AnonymDiskusjon Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Hei, nå er det sånn at jeg leier en hybel i en stor bolig med flere leiligheter. Gang på gang spiller huseierne/ungene deres høy musikk. Noen ganger er det så høyt at det rister i veggene, noen ganger langt ut på natta når ungene som er i tenårene, er alene hjemme. En nabo som bor i leiligheten under har sagt fra om dette flere ganger til huseierne, men har bare fått et totalitært svar tilbake som ala. "Hvis du ikke liker det får du bare flytte". (Det står ingenting i leiekontrakten at musikk eller bråk kan foregå utover den normale tid som jeg har skjønt er 23:00-07:00). Har vi leieboere noen rettigheter her? Anonym poster: a2a21917148465f5fa1f1309e316947b 1 Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Du kan vel ringe politiet hvis det går utover nattesøvnen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Som leigetakar så har du mange rettigheiter, men spørsmålet er kva du vil oppnå? Som huseigaren seier så kan du flytte, dersom du vil flytte så rekner eg med at du får huseigaren med på at du regner støyplagene som vesentlig misslighold av utleigekontrakta og at du kan flytte ut på dagen og kun betale for dei dagane du har budd der. Det kan også hende at du kan pårope ein mangel etter husleigelova, men det vil være avhengig av kva informasjon som huseiger gav om husrommet, og kva du burde ha oppdaga under visninga. Satte du forresten krav eller stillte spørsmål om støy og støyisolering? Dersom du kan påvise ein mangel så kan du kreve mangelen utbetra, og eventuellt holde tilbake ein passelig del av husleiga fram til mangelen blir retta. Bortsett frå dette så får du ikkje gjort så mykje meir enn å ringe politiet for å få dei til å stoppe musikken, og eventuellt bøtlegge huseigaren/ungane. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Du kan vel ringe politiet hvis det går utover nattesøvnen. Og med mindre du er interessert i noe godt forhold til huseierne (noe som høres vanskelig ut), vil jeg anbefale deg å gjøre det til en vane så fort som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå