Bully! Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Jeg har ikke så greie på politikk, men tror jeg kommer til å velge Venstre. Men noe annet jeg har tenkt over, er hva jeg burde stemme om jeg er for atomkraft i Norge. Jeg ser på forskning på nye reaktorer og installasjon av disse som en nødvendighet for Jordens fremtid. Norge har rikelige Thorium-ressurser, noe det er ganske stor enighet om (innen fagmiljøene) at kan være et ypperlig alternativ til Uran-fisjon. Dette med tanke på sikkerhet. Greia er at det trengs omfattende forskning for å få til dette. NEI til hyklerske klimakvoter, JA til omfattende støtte til atomkraft-forskning. (To av de største problemene menneskeheten står ovenfor i dag slik jeg ser det, er forbrenning av fossilt materiale, og hvordan man skal innrette lover og regler etter den eksploderende teknologien (med de mulighetene til overvåkning og innskrenkelser av rettigheter dette kan medføre)). 3 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Hvorfor skal vi bry oss om atomkraft når vi har billig, ren og fornybar vannkraft i rikelige mengder? 5 Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Hvorfor skal vi bry oss om atomkraft når vi har billig, ren og fornybar vannkraft i rikelige mengder? Krig om vann snart, greit å ha hatt noen atombomber i stock. 3 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Vi burde vell kanskje heller satse på vannkraft (noe vi også gjør) Men atomkraft industrien er absolutt noe vi burde klare å se på etterhvert, men det er litt missfoster i Norge etter en liten ulykke i Ukraina for snaue 30 år siden. Noe som forklarer en del av våre kjære landsmenn som bor litt nordafor, if you know what i mean. 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Det forskes allerede på Thorium, og det kan fort bli mer aktuelt at vi sender det over til Sverige enn at vi bygger atomkraftverk selv, da de er i toppen innen atomkraft. Ellers er vel noe over 90% eller noe sånt av all strømmen i Norge fra vannkraft. Krig om vann snart, greit å ha hatt noen atombomber i stock. Ett av poengene med Thorium er at det ikke egner seg for atombomber. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Krig om vann snart, greit å ha hatt noen atombomber i stock. Viss du ser til vest har vi en liten innsjø, på et punkt kommer vi til Storbritania, Færøyene, Island, i tilegg til noen småøyer så kommer vi etterhvert til en ganske stor øy. Vi har rikeslig med vann, vi må bare finne ut hvordan vi kan utnytte det. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Hvorfor skal vi bry oss om atomkraft når vi har billig, ren og fornybar vannkraft i rikelige mengder? Fordi Kina, Russland og andre nasjoner enda bruker kull for å lage strøm? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Hvorfor skal vi bry oss om atomkraft når vi har billig, ren og fornybar vannkraft i rikelige mengder? Hvorfor importerer vi strøm om vinteren? Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 23. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2013 1. Norge produseres ikke nok strøm fra vannkraft til å dekke det vi bruker. 2. Skal vi gjøre noe for verdenssamfunnet er det vel bedre å investere i noe skikkelig i stedet for å kjøpe disse klimakvotene, som er helt totalt bortkasta og teit. 3. En kan tjene mye penger på teknologi. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Hvorfor importerer vi strøm om vinteren? Fordi at tullete miljøvernere ikke lar oss bygge ut vannkraftverk. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Fordi det er kaldt om vinteren, og folk skrur på elektriske ovner hvis de ikke har peis. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 23. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2013 Det forskes allerede på Thorium, og det kan fort bli mer aktuelt at vi sender det over til Sverige enn at vi bygger atomkraftverk selv, da de er i toppen innen atomkraft. Ellers er vel noe over 90% eller noe sånt av all strømmen i Norge fra vannkraft. Ett av poengene med Thorium er at det ikke egner seg for atombomber. Det kunne vært brukt mer penger på dette. Forskning generelt... Det er ikke vilje til å hente ut det som finnes av Thorium - grunneier-retten er sterk i Norge. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Det er ikke vilje til å hente ut det som finnes av Thorium - grunneier-retten er sterk i Norge. Tror nok det er miljøaktivistene som står i veien for dette også. Jeg banner på at nærmest alle ville takket ja til utvinning av thorium på deres landområde. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 23. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2013 Tror nok det er miljøaktivistene som står i veien for dette også. Jeg banner på at nærmest alle ville takket ja til utvinning av thorium på deres landområde. Det har vel med det å gjøre også. Tror nesten samtlige organisasjoner stemte ned dette. Hvorfor er uvisst. De tror vel det er mulig å få hele jordkloden til å kjøre bil kun når de skal føde, og dusje én gang i uka. Si det, til verdens fattige, som har sittet og sett på i-landene spy ut ting og tang i årtier. Si til dem at de ikke skal brenne så mye kull for å varme seg på, med tanke på klimaet. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Hvorfor skal vi bry oss om atomkraft når vi har billig, ren og fornybar vannkraft i rikelige mengder? My words exactly! Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 My words exactly! Hvorfor skal vi bry oss med elbiler når vi har rikelig med olje? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Jeg har ikke så greie på politikk, men tror jeg kommer til å velge Venstre. Men noe annet jeg har tenkt over, er hva jeg burde stemme om jeg er for atomkraft i Norge. Jeg ser på forskning på nye reaktorer og installasjon av disse som en nødvendighet for Jordens fremtid. Norge har rikelige Thorium-ressurser, noe det er ganske stor enighet om (innen fagmiljøene) at kan være et ypperlig alternativ til Uran-fisjon. Dette med tanke på sikkerhet. Greia er at det trengs omfattende forskning for å få til dette. NEI til hyklerske klimakvoter, JA til omfattende støtte til atomkraft-forskning. (To av de største problemene menneskeheten står ovenfor i dag slik jeg ser det, er forbrenning av fossilt materiale, og hvordan man skal innrette lover og regler etter den eksploderende teknologien (med de mulighetene til overvåkning og innskrenkelser av rettigheter dette kan medføre)). Venstre mener fornybar energi er den beste satsningen vi kan gjøre, vi mener at dette kan overta etter at det ikke er igjen mer olje. Da blir vi en energinasjon, fremfor en fosil nasjon... Vi har så mye fornybare kilder, og vi burde forske mer på dette. Hav vind er en ting, strømninger under havet er en annen ting vi kan lage strøm av. Jet vind oppi langt oppi himmelen, vil produsere svært mye mer energi en vanlige tradisjonelle vindmøller, osv. Det er svært mye man kan gjøre på dette området. Jeg er i mot atomkraft. Jeg ønsker et miljøvennlig norge, hvor vi verner om den vakre naturen vi har. Fornybar energi er noe vi kan høste av i millioner av år. Det samme gjelder fiskerinæringa (som står i fare i Lofoten, Vesterålen og Senja) En stemme på Venstre er en stemme på en grønn fremtid, og på langsiktig tenkning som vil bidra til at vi fremdeles kan opprettholde velverdssamfunnet, som vi har fått på grunn av olja vår, men som kan fortsette som et land som er ledende innen fornybar energi... Hvis vi satser stortstilt på forskning (slik venstre vil) så vil vi få til ufattelig mye på dette området. Så valget er ditt: Velge miljøvennlig, og få like mye, eller mer energi produksjon? Eller atomkraftverk? Her er Venstres argumenter om temaet i alle fall: http://www.venstre.no/artikkel/21039 Atomkraft 01.06.2009 Siden klimaproblemet er blitt så alvorlig, er det flere som ser på atomkraftverk som en løsning på verdens energiproblem. Atomkraft innebærer en uakseptabel risiko for ulykker, radioaktive utslipp og spredning av atomvåpenteknologi. Venstre er derfor i mot all investering i atomkraftverk i Norge, også thoriumkraftverk. Venstres stortingsvalgsprogram 2009 - 2013 Venstre valgprogram 2009-2013. Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf). Venstre vil: - Innføre restriksjoner på atomtransport langs norskekysten. - Si nei til bygging av atomkraftverk i Norge. - Avvikle de gamle og utdaterte norske atomreaktorene. - Legge føre var-prinsippet til grunn i forhold til elektromagnetisk stråling. ....... Det står ingen ting i stortingsvalgprogrammet for 2013 til 2017 om dette, per dags dato. Men tipper det går for det samme. =P Hvorfor skal vi bry oss med elbiler når vi har rikelig med olje? Venstre har ikke sagt at vi alle skal kjøre elbiler, det er en myte.Vi har rikelig med olje ja... Og det vil vi fortsette å ha, selv om vi verner om LoVeSe. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Venstre har ikke sagt at vi alle skal kjøre elbiler, det er en myte. Vi har rikelig med olje ja... Og det vil vi fortsette å ha, selv om vi verner om LoVeSe. Poenget er, at selv om norge har vannkraft, så er vi en del av et europeisk, og verdensomspennende strømnett. Så lenge folk fremdeles bruker strøm fra kull, er det en grunn til å satse hardt på atomkraft, spesielt thorium som er miljøvennlig og ufarlig. Thorium trenger nemlig energi for å fisjonere, ulikt uran, som er selvoppholdt. Som miljøparti burde venstre i aller høyeste grad støtte forskning på, og utbygging av atomkraft, da det er en mye mer miljøvennlig energiklide, og vil bidra til netto mindre utslipp/kWh i verden. 3 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Poenget er, at selv om norge har vannkraft, så er vi en del av et europeisk, og verdensomspennende strømnett. Så lenge folk fremdeles bruker strøm fra kull, er det en grunn til å satse hardt på atomkraft, spesielt thorium som er miljøvennlig og ufarlig. Thorium trenger nemlig energi for å fisjonere, ulikt uran, som er selvoppholdt. Vel, miljøfolkene sier noe annet. Jeg tar et utdrag fra V sine nettsider: Venstre slutter seg til hovedkonklusjonen; nemlig at det er knyttet betydelige miljøproblemer også til kjernekraft basert på thorium. Dessuten ligger denne eventuelle muligheten altfor langt frem i tid til at det kan bidra til å redusere klimagassutslippene, uttaler Gunnar Kvassheim. - Kjernekraft i Norge er et blindspor. I stedet bør vi satse massivt på å utvikle løsninger basert på fornybare kilder slik som bølger, sol, vind og biomasse. Norge har enorme muligheter for å skaffe ny ren energiproduksjon. Nå må vi ta disse mulighetene i bruk. Det trengs en klar strategi og vilje til å satse offensivt på utvikling av fornybare energiteknologier. Norge er i dag på jumboplass i Europa på satsingen på fornybar energikilder. Løsningen er en ny kurs på dette området, og ikke drømmerier om kjernekraft, avslutter Kvassheim. Mer utfyldende og forklarende finner du fra kilden her: http://www.venstre.no/artikkel/4525 Som miljøparti burde venstre i aller høyeste grad støtte forskning på, og utbygging av atomkraft, da det er en mye mer miljøvennlig energiklide, og vil bidra til netto mindre utslipp/kWh i verden. Du burde jo sette deg litt inn i hva Venstre vil da. Det er kjempe lurt! Venstre er jo et miljøparti, som da folk som er opptatt av miljøet stemmer. Og da må det jo være en god grunn til at de ikke vil satse på dette? Slik tenker i alle fall jeg. En oppfordring, fra meg.. Jeg leser ofte Høyres politikk. Jeg går inn på sidene titt og ofte. Som høyremann burde du gjøre det samme med Venstre. Spessielt angående dette temaet. ... Så kan du jo lese om alt som angår dette, og så sammenlikne etterpå, og argumentere, for eller i mot. = ) Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Hva er egentlig problemet med atomkraft så lenge man bygger det sikkert som feks inni en svæÆr fjellhall med rikelig tilgang til vann? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå