Gå til innhold

Muslimer og Vestlige

Anbefalte innlegg

De første kristne såg på seg som ekte jøder, at de var endel av jødedommen. Så utvidet de til å ha med diaspora jøder, altså gresk talende jøder. Senere fikk også "hedninger", altså mennesker uten jødisk blod i årene være med. Da var de blitt en misjonerende religion, og brutt ut fra jødedommen.

Nja, det var vel egentlig to kirker (den jødisk kristne kirken i Jerusalem og den hedning kristne kirken i Rom) hvor da den mest fleksible overlevde helt frem til i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De første kristne såg på seg som ekte jøder, at de var endel av jødedommen.

De første kristne så ikke på seg selv som en del av jødedommen"

Denne misforståelsen har oppstått fordi folk tror at jødene er etterkommere etter Israels stammer, men det er de ikke.

Av de som kaller seg jøder i dag er ca 90-95 % prosent khazarer, resten er en blanding av andre folkeslag, bla noen fra afika.

Kristendommen er som sagt fortsettelsen av Israelittenes gamle religion, og jødedommen har ikke noe med denne eller kristendommmen å gjøre.

Jødedommen er tvers gjennom hedenskap,og det vi kaller jødedom var tilstede også på Jesu tid, og det var bla derfor Jesus kritiserte jødene slik Han gjorde.

De kristne er de som tror på Jesus og følger Ham.

Og det har aldri jødene gjort,og de første kristne identifiserte seg heller ikke med jødedommen.

De visste godt at jødedommen er hedenskap, basert på okkultisme og satandyrkelse.

Ordet jøde burde vært oversatt med Israelitt, for da ville dette ikke bli så lett misforstått.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

...Jødedommen er tvers gjennom hedenskap,og det vi kaller jødedom var tilstede også på Jesu tid, og det var bla derfor Jesus kritiserte jødene slik Han gjorde....

Det jødiske presteskapet ble fullstendig babylonisert under sitt fangenskap i Babylon, det er derfor de kalles "horen store Babylon" i Åpenbaringsboken, hvor det også fortelles at de erstattes med det kristne presteskapet (bruden, 144000, nye Jerusalem) :)

Lenke til kommentar

[/size]

Nja, det var vel egentlig to kirker (den jødisk kristne kirken i Jerusalem og den hedning kristne kirken i Rom) hvor da den mest fleksible overlevde helt frem til i dag.

Viste i mitt innlegg til begynnelsen når den begynner å ta form. Altså kristendommens spede begynnelse.

Maktkampene som følger, og former kristendommen og dens retninger over tid er enorm.

De første maktkampene var om den skulle kun være kun for rene jøder, eller om den skulle ta inn gresk talende jøder (altså de var som regel ikke rene jøder, men hadde jødisk blod), så ble det åpnet for alle. Altså det vi kan kalle hedninger.

Det ble nøkkelen for å ekspandere i ett stort tempo. Visst ikke tror jeg kristne ville vært en ubetydelig sekt, eller utdødd jødisk sekt.

Håper jeg skrev noenlunde forståelig. Lenge siden jeg har vært innom emnet. Så mottar med takk om jeg blir korrigert. Mht fakta.

Endret av magrelen
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så hadde ikke de første kristne en fiks ferdig religion. Den ble formet over et lengre tidsrom.

Den kristendommen som Balthazar mener er den eneste riktige, kom vel med Luther og protestantismen. En kristendom som sikret kongene og adelen verdslig makt og rikdom, på bekostning av paven i Rom.

Utviklingen innen kristendommen har fulgt samfunnet hele veien. Idag så har taket blitt høyt og porten bred.

Lenke til kommentar

Utviklingen innen kristendommen har fulgt samfunnet hele veien. Idag så har taket blitt høyt og porten bred.

Nja, bak det du ser står fortsatt den smale vei og trange port, Jesus Kristus :) som du må gjennom hvis det skal bli noe av deg :) det holder ikke med å lese en bok eller være med på noen kirke, menighets saker, som mange tror :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...