldinger av ulik art i etterkant. :)

AP er det partiet jeg er mest uenig med. Jeg tok testen om igjen i går, og svarte totalt motsatt av hva jeg mener, og da fikk jeg AP, og SP. (Jeg fikk en duell mellom de to). SP var det partiet jeg var mest enig med av de to da. :p

Lenke til kommentar

1. Frp

2. Høyre

3. Venstre

Det er veldig begrenset hvor godt resultat en valgomat kan gi. Politikk handler ikke bare om å være enig eller uenig i en sak, men også å ta de riktige forbeholdene og prioritere enkelte saker over andre. Denne valgomaten manglet både pesonvern, utdannelse, oljeformuen og sikkert en hel del andre temaer, og ikke minst hva skattepenger skal brukes til og hvem som bør ta hvor stor del av regningen. Mer eller mindre skatt er i seg selv et spørsmål av liten verdi. Så jeg kommer likevel til å stemme på Venstre.

Akkurat slik jeg tenker også. = ) Det var mye der som ikke var med der...

Et annet problem med testen er dette:

"Du kan ikke velge ingen mening flere ganger. Ta et standpunkt for å gå videre eller gå tilbake for å endre tidligere svar."

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...