Parapraxis Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Ok folkens, kom med deres mening om hva som er salgsverdien på dette oppsettet fra 2011: Spesifikasjoner Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO CPU: Intel i5-2500K 3.3GHz @ 4.5Ghz med Antec Kuhler H20 620 kjøler Corsair Vengeance DDR3 1600MHz - 16GB Primærdisk: Crucial m4 SSD - 128GB Lagringsdisker: 2TB Strømforsyning: Corsair HX620W modulær Skjermkort: GeForce GTX 260 Skjerm: Samsung Syncmaster 226BW - 22 tommer DVD-brenner (trenger overgang fra IDE-SATA for at den skal fungere) Alt står plassert inne i et lydisolert NZXT HUSH-kabinett i svart aluminium. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Jeg ville betalt mellom 2500 og 3500,- 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Tror nok du skal klare å få 3000 for den. 1 Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 24. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2013 Noen andre som har en mening? Sparker jo fra seg denne maskina, sett bort i fra skjermkortet, jeg mener den er verdt mer en 3000,- sammenlignet med hva du må betale for tilsvarende specs/ytelse nytt. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Noen andre som har en mening? Sparker jo fra seg denne maskina, sett bort i fra skjermkortet, jeg mener den er verdt mer en 3000,- sammenlignet med hva du må betale for tilsvarende specs/ytelse nytt. Men den er ikke ny... Mesteparten av elektronikk faller 30% bare du tar i det Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Den er 2 år gammel. Hva den sparker er fullstendig uvesentlig. 2000-2500kr er riktig pris. Men riktig pris har ikke noe med hva folk uten bakkekontakt kan være villig til å betale, desverre. 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) Data deler faller fort i pris. En god pekepinn kan være å trekke 30% av ny verdien fordi delene er brukt + 30% trekk for hvert år som har gått siden delen var ny. Edit: Du kan jo bruke den som en HTPC. Det er hvertfall det jeg ville ha gjort. Endret 24. juni 2013 av 1982kims 1 Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 2500.- For å få deg en god latter gå på bruktmarkedet på Finn :-) 1 Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 24. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2013 FYI, det er ikke jeg som selger den. Jeg er bare lurer på hva og hvorfor folk tenker om bruktverdien på datautstyr. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Kan forresten anbefale å legge ut på HW.no sitt bruktmarked! Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 FYI, det er ikke jeg som selger den. Jeg er bare lurer på hva og hvorfor folk tenker om bruktverdien på datautstyr. De som svarer her er generelt mye kjipere på brukt datautstyr enn folk flest. Det er fult mulig å få vesentlig mere for en PC på Finn.no enn det folk her sier. Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg skal ikke lyve, jeg har solgt pc på finn med profitt. Kall den gamingpc :-) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 De som svarer her er generelt mye kjipere på brukt datautstyr enn folk flest. Det er fult mulig å få vesentlig mere for en PC på Finn.no enn det folk her sier. Det har ingenting med kjiphet å gjøre. Vi regner verdi på utstyret utifra hva man kan få for pengene idag av nytt utstyr med 5års reklamasjonsrett, prisene blir derfor tilsvarende lave. At de fleste mennesker ikke har fletta peiling på hvordan man regner dette gjør ikke våre kalkulasjoner feil. Men rett pris på en vare er alltid hva noen måtte finne på og betale for den, og det er åpenbart at nordmenn elsker å bli snytt. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Alle som har solgt ting, vet at man burde legge høyere pris enn hva man vil ha for varen. Vil du selge noe for 2000, så legg det ut for 2500 fordi alle pruter på første prisen man har oppgitt. Klarte selv å selge en laptop for ca 1000kr mere enn den egentlig var verdt med å skrive med med Dedikert grafikk kort GT540M 2Gb. 1Gb yter nok det samme som 2Gb når det kommer til et såpass low end grafikk kort, men 2 høres bedre ut enn 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Alle som har solgt ting, vet at man burde legge høyere pris enn hva man vil ha for varen. Vil du selge noe for 2000, så legg det ut for 2500 fordi alle pruter på første prisen man har oppgitt. Klarte selv å selge en laptop for ca 1000kr mere enn den egentlig var verdt med å skrive med med Dedikert grafikk kort GT540M 2Gb. 1Gb yter nok det samme som 2Gb når det kommer til et såpass low end grafikk kort, men 2 høres bedre ut enn 1 Så du løy? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Nei. Hadde GT540M 2Gb dedikert grafikk kort. Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 24. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2013 Så vi har forskjellige ideer om hvilken verdi en vare har, men hva er varens faktiske verdi? Finnes den og isåfall, hvordan finner man den? I forhold til hardware tenker jeg f. eks at produktets forventede levetid vil være med på å avgjøre verdifallet over tid, Samtidig har man teknologiske utvikling som gjør produkter ut-datert (Skjermkort vs nye spill f.ex). Så er det usikkerhetsfaktorer sånn som hvordan hardwaren er blitt behandlet, hvilke påkjenninger i form av varme og last den har blitt utsatt for. Ganske mange variabler som faktisk gjør det ganske usikkert å anslå den faktiske verdien. Kanskje derfor gutta her konsekvent legger prisen de vil gi for ting så lavt, fordi det er en relativ risiko involvert. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) Så vi har forskjellige ideer om hvilken verdi en vare har, men hva er varens faktiske verdi? Finnes den og isåfall, hvordan finner man den? I forhold til hardware tenker jeg f. eks at produktets forventede levetid vil være med på å avgjøre verdifallet over tid, Samtidig har man teknologiske utvikling som gjør produkter ut-datert (Skjermkort vs nye spill f.ex). Så er det usikkerhetsfaktorer sånn som hvordan hardwaren er blitt behandlet, hvilke påkjenninger i form av varme og last den har blitt utsatt for. Ganske mange variabler som faktisk gjør det ganske usikkert å anslå den faktiske verdien. Kanskje derfor gutta her konsekvent legger prisen de vil gi for ting så lavt, fordi det er en relativ risiko involvert. "tommelfinger-regelen" er: -30% så lenge du har tatt i det og -30% for hvert år du har hatt det Edit: Det er selvfølgelig en viss "sikkerhetsfaktor" medregnet Endret 24. juni 2013 av MariusJS Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 24. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2013 "Pekefinger-regelen" er: -30% så lenge du har tatt i det og -30% for hvert år du har hatt det Edit: Det er selvfølgelig en viss "sikkerhetsfaktor" medregnet Jeg ville kalt det for en tommelfingerregel, men nok om det. Selv om du gjentar deg selv, så er den enkel men gir ikke så mye rom for å beskrive alle variablene som avgjør en vares verdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå