Gå til innhold

Muslimer og Vestlige

Anbefalte innlegg

Har alltid sett på mennesker med muslimsk bakgrunn som veldig vennlige og har venner som er muslimer. Men det har skiftet nå den siste mnd.

I begynnelsen av juni reiste jeg ned til Montpellier i sør Frankrike. Her er det mennesker fra alle folkegrupper også mange med muslimsk bakgrunn. Forrige uke var jeg i en park (midt på dagen) da kom det tre gutter opp til meg, pekte på telefonen min, snakket arabisk til meg, og stjal telefonen. De truet meg med bank men heldigvis så ble jeg ikke skadet!

Jeg ble selvfølgelig veldig sur. Etterpå hendelsen har jeg fått et litt annet syn på muslimer, mange av dem er fattige og stjeler så mye de kan her, har jeg blitt fortalt og de viser lite respekt. F.eks. Ofte når jeg går på gaten kommer de i en gjeng på 6 personer og tar hele gangfeltet og gir ikke plass. Når jeg skulle gå fra stranden idag traff jeg en gjeng med gutter, de var sikkert 8 stk. Han ene sa noe til Arabisk til meg fordi han mente jeg burde gå ut av gangfeltet, fordi dem hadde mest rett til å gå der.

Jeg blir igrunn litt kvalm av sånne folk. De stjeler og har ingen respekt. Jeg vet ikke hvordan det er i Oslo for jeg har ikke vært der på 8 år. Men hvordan skal de klare å få seg jobb? Skal de bare stjele for resten av livet?

Er de sure på vestlige fordi vi er rike mens mange av dem er fattige? Føler de at de må ta hevn på vestlige fordi vi lever et bedre liv? Skjønner dem ikke at alle har en rettferdig sjanse, men med å stjele og være respektløs så kommer de ingen veier!

Jeg ønsker ikke å skjære alle over en kam, og har truffet mange muslimer med et stort hjerte!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liam

Ja det tror jeg også er jeg redd for. Denne episoden skjedde for ikke så lenge siden, og er fortsatt veldig sur inne i meg. Men jeg ønsker ikke å skjære all over en kam, og ønsker bare å åpne opp for en debatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg snakke for andre deler av verden, men her i Norge er slike problemer gjerne relatert til (mangel på) integreringspolitikk.

Norsk integreringspolitikk ser ut til å være "du kommer fra Somalia sier du? Vel, vi har allerede en bydel med 1500 mennesker fra Somalia, der kan du bo!": Videre er det ingen oppfølging i form av språklære eller samfunnsintegrering.

Jeg bor i en del av Bergen hvor det er forholdsvis store konsentrasjoner av innvandrere i forhold til "bergensere". Her har vi mye av det samme problemet. Da mennesker fra andre land blir mer eller mindre stuet i samme bygg, danner de seg egne lokalsamfunn hvor de ikke har behov for å lære seg språk eller kultur. De tar på mange måter landet sitt med seg hit.

Dette gjør at første og gjerne andre-generasjons innvandrere aldri blir en produktiv og/eller respektert del av lokalsamfunnet. Nå de får barn som begynner på norsk skole, så forsvinner mye av problemene, selv om en del av de blir mer eller mindre holdt igjen. Familiene vil ikke la de løpe rundt i en fremmed kultur. Den er fremmed for de nettopp fordi de aldri fikk bli en del av den.

Nettopp derfor er det også en del kriminalitet. De får som regel veldig god støtte fra NAV (så god at mange velger å aldri jobbe, da de tjener mindre i jobb) at de ikke trenger å gjøre noe. De som derimot ikke får støtte, og som har fått mangelfull integrering tyr gjerne til vinningskriminalitet, siden penger må man ha.

Jeg skal ikke si at slik er det over alt, men enkelte steder lokalt her, så er det slik. Dette kommer fra personlige opplevelser jeg har blitt fortalt av venner (som ikke er fra Norge), opplevd i samfunnet samt samtaler fra jobb og tilfeldige møter.

Det er veldig mange innvandrere som føler at de aldri får bli en del av samfunnet og derfor ikke ser seg nødt til å følge dets regler. Personlig vil jeg si at det er en uholdbar holdning, men den er reell for mange. Personlig hadde jeg forlangt fra meg selv at jeg hadde lært meg lokalt språk og lokale regler og normer som ett minimum, skulle jeg bosatt meg i ett fremmed land. Gjør dette meg bedre enn andre, nei. Men det reflekterer kanskje at vi som vokser opp i ett moderne, fredelig land har ett annen default syn på ting enn mennesker som kommer fra fattige og til tider krigsherjede land.

Det igjen betyr bare at vi burde være mer obs på problemet og kjempe hardere for en fullstendig integrering i form av imøtekommende opplæring. Noe som tydeligvis er mangelfull i dag, etter hva mine bekjente fra privat, militært og yrkesliv har fortalt. Indisier og anekdotisk, selvfølgelig. Har jeg grunn til å tro at mine bekjente lyver, nei. Stemmer det med hva jeg faktisk ser, ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva ønsker du i utgangspunktet å debattere?

Det finnes alle slags idioter, hjernevaskede, empatiske, friske, syke, usikre, naive, smarte, kloke, vennlige, forståelsesfulle, trangsynte, fundamentalistiske, liberale, ondskapsfulle, triste, blide etc etc mennesker som tror på religioner. Alle disse har også gode og dårlige dager.

Hvordan skal noen si noen om "muslimer" som personer eller gruppe når religion alene hverken definerer en person eller adferden?

Endret av LiamH
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Godt sagt. Jeg tror også at de ikke blir godt nok integrert i samfunnet og de faller utenfor. Derfor kan mange ty til kriminalitet.

Hva ønsker du i utgangspunktet å debattere?

Det finnes alle slags idioter, hjernevaskede, empatiske, friske, syke, usikre, naive, smarte, kloke, vennlige, forståelsesfulle, trangsynte, fundamentalistiske, liberale, ondskapsfulle, triste, blide etc etc mennesker som tror på religioner. Alle disse har også gode og dårlige dager.

Hvordan skal noen si noen om "muslimer" som personer eller gruppe når religion alene hverken definerer en person eller adferden?

Jeg er i grunn ikke ute etter å debattere om muslimer som religion, men de som har arabisk opprinnelse. Men også andre grupper som kan falle ut av samfunnet.

Endret av matshg
Lenke til kommentar

Godt sagt. Jeg tror også at de ikke blir godt nok integrert i samfunnet og de faller utenfor. Derfor kan mange ty til kriminalitet.

Jeg er i grunn ikke ute etter å debattere om muslimer som religion, men de som har arabisk opprinnelse. Men også andre grupper som kan falle ut av samfunnet.

Tenker du da på de med arabisk opprinnelse i Norge?

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis Norge. Jeg er på ferie i Frankrike nå, og bor til vanlig i USA. Så jeg er ikke engang så mye i Norge lenger så vet ikke hvordan det står til der.

Men ja, hvordan opplever du at de med "arabisk opprinnelse" oppfører seg i samfunnet i Norge?

Endret av matshg
Lenke til kommentar

Nei, jeg ønsker ikke å generalisere. Men snakker om det folkeslaget i den byen jeg er i nå. Hvordan det er andre steder vet jeg ikke, og muslimer og vestlige lever sikkert i harmoni i andre byer for alt jeg vet.

Men jeg syns Halsoy gav et godt svar, og tror det er fordi mange ikke blir godt nok integrert i samfunnet og faller ut.

Lenke til kommentar

Muslimer lever etter koranen og muslimsk lære, selv om naive ateister tror at de ikke gjør det.

De kan være hyggelig og vennlig på overflaten, men det skal ikke mye til før hatet kommer til syne.

Enkeltvis eller i små grupper kan de nok virke vennlig og hyggelig, men dette er taktikk, og også etter koranen.

Når muslimene kommer i flertall i et område og føler seg sterke nok, så kommer omslaget, for da ser de på dette området som "sitt" område, og alle som ikke er muslimer blir da regnet som dhimmier i det området, dvs de må vike for muslimene, og de har ingen rettigheter overfor muslimer.

Muslimene mener da at de har rett til å ta hva de vil fra disse dhimmiene.

Lenke til kommentar

Så da skal vi altså debattere et helt folkeslag (altså flere hundre millioner mennesker)? Er det noe forskjell? :)

Nå er nå ikke muslimer et folkeslag.

Men diskusjonen er egentlig om islam, for muslimer lever etter islams lære, selv om du og andre ateister tror at de ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Du lar her et få-tall, eller to små grupper, mennesker endre ditt syn på nærmere ca. 1.5 milliarder mennesker.

Her lar du følelsene tale fremfor fornuften, spør du meg.

Signaturen din oppsummerer det i bunn og grunn ganske greit ;)

Muslimer lever etter koranen og muslimsk lære, selv om naive ateister tror at de ikke gjør det.

De kan være hyggelig og vennlig på overflaten, men det skal ikke mye til før hatet kommer til syne.

Enkeltvis eller i små grupper kan de nok virke vennlig og hyggelig, men dette er taktikk, og også etter koranen.

Når muslimene kommer i flertall i et område og føler seg sterke nok, så kommer omslaget, for da ser de på dette området som "sitt" område, og alle som ikke er muslimer blir da regnet som dhimmier i det området, dvs de må vike for muslimene, og de har ingen rettigheter overfor muslimer.

Muslimene mener da at de har rett til å ta hva de vil fra disse dhimmiene.

Jeg tror det finnes naive skikkelser personer av livssyn.

Endret av FandensOldemor123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så synd at enkelte personer, sånn som de TS beskriver, oppfører seg slik som de gjør. Jeg skal banne på at de aller fleste muslimer er ålreite folk. Religionen deres går mye ut på å være grei mot andre. (De fem søylene etc).

Men, disse personene burde oppføre seg. De burde skjønne at mange vestlige personer er skeptiske til deres kultur. Dermed er det ikke rart folk stemmer FrP når enkeltpersoner oppfører seg slik og setter alle i et dårlig lys.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er nå ikke muslimer et folkeslag.

Men diskusjonen er egentlig om islam, for muslimer lever etter islams lære, selv om du og andre ateister tror at de ikke gjør det.

Om man er ateist, eller kristen har engetlig ikke så mye med saken å gjøre.

Jeg tror de fleste kristne har brutt et bud eller to i løpet av sitt liv. Nå tror du kanskje at jeg "sparker" i retning kristne, som "hevn" for det som har blitt sagt. Før jeg fortsetter, vil jeg bare si i fra at det ikke er det som er formålet mitt, slik at jeg ikke blir grillet senere.

Man skulle jo tro at siden muslimer følger muslimsk lære; da følger kristne kristen lære, regler osv. Men slik er det ikke. De fleste bryter jo et bud eller to. Og hvis kristne ikke tar bibelen og den gamle iStonen moses fikk av jesus så alvorlig, hvorfor skulle da muslimer ta de gamle papirrullene og mohammed så alvorlig?

Legg merke til at jeg ikke skriver navnet til profetene med stor forbokstav.

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

. Religionen deres går mye ut på å være grei mot andre. (De fem søylene etc).

Du er nok blitt grundig lurt, for islam handler såvisst ikke om dette i det hele tatt, det kan du se om du trekker hodet opp av danden og ser på hva muslimene steller i stand av elendighet rundt om i verden, og også i Norge fins det ofre for islam og muslimer, selv om de fleste muslimene i Norge foreløpig er forholdsvis fredelige.

Når det gjelder dette med å "være grei mot andre" så er det noe de ikke forteller deg, og det er at dette gjelder kun for muslimer, altså andre muslimer.

Lenke til kommentar

Det politiske korrekte svaret er mennesker kan ha dårlige dager eller rett og slett har dårlige holdninger, uansett kultur, etnisitet og blablabla. Noe av det er nok veldig sant. Jeg har noen muslimske venner, og stortrives med det, for de jeg er venner med er ordentlige mennesker med skikkelige integrerte familier jeg kunne snakket varmt om i flere timer.

MEN. Jeg bor på et veldig... "farget" sted nå, og har begynt å legge merke til en del ting, spesielt på t-banen som jeg tekte over i går. (dette er ikke-vestlige innvandrere, jeg snakker jo egentlig ikke om religion nå).

Det som provoserer meg litt, er at jeg ALDRI har sett en ikke-vestlig innvandrer reise seg opp for en gravid, gammel osv. på verken t-bane, buss, trikk o.l. Ikke bare det, men jeg ser ofte innvandrerkvinner som er "hjemme" (handler mat osv.) på dagen, noe jeg også ikke liker. Jeg ser mye sjeldnere norske rundt 11-14. En siste ting jeg har lagt merke til ofte (også i går) er at innvandrere ALLTID tar heisen på t-banen der jeg skal av. De presser seg inn i en trang heis med gamle/skadede personer som virkelig trenger heisen.

I disse eksemplene som jeg har begynt å legge merke til, så bruker ofte kvinnene hijab (eller annet). De andre uten hijab, pleier å oppføre seg som det jeg vil si er normalt. Hit jeg har flyttet nå har jeg også ofte sett damer med niqab med lange hansker som dekker til barn 1+ fra topp til tå og. Kan hende det er et lite kultursjokk fra min side, men måtte bare få utløp for det.

Det er absolutt ikke meningen å være rasistisk, mye jeg skriver kommer sikkert til å provosere noen, men da er det bare å kjefte :)

Endret av Mahogany
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om man er ateist, eller kristen har engetlig ikke så mye med saken å gjøre.

Jeg tror de fleste kristne har brutt et bud eller to i løpet av sitt liv. Nå tror du kanskje at jeg "sparker" i retning kristne, som "hevn" for det som har blitt sagt. Før jeg fortsetter, vil jeg bare si i fra at det ikke er det som er formålet mitt, slik at jeg ikke blir grillet senere.

Man skulle jo tro at siden muslimer følger muslimsk lære; da følger kristne kristen lære, regler osv. Men slik er det ikke. De fleste bryter jo et bud eller to. Og hvis kristne ikke tar bibelen og den gamle iStonen moses fikk av jesus så alvorlig, hvorfor skulle da muslimer ta de gamle papirrullene og mohammed så alvorlig?

Legg merke til at jeg ikke skriver navnet til profetene med stor forbokstav.

Muslimer følger islams lære, selv om de muslimene vi har i Norge synes å ha vært litt slappe i tjenesten. Men det foregår en oppvåkning nå, og en søken blant muslimene tlbake til det opprinnelige islam.

Kristne skal følge Bibelens lære, men det er ingen slike regler som regulerer livet i detail som i islam.

Og det kristne skal følg er Jesu budskap i NT, og det handler om kjærlighet. Hele loven i Bibelen er inkludert i kjærligheten, også de ti bud.

Jesus summerte loven sammen til to bud for oss:

"Jesus said to him, “‘You shall love the Lord your God with all your heart, with all your soul, and with all your mind.’[d] 38 This is the first and great commandment. 39 And the second is like it: ‘You shall love your neighbor as yourself.’[e] 40 On these two commandments hang all the Law and the Prophets.”

islam har ikke noe slikt, men et sett med leveregler som muslimene skal følge. Kjærlighet fins heller ikke i islam, det handler kun om å være vennlig mot andre muslimer, dvs så lenge de følger islams regler.

For andre som ikke er muslimer, så er vennligheten stort sett bare inntil muslimene er i flertall, eller sterke nok til å evt nedkjempe disse ikke-muslimene.

Jeg foretok et studium for noen år siden på ordet love i koranen, og dette ordet love er nevnt tre ganger, og alle gangene er det i forbindelse med at allah elsker muslimer som dreper vantro, lyver for dem eller lurer/svindler dem på andre måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...