Gå til innhold

Muslimer og Vestlige

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er nå ikke muslimer et folkeslag.

Men diskusjonen er egentlig om islam, for muslimer lever etter islams lære, selv om du og andre ateister tror at de ikke gjør det.

Kan du være så snill å innhente den informasjonen du trenger før du åpner kjeften? I den siste diskusjonen vi hadde så forsvant du som dugg for solen med en gang du måtte bevise dine påstander. Ikke sett deg selv i samme situasjon på nytt, er du snill.

Les hva jeg har skrevet. Jeg skrev at ARABERE er et folkeslag, eller folkegruppe om du vil, ikke muslimer.

Hva jeg og "ALLE" ateister tror og mener om muslimer vet du heller ikke en dritt om, så dette er bare nok et eksempel på at du er den beste til å utføre det du alltid anklager andre for, nemlig fordommer.

Vær så snill å la meg slippe nok en ignorant diskusjon der du kommer med løse konspirasjons-påstander du ikke kan bevise eller redegjøre for. Det var pinlig nok på dine vegne forrige gang...

Nei, jeg ønsker ikke å generalisere. Men snakker om det folkeslaget i den byen jeg er i nå. Hvordan det er andre steder vet jeg ikke, og muslimer og vestlige lever sikkert i harmoni i andre byer for alt jeg vet.

Men jeg syns Halsoy gav et godt svar, og tror det er fordi mange ikke blir godt nok integrert i samfunnet og faller ut.

Jeg står fortsatt fast på poenget mitt. Dette er ikke en diskusjon om en folkegruppe eller en religiøs gruppe. Dette er en diskusjon om de idiotene du har møtt på og slike som dem. At slike tendenser kan være et større problem i innvandrings-miljøer er statistisk et faktum, men at dette bare gjelder en spesiell folkegruppe eller religion er jeg mer uenig i.

Jeg tror man finner denne adferden i alle folkegrupper der noen faller utenfor. Det skjer blant nordmenn også, uansett relgion eller folkgruppe, men risikoen er høyere hvis man er innvandrer i et land, helt klart.

Sett en gruppe norske turister en morgen i Midt-østen og jeg garanterer at de har tråkket på en god del tær før lunch. Det skjer hele tiden i kulturelle kollisjoner. :)

Endret av LiamH
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det politiske korrekte svaret er mennesker kan ha dårlige dager eller rett og slett har dårlige holdninger, uansett kultur, etnisitet og blablabla. Noe av det er nok veldig sant. Jeg har noen muslimske venner, og stortrives med det, for de jeg er venner med er ordentlige mennesker med skikkelige integrerte familier jeg kunne snakket varmt om i flere timer.

MEN. Jeg bor på et veldig... "farget" sted nå, og har begynt å legge merke til en del ting, spesielt på t-banen som jeg tekte over i går. (dette er ikke-vestlige innvandrere, jeg snakker jo egentlig ikke om religion nå).

Det som provoserer meg litt, er at jeg ALDRI har sett en ikke-vestlig innvandrer reise seg opp for en gravid, gammel osv. på verken t-bane, buss, trikk o.l. Ikke bare det, men jeg ser ofte innvandrerkvinner som er "hjemme" (handler mat osv.) på dagen, noe jeg også ikke liker. Jeg ser mye sjeldnere norske rundt 11-14. En siste ting jeg har lagt merke til ofte (også i går) er at innvandrere ALLTID tar heisen på t-banen der jeg skal av. De presser seg inn i en trang heis med gamle/skadede personer som virkelig trenger heisen.

I disse eksemplene som jeg har begynt å legge merke til, så bruker ofte kvinnene hijab (eller annet). De andre uten hijab, pleier å oppføre seg som det jeg vil si er normalt. Hit jeg har flyttet nå har jeg også ofte sett damer med niqab med lange hansker som dekker til barn 1+ fra topp til tå og. Kan hende det er et lite kultursjokk fra min side, men måtte bare få utløp for det.

Det er absolutt ikke meningen å være rasistisk, mye jeg skriver kommer sikkert til å provosere noen, men da er det bare å kjefte :)

Jeg synes du skrev et ganske genialt innlegg. 1+ fra meg :)

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at et fåtall ødelegger for alle, eller at det er bare "enkelttilfeller"

Problemet er islam, og islams lære som påvirker muslimer på en eller annen måte uansett, så lenge de lever etter denne læren.

Norsk media forteller ikke så mye om hva muslimer driver med rundt om i verden, men det er nok av nyheskanaler og media i utlandet som forteller hva som foregår, og derfor finne jeg det egentlig ganske underlig at folk flest i Norge ennå forsvarer islam, og ennå tror på det muslimene påstår om at islam er en "fredelig" religion.

At muslimene snur ryggen til all elendigheten og prøver å innbille seg at dette er bare "enkelttilfeller, kan jeg til en viss grad forstå, for de ønsker jo tross alt å forsvaresin religion. Men at folk flest i Norge forsvarer islam og tror at islam er "en fredelig religion" er litt mer uforståelig.

Nå har jo ikke muslimer flest noe til overs for vantro, og vantro er alle som ikke er muslimer. Så muslimenes reaksjoner spenner seg fra likegyldighet og lett motvilje mot vantro, som i Norge.

Til agressivitet, trakkasering og drap på vantro, noe som alle minoriteter i land med flertall av muslimer er utsatt for omtrent daglig.

I tilleg skjer jo dette også til en viss grad i alle vestlige land.

Så å si at dette er "enkelttilfeller" eller at et fåtall ødelegger, er bare tull.

Problemet er islam, og så lenge det fins muslimer som følger islam, og naive folk som forsvarer islam, så blir det aldri fred.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det skyldes nok en kombinasjon av steinalderkultur,

Finnes ingen grunn til tro at steinalder folk var dårlige mennesker, det er bare noe tull evolusjonsteoretikerne påstår, når de sier at mennesket var et dyr.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Finnes ingen grunn til tro at steinalder folk var dårlige mennesker, det er bare noe tull evolusjonsteoretikerne påstår, når de sier at mennesket var et dyr.

Steinaldermennesker levde under andre kår, med andre kriterier for å overleve, og liten kunnskap om verdenen rundt oss. Det er en noenlunde fornuftig antakelse at de derfor hadde noe andre kulturelle normer enn oss.

Når det gjelder "evolusjonsteoretikere" så antar jeg du mener de som aksepterer at evolusjonsteorien og den tilhørende enorme bevisemengden er den beste forklaringen på det biologiske livet her på planeten. Angående å definere mennesker som dyr, så kan vi kun utelates fra den kategorien dersom vi bevisst definerer oss ut av den.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det skyldes nok en kombinasjon av steinalderkultur,

Steinaldermennesker levde under andre kår, med andre kriterier for å overleve, og liten kunnskap om verdenen rundt oss. Det er en noenlunde fornuftig antakelse at de derfor hadde noe andre kulturelle normer enn oss.

Det er absolutt grunn til å tro at steinalder folk forstod og kjente naturen mye bedre enn hva det moderne mennesket gjør. Evolusjonsteoretikerne ideer er om fortids menneskene er feil.

Lenke til kommentar

Det er absolutt grunn til å tro at steinalder folk forstod og kjente naturen mye bedre enn hva det moderne mennesket gjør. Evolusjonsteoretikerne ideer er om fortids menneskene er feil.

Interessant påstand. Bevis for påstandene dine er du snill?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er islam, og så lenge det fins muslimer som følger islam, og naive folk som forsvarer islam, så blir det aldri fred.

Kristne folk er visst like.

Vi i Norge ligger bare et par hundre år foran midtøsten når det kommer til rettferdighet og likeverd. Det er ikke lenger enn 400 år siden vi brente hekser. Sånn går det når man tar verdier fra en vandrehistorie.

Kristne verdier. Det er pga at vi har kjempet i mot de kristne verdiene som gjør at vi har det så godt i Norge(og vesten) i dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kristne folk er visst like.

De er tydeligvis nytteløst å prøve å forklare dere noe, for enten er dere for dumme til å forstå, eller så er dere så onde at dere støtter islam på tross av at dere vet at islam er en tvers gjennom ond ideologi.

Dere er tilsvarende ute av stand til å forstå hva kristendom handler om, selv om jeg har forklart det også.

Alle muslimer er selvfølgelig ikke like i utgangspunktet, men de følger alle islams onde lære, og det gjør at de handler og reagerer likt på forskjellige nivåer.

Mao alle muslimer følger satan, og de har dermed tatt til seg satans natur. Derfor er muslimer ganske forutsigbare.

Og du og andre ateister og sosialister er like forutsigbare, og av samme grunn.

Kristne verdier. Det er pga at vi har kjempet i mot de kristne verdiene som gjør at vi har det så godt i Norge(og vesten) i dag.

Tvert imot.

Det er på grunn av kristendommen at vi har hatt det så godt i Norge og vesten. Og også ateister har blitt oppdratt etter kristne verdier.

Men dette er nå snart slutt, og det du ser nå er de siste rester av den velstanden som vi en gang hadde i våre land.

Etter at sosialistene og jødene sikret seg kontrollen i våre land, så har de faktisk med hjelp fra islam langt på vei klart å nedkjempe og ødelegge kristendommen.

Dette har ført til en begynnende splttelse mellom kvinner og menn, og ødeleggelse av familien.

Det har ført til økende umoral, vold og kriminalitet, og økende korrupsjon på alle nivåer i samfunnet..

Og det har ført til en omfattende ondskap og korrupsjon blandt politikere og myndigheter i alle de veslige land.

Dette er ennå bare begynnelsen, og det vil bli verre,mye verre.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

De er tydeligvis nytteløst å prøve å forklare dere noe, for enten er dere for dumme til å forstå, eller så er dere så onde at dere støtter islam på tross av at dere vet at islam er en tvers gjennom ond ideologi.

Dere er tilsvarende ute av stand til å forstå hva kristendom handler om, selv om jeg har forklart det også.

For å synke til ditt nivå, så er du den mest stupide og ekstreme som er å finne her inne. Du kan ikke redegjøre eller bevise en promille av dine utsagn, og selv om du blir konforntert på dette og må melde pass, gang på gang, så kommer du tilbake med det samme oppgulpet igjen og igjen.

Du kan gjenta og påstå til du blir blå i trynet, men det mange etterspør er beviser, kilder og redegjørelser. Der er du alltid for "dum" eller "ond" (for å bruke dine uttrykk) til å følge opp. Da stikker du heller med halen mellom bena. Du eier ikke troverdighet.

Det største fjaset du driver på med er å kalle andre "fordomsfull", mens du selv er så full av fordommer som noen kan bli. Helt tarvelig og pinlig.

Jeg har sagt det før og sier det igjen;

Hovmod kombinert med ignoranse og kunnskapsløshet er det verste man kan komme over på et diskusjonsforum og du er et prakteksemplar.

Det politiske korrekte svaret er mennesker kan ha dårlige dager eller rett og slett har dårlige holdninger, uansett kultur, etnisitet og blablabla. Noe av det er nok veldig sant. Jeg har noen muslimske venner, og stortrives med det, for de jeg er venner med er ordentlige mennesker med skikkelige integrerte familier jeg kunne snakket varmt om i flere timer.

Det dreier seg ikke om å være "politisk korrekt" fra min side. Det er ren sosiologi i praksis, kombinert med sunn fornuft.

MEN. Jeg bor på et veldig... "farget" sted nå, og har begynt å legge merke til en del ting, spesielt på t-banen som jeg tekte over i går. (dette er ikke-vestlige innvandrere, jeg snakker jo egentlig ikke om religion nå).

Det som provoserer meg litt, er at jeg ALDRI har sett en ikke-vestlig innvandrer reise seg opp for en gravid, gammel osv. på verken t-bane, buss, trikk o.l. Ikke bare det, men jeg ser ofte innvandrerkvinner som er "hjemme" (handler mat osv.) på dagen, noe jeg også ikke liker. Jeg ser mye sjeldnere norske rundt 11-14. En siste ting jeg har lagt merke til ofte (også i går) er at innvandrere ALLTID tar heisen på t-banen der jeg skal av. De presser seg inn i en trang heis med gamle/skadede personer som virkelig trenger heisen.

Heiskulturen finnes du i flere byer. Den går igjen på både buss og trikk. Sild i tønne. Har lite spesifikt med innvandrere og muslimsk tro å gjøre. Den er like utbredt i både f.eks. New York og London.

I forhold til det å vise hensyn etc. så er kulturen like ræva i hele Norge, spør du meg. Jeg synes vi som nasjon er blant de minst solidariske og omtenksomme jeg kan komme på, til tross for vår "solidariske" politikk og levesett. Vi er flinke til å klappe oss selv på skuldra og vise oss frem til verden når det gjelder, men utover det, så er vi ikke en spesielt positiv og omtenksom nasjon med god arbeidsmoral.

Jeg var en tur i Dubai fra romjul til ny-året, og også da innom Abu Dhabi, og jeg har sjelden møtt mer hyggelige folk og en kultur som var mer varm og respektfull i mitt liv. Jeg understreker at jeg her snakker om folkene, ikke myndighetenes styresett. Det skal også nevnes at over 40% er indere.

• Indere – 42,3%
  • Emirati – 17,0%
  • Pakistanere – 13,3%
  • Arabere – 9,1%
  • Bangladeshi – 7,5%
  • Fillippinere – 2,5%
  • Sri Lankesere – 1,5%
  • Europeere – 0,9%
  • Amerikanere – 0,2%
  • Andre land – 5,7%

Det var et mylder av ulike kulturer, men det var en helt unik adferd. Folk var blide, hyggelige, tillitsfulle og hjelpsomme på et nivå som ligger milevis over nordmenn. Jeg fikk litt sjokk. Jeg hadde forventet noe helt annet i en slik "melting pot" av en storby der islam var såpass representert, både politisk og kulturelt.

Det var ganske utrolig å feire nyttårsaften med 2-300.000 andre edru mennesker uten noe bråk eller voldsepisoder. Gatene var overfylt, men folk viste hensyn og var utrolig hyggelige. Slik er det ikke i Norge.

Skal man se Vesten tråkke fullstednig på en annen kultur, så dra dit. Det har vært noen helt urimelige episoder med turister og vestlige når det kommer til loven der nede, men med tanke på hvor mange som drar dit hver år og hvor mange vestlige som jobber der, så er ikke dette spesielt representativt.

I disse eksemplene som jeg har begynt å legge merke til, så bruker ofte kvinnene hijab (eller annet). De andre uten hijab, pleier å oppføre seg som det jeg vil si er normalt. Hit jeg har flyttet nå har jeg også ofte sett damer med niqab med lange hansker som dekker til barn 1+ fra topp til tå og. Kan hende det er et lite kultursjokk fra min side, men måtte bare få utløp for det.

Det er absolutt ikke meningen å være rasistisk, mye jeg skriver kommer sikkert til å provosere noen, men da er det bare å kjefte :)

Jeg bli ikke provosert og jeg ser det ikke rasistisk, men jeg tror du dømmer ut fra et veldig lite utgangspunkt. Det vil alltid være kultur-kollisjoner og disse invandrerne oppfører seg ikke som oss, men vi oppfører oss heller ikke som dem når vi er i deres hjemland, og vi vestlige tar oss nok mer til rette i deres kultur enn vi er klar over og vil innrømme.

Vi er vel heller ikke spesielt interessert i å legge helt om til andres kultur hvis vi flytter til et nytt land, og igjen, idioter finner man overalt.

Endret av LiamH
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@LiamH: Hadde vært utrolig spennende å feire nyttårsaften i en slik kultur, ja. Det hadde sikkert blitt mye hyggeliegere uten all fylla, som du sier. Jeg misunner ofte andre mennesker for at de bor i land hvor de har slike kulturer.

Bildet mitt av innvandrere er vel strengt talt litt nærsynt, men følte bare for å dele noe jeg har tenkt på en god stund. Jeg tror bare at integreringen i Norge kunne blitt en del bedre. Jeg ser mennesker fra Pakistan, som kom hit på 70-80-tallet, som er integrert som bare det! De snakker perfekt norsk, og har lært barna å gjøre det samme, de inviterer venner til barna på mat, kaffe og kaker og jobber og bidrar til samfunnet. Men det er et bilde jeg føler forsvinner litt i mengden nå. Jeg synes det blir færre og færre av slike innvandrere, og stadig mer av de som tar heis i stedet for trapper, mottar trygd i stedet for å jobbe og kler på ungene som om de skulle bodd i Sibir.

Når jeg ser ut av vinduet, føler jeg ikke lenger at jeg bor i Norge, men i "Oslo", som egentlig er et helt annet land med altfor mange innbyggere.

Endret av Mahogany
Lenke til kommentar

Men det er et bilde jeg føler forsvinner litt i mengden nå. Jeg synes det blir færre og færre av slike innvandrere, og stadig mer av de som tar heis i stedet for trapper, mottar trygd i stedet for å jobbe og kler på ungene som om de skulle bodd i Sibir.

Denne utviklengen ble det advart mot av mange allerede for over 20 år siden.

Jeg har selv lenge advart mot dette, og snakket bla om mannen som ville flytte fra nissen, men nissen fulgte med på flyttelasset.

I dette tilfellet så er det islam som er "nissen" Og så lenge muslimene ikke forkaster islam, så ville islam før eller siden blomstre opp og forpeste også det nye landet muslimene kommer til.

At muslimene i Norge lenge har vært forholdvis fredelige, og mange også godt integrert og heller ikke fulgt islam så nøye, har jeg vært klar over lenge.

Men muslimene er i dag under press fra det opprinnelige islam som nå har blusset opp i midtøsten, og sprer seg også i europa og Norge.

Og muslimer i Norge får i økende grad nå valget mellom å bli mer ekstreme og følge det opprinnelige islam, eller å bli regnet som frafalne muslimer, noe som også kan føre til dødsstraff i følge islam.

Lenke til kommentar

religion alene hverken definerer en person eller adferden?

tar jeg feil eller er det du som har sagt litt frekke ting om oss Kristne? hvis så så er du en hykler. men mulig jeg tar feil, så vent litt med prekenen med at jeg begår

"nøøøh personangreeep"

har aldri likt de fra de fjerne østlige landa. de gir meg stygge blikk, gjør rare ting på skolen, kommer med trusler, og tja, som du ser i media, gjør religiøse drap og angrep etc.

det gjør at det føles behagelig for meg å være diskriminerende mot dem. la meg gi et eksempel på den diskriminerende tankegangen min: det ufine, for å si det mildt, fjeset deres kombinert med den stygge oppførselen deres, gjør resultatet ekstremt kvalmende.

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

tar jeg feil eller er det du som har sagt litt frekke ting om oss Kristne? hvis så så er du en hykler. men mulig jeg tar feil, så vent litt med prekenen med at jeg begår

"nøøøh personangreeep"

Hvem er "dere" kristne? Jeg har sagt mye om tro og jeg har sagt mye om de tendenser jeg møter hos mange troende. Jeg har også reagert på enkeltpersoner i ulike diskusjoner, og da ikke alltid i forhold til religion.

Jeg har derimot aldri påstått, som jeg kan huske, at tro alene definerer en person og at alle troende er det ene eller det andre.

Du kommer ikke med et personangrep, men du må nesten vise meg hvilke eventuelle utsagn fra meg du tenker på hvis jeg skal kunne respondere eller ta det til etterretning.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Dobbelt-post. Sorry!

@LiamH: Hadde vært utrolig spennende å feire nyttårsaften i en slik kultur, ja. Det hadde sikkert blitt mye hyggeliegere uten all fylla, som du sier. Jeg misunner ofte andre mennesker for at de bor i land hvor de har slike kulturer.

Bildet mitt av innvandrere er vel strengt talt litt nærsynt, men følte bare for å dele noe jeg har tenkt på en god stund. Jeg tror bare at integreringen i Norge kunne blitt en del bedre. Jeg ser mennesker fra Pakistan, som kom hit på 70-80-tallet, som er integrert som bare det! De snakker perfekt norsk, og har lært barna å gjøre det samme, de inviterer venner til barna på mat, kaffe og kaker og jobber og bidrar til samfunnet. Men det er et bilde jeg føler forsvinner litt i mengden nå. Jeg synes det blir færre og færre av slike innvandrere, og stadig mer av de som tar heis i stedet for trapper, mottar trygd i stedet for å jobbe og kler på ungene som om de skulle bodd i Sibir.

Når jeg ser ut av vinduet, føler jeg ikke lenger at jeg bor i Norge, men i "Oslo", som egentlig er et helt annet land med altfor mange innbyggere.

Jeg er ikke blind for din observasjon og jeg ser også at det er en del tendenser i samfunnet vårt som begynner å gro frem. Statistikk underbygger også at det skjer en negativ utvikling i forbindelse med vårt "multi-kulturelle" samfunn. Det er ikke til å komme unna.

Det eneste jeg vil til livs, er generalisering og fordommer. Det betyr likevel ikke at man skal ignorere de realiteter som mange opplever. :)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har alltid sett på mennesker med muslimsk bakgrunn som veldig vennlige og har venner som er muslimer. Men det har skiftet nå den siste mnd.

I begynnelsen av juni reiste jeg ned til Montpellier i sør Frankrike. Her er det mennesker fra alle folkegrupper også mange med muslimsk bakgrunn. Forrige uke var jeg i en park (midt på dagen) da kom det tre gutter opp til meg, pekte på telefonen min, snakket arabisk til meg, og stjal telefonen. De truet meg med bank men heldigvis så ble jeg ikke skadet!

Jeg ble selvfølgelig veldig sur. Etterpå hendelsen har jeg fått et litt annet syn på muslimer, mange av dem er fattige og stjeler så mye de kan her, har jeg blitt fortalt og de viser lite respekt. F.eks. Ofte når jeg går på gaten kommer de i en gjeng på 6 personer og tar hele gangfeltet og gir ikke plass. Når jeg skulle gå fra stranden idag traff jeg en gjeng med gutter, de var sikkert 8 stk. Han ene sa noe til Arabisk til meg fordi han mente jeg burde gå ut av gangfeltet, fordi dem hadde mest rett til å gå der.

Jeg blir igrunn litt kvalm av sånne folk. De stjeler og har ingen respekt. Jeg vet ikke hvordan det er i Oslo for jeg har ikke vært der på 8 år. Men hvordan skal de klare å få seg jobb? Skal de bare stjele for resten av livet?

Er de sure på vestlige fordi vi er rike mens mange av dem er fattige? Føler de at de må ta hevn på vestlige fordi vi lever et bedre liv? Skjønner dem ikke at alle har en rettferdig sjanse, men med å stjele og være respektløs så kommer de ingen veier!

Jeg ønsker ikke å skjære alle over en kam, og har truffet mange muslimer med et stort hjerte!

Jeg blir kvalm av slike folk også, de er ikke sure fordi de vestlige er rike. Jeg må si at det er leit å høre at du har opplevd dette. Jeg har møtt forskjellige mennesker gjennom livet, men kjenner mange muslimer nå, som er gode mennesker.

Muslimer som har dårlig holdninger, årsaken til det kan være:

For det første, så har de mangel på kunnskap om sin egen religion. For det andre, personene har kanskje ikke blitt oppdratt riktig og ikke lært seg folkeskikk.

Jeg må si at det er bra at du ikke skjærer alle under samme kam, som noen ville ha gjort det. Fordi det er viktig å påpeke at muslimer og andre mennesker må ikke generaliseres.

Endret av joker222
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg snakke for andre deler av verden, men her i Norge er slike problemer gjerne relatert til (mangel på) integreringspolitikk.

Norsk integreringspolitikk ser ut til å være "du kommer fra Somalia sier du? Vel, vi har allerede en bydel med 1500 mennesker fra Somalia, der kan du bo!": Videre er det ingen oppfølging i form av språklære eller samfunnsintegrering.

Jeg bor i en del av Bergen hvor det er forholdsvis store konsentrasjoner av innvandrere i forhold til "bergensere". Her har vi mye av det samme problemet. Da mennesker fra andre land blir mer eller mindre stuet i samme bygg, danner de seg egne lokalsamfunn hvor de ikke har behov for å lære seg språk eller kultur. De tar på mange måter landet sitt med seg hit.

Dette gjør at første og gjerne andre-generasjons innvandrere aldri blir en produktiv og/eller respektert del av lokalsamfunnet. Nå de får barn som begynner på norsk skole, så forsvinner mye av problemene, selv om en del av de blir mer eller mindre holdt igjen. Familiene vil ikke la de løpe rundt i en fremmed kultur. Den er fremmed for de nettopp fordi de aldri fikk bli en del av den.

Nettopp derfor er det også en del kriminalitet. De får som regel veldig god støtte fra NAV (så god at mange velger å aldri jobbe, da de tjener mindre i jobb) at de ikke trenger å gjøre noe. De som derimot ikke får støtte, og som har fått mangelfull integrering tyr gjerne til vinningskriminalitet, siden penger må man ha.

Jeg skal ikke si at slik er det over alt, men enkelte steder lokalt her, så er det slik. Dette kommer fra personlige opplevelser jeg har blitt fortalt av venner (som ikke er fra Norge), opplevd i samfunnet samt samtaler fra jobb og tilfeldige møter.

Det er veldig mange innvandrere som føler at de aldri får bli en del av samfunnet og derfor ikke ser seg nødt til å følge dets regler. Personlig vil jeg si at det er en uholdbar holdning, men den er reell for mange. Personlig hadde jeg forlangt fra meg selv at jeg hadde lært meg lokalt språk og lokale regler og normer som ett minimum, skulle jeg bosatt meg i ett fremmed land. Gjør dette meg bedre enn andre, nei. Men det reflekterer kanskje at vi som vokser opp i ett moderne, fredelig land har ett annen default syn på ting enn mennesker som kommer fra fattige og til tider krigsherjede land.

Det igjen betyr bare at vi burde være mer obs på problemet og kjempe hardere for en fullstendig integrering i form av imøtekommende opplæring. Noe som tydeligvis er mangelfull i dag, etter hva mine bekjente fra privat, militært og yrkesliv har fortalt. Indisier og anekdotisk, selvfølgelig. Har jeg grunn til å tro at mine bekjente lyver, nei. Stemmer det med hva jeg faktisk ser, ja.

Det er veldig viktig at innvandrere som kommer til Norge tilpasser og integrere seg, det første steget som jeg mener er veldig viktig, er å lære seg språket. Med integrering mener jeg ikke at innvandrere skal spise norsk mat eller bli kristne, men å tilpasse seg og respektere det norske lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...