rindalis Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Kjøpte en brukt trek 2.1 alpha. http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/2010/archive/21 link til sykkelen. Min første landeveissykkel så leste meg smått opp på viktige deler osv.. Denne hadde 3 uker før kjøp fått service, ny kassett, kjede og krank og kranklager. Tok den med etter kjøp til en shimano reperatør for å få han til å se over sykkelen. han mente jeg måtte skifte kjede, siden dette var et connex kjede, nytt kranklager siden det som var på var et mountain bike sm bb51 kranklager. Gikk så til de som hadde utført servicen og ble forklart at kjedet er helt i orden å bruke samt at kranklageret passer som det skal, bare at mtb kranklageret er en del tyngre men dette ikke gjor noe siden dette var en relativt "tung" landeveissykkel og han sa jeg bare kunne sykle på.. Mens beskjeden fra shimano reperatøren mente jeg ikke skulle bruke sykkelen i det hele tatt før alt ble fikset. Kan sies at de som utførte servicen er en stor sportskjede mens shimano reperatøren er en som har "spesialisert" seg på shimano. Hvem har rett? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Det er noen mulige forskjeller mellom MTP og landeveissykler m.h.p. BB, men normalt for utenpåliggende gjengede BB er det bare snakk om å flytte på noen spacere. Går kranken greit rundt uten noe spesiell motstand? Er den fri for slark? (Hold rammen på skrå og dra/skyv alternerende i en krankarm og kjenn etter om det er slark. Bruk makt). Jeg kan knappest tenke meg at en krank som roterer fritt og er uten slark skal ha blitt montert med feil BB. BB51 skal kunne monteres i et standard 68mm BB skall. Så lenge connex kjedet er riktig bredde for 10-delt kassett skal ikke det være noe problem. 1 Lenke til kommentar
antih3lt Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Spør på deler-forumet til terrengsykkel.no. Lenke til kommentar
master air Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) Denne Shimano-reparatøren, han holder ikke tilfeldigvis til i Bergen? Angående lageret skal det ikke være noe problem gitt at butikken har klart å putte spacere riktig sånn at kjedelinjen er korrekt. MTB og road har 24mm akslinger, så lagerene går om hverandre. Det er en fordel å bruke "riktig" deler, da det er mye lettere å få ting til å funke som det skal, men når det først er gjort er det ikke noe problem. Kjedet er som Sverre sier ikke noe problem gitt at det er riktig bredde. Connex er litt kjipe kjeder, men det er ikke noe galt med å bruke dem. Endret 24. juni 2013 av master air Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå