Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Planlegger en oppgradering på pcen nå i sommer når pengene kommer inn, og jeg lurer på om dere kanskje kunne gi meg noe tips, kanskje anbefale noen produkter! :) Bruker pcen stort sett kun til spill og plain nettsurfing.

Akkurat nå sitter jeg med følgende under skrivebordet:

Geforce GTX 580, Intel i5 2500K, MSI P67A-GD65 B3 hovedkort, Crucial DDR3 1333MHz 8GB, og 850W strømforsyning. (Ingenting er klokket)

Hadde i tankene at jeg først og fremst skulle bytte ut skjermkortet, prosessoren og hovedkortet. Jeg har vurdert 770kortet NVIDIA nettop har kommet ut med, og senere en gang fylle på med enda et for å kjøre SLI. Kan jeg kjøre et 770kort med hovedkortet jeg har?

Det er når det kommer til prosessor og hovedkort jeg er helt blank. Satt og å så på Haswellprosessorene Intel nettop har kommet med, men igjen blir det kanskje dyrt å fylle opp pcen med det nyeste av det nye på en gang..

Hvis jeg finner på å kjøpe et Haswell, må jeg jo og kjøpe et nytt hovedkort i samme slengen, og da vet jeg heller ikke hvilket av alternativene som blir å funke best til mitt bruk? Og hvor lenge blir et slikt hovedkort å vare før jeg må installere et nytt??..

..Som igjen fører til et nytt spørsmål, hvordan går man frem når man bytter ut hovedkortet sitt? Må man avinstallere alt av drivere, operativsystem for så å installere alt på nytt i BIOS osv..?

Kanskje litt rotete innlegg, sitter å skriver dette sent på kvelden.. Men jeg håper kanskje en av dere kan gi meg noe svar :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er to 770kort stilt opp mot en 780? Tenker det spares jo noen kroner om jeg kjøper en 770 nå, og så kjøper jeg en til når prisen senkes med noen hundrelapper. Og hvor mye vil prisen senkes, ja om 1 og 2 år?

Bare å se på 670, og 680, prisen synker ikke noe nevneverdig :(
Lenke til kommentar

Dumt spørsmål, men..

Vil noen av komponentene mine henge igjen i ytelse om jeg kun går for å kjøpe skjermkort nå? Pcen greier jo ikke yte bedre enn det svakeste leddet

Ikke dersom du klokker CPUen litt ;) Men dersom du skal gjøre det, anbefales en skikkelig kjøler :)
Lenke til kommentar

Dumt spørsmål, men..

Vil noen av komponentene mine henge igjen i ytelse om jeg kun går for å kjøpe skjermkort nå? Pcen greier jo ikke yte bedre enn det svakeste leddet

Flaskehalser eksisterer alltid ;)

Det er ingenting å bekymre deg for så lenge du ikke kjøper et drastisk mer kraftig skjermkort enn prosessoren/spillet er istand til å fore med arbeid, resultatet blir bare litt lavere framerate og betydelig mindre støy.

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å gå for et 780 kort, når jeg først får råd. Og sitter å vurderer å klokke prosessoren til 4,5 :S Men det spørs jo på hovedkortet.. Takler mitt hovedkort at jeg driver med klokking?

Det hovedkortet takler overklokking helt fint.

Tror ikke det er noe P67/Z68/Z77-hovedkort som ikke takler en typisk overklokk med butikkkjøling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres bra ut! :) Når jeg kjøper en CPU kjøler, holder det med en ekstra vifte, eller bør jeg slenge på en vannkjøler? Sitter ikke på den største pengehaugen for øyeblikket..

Ekstra vifte? Mener du en større kjøleribbe?

Vannkjøling koster typisk to til tre ganger så mye for tilsvarende kjøleytelse, de beste kjøpene er typisk billige kjølere som Cooler Master Hyper 212 EVO og lignende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vannkjøling koster typisk to til tre ganger så mye for tilsvarende kjøleytelse, de beste kjøpene er typisk billige kjølere som Cooler Master Hyper 212 EVO og lignende.

Da er det vel denne jeg må kjøpe av "ribbene"? Siden den støtter Socket 1155.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...