Nlklas Skrevet 26. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2013 Å overklokke en i5-2500k er noe av det enkleste jeg har gjort, det var praktisk talt å bare sette CPU multiplier til 45x og se om det var stabilt Er å leser litt om klokking, og kom over et program som heter Intel Desktop Control Center, er det å anbefale? Er det noen negative sider med å unngå BIOSen for å klokke? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Er å leser litt om klokking, og kom over et program som heter Intel Desktop Control Center, er det å anbefale? Er det noen negative sider med å unngå BIOSen for å klokke? Du har et MSI-hovedkort og kan ikke bruke det programmet. Det er særdeles lite lurt å overklokke gjennom windows-programmer, bruk UEFI så du er sikker på hva du skal gjøre om maskinen ikke booter. 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 26. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2013 Du har et MSI-hovedkort og kan ikke bruke det programmet. Det er særdeles lite lurt å overklokke gjennom windows-programmer, bruk UEFI så du er sikker på hva du skal gjøre om maskinen ikke booter. Føler meg så dum når jeg begynner å diskutere det tekniske på en pc. Men UEFI, det ligger i BIOSen? Er det noen programmer jeg MÅ ha for å overklokke? Har lastet ned CPU-Z, Core Temp og Prime95, men vet nesten ikke hva programmene er til.. Utenom Core Temp, den er ganske basic. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Føler meg så dum når jeg begynner å diskutere det tekniske på en pc. Men UEFI, det ligger i BIOSen? Er det noen programmer jeg MÅ ha for å overklokke? Har lastet ned CPU-Z, Core Temp og Prime95, men vet nesten ikke hva programmene er til.. Utenom Core Temp, den er ganske basic. Hovedkortet ditt har ikke BIOS, det har UEFI. Prime95, Coretemp, CPU-Z og IntelBurnTest er mine favoritter. IntelBurnTest for å teste om innstillingene er noenlunde stabile. CPU-Z for å se at det ikke foregår throttling. Prime95 for langvarig testing, og er vanskeligere å bruke riktig. 1 Lenke til kommentar
BladeAMD/Intel Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Hovedkortet ditt er egentlig veldig lett å overklokke. youtube har flere guides. http://m.youtube.com/results?q=MSI%20P67A%20%20overclock&oq=&gs_l=#/watch?v=sgiqzAKy6Tk lykketill 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Skal se på noen av de videoene. ) Sitter nå å vurderer å la være kjøpe skjermkort denne generasjonen, men at jeg heller kjøper enda et 580kort. Leste at SLI580 er nogen lunde like kraftig som et 680. Til mindre pris, siden jeg allerede har et. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Skal se på noen av de videoene. ) Sitter nå å vurderer å la være kjøpe skjermkort denne generasjonen, men at jeg heller kjøper enda et 580kort. Leste at SLI580 er nogen lunde like kraftig som et 680. Til mindre pris, siden jeg allerede har et. Strengt tatt vil du få framerates opp i mot GTX Titan, men jeg tviler sterkt på at spillopplevelsen vil være noe særlig bedre enn et 770. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Strengt tatt vil du få framerates opp i mot GTX Titan, men jeg tviler sterkt på at spillopplevelsen vil være noe særlig bedre enn et 770. Så kjøp av et 580kort til er ikke å anbefale? Er jo samme ytelsen for en tusning mindre. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Så kjøp av et 580kort til er ikke å anbefale? Er jo samme ytelsen for en tusning mindre. Det er helt umulig å sammenligne framerates mellom et SLI-oppsett og en enkelt GPU. De som påstår noe annet bør ta en tur til optikeren. Det vil bli en solid oppgradering, men ikke regn med at du vil få en dobling i opplevd ytelse til tross for at tallene sier så. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Det er helt umulig å sammenligne framerates mellom et SLI-oppsett og en enkelt GPU. De som påstår noe annet bør ta en tur til optikeren. Det vil bli en solid oppgradering, men ikke regn med at du vil få en dobling i opplevd ytelse til tross for at tallene sier så. Så et SLIopsett er altså ikke å anbefale.. Lenke til kommentar
C.. Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Du kan jo lese artikkelen Hardware.no skrev for 2 uker tilbake hvor de tester ut nettopp om SLI/CFX går utover spillopplevelsen - Blir spillopplevelsen ødelagt av SLI og CrossFireX? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Du kan jo lese artikkelen Hardware.no skrev for 2 uker tilbake hvor de tester ut nettopp om SLI/CFX går utover spillopplevelsen - Blir spillopplevelsen ødelagt av SLI og CrossFireX? Problemene med den artikkelen er mange: For liten testgruppe, minst 5 pro-gamere, 5 som er vant med bruk av SLI/CFX, og 5 som ikke er vant med SLI/CFX. For få repetisjoner av de forskjellige oppsettene, personene burde ha vært innom samme oppsett minst 3 ganger. For få spill som testes, minst 3 spill burde testes og helst fra flere sjangre. For få hardware-kombinasjoner som testes: det burde vært tatt med flere generasjoner med maskinvare og gjerne tre/fire-veis SLI/CFX også. Det er rett og slett for lite data for å trekke noen virkelige konklusjoner, og det er først med Kepler at Nvidia har begynt å implementere frame-pacing (580 SLI får ikke frame-pacing.) 1 Lenke til kommentar
C.. Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Ser poenget ditt og sier meg helt klart enig i punktene du drar frem med at det er litt for tynt grunnlag til å trekke frem konklusjonen de til slutt kommer frem til: Vår konklusjon at denne myten er fakta – du kan få spillopplevelsen din ødelagt. Selv synes jeg egentlig eksperimentet er ganske ok og man får jo frem spilleren opplevelse av de forskjellige oppsettene, men det som du sier det burde ha vært flere testpersoner får å få et enda bedre grunnlag for konklusjonen som til slutt kommer frem. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Tror jeg holder meg unna SLI GTX 580 da. Nei blir nok å klokke prosessoren og så kjøpe 780kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå