Gå til innhold

Installere ssd i Asus N56VZ

Pesy

Anbefalte innlegg

Hei

Har en n56zv som jeg ønsker å oppgradere med en ssd. Har lyst til å starte med "blanke ark" og ønsker en ren Windows 8 installasjon på den nye disken.

Kan jeg bare plukke ut den gamle disken, plugge inn en ssd (tenkte på en Samsung 840 pro 256gb) og installere Windows fra dvd? Hvordan er det med drivere og slikt noe? Er det noe jeg bør tenke på?

Har forresten ikke noe på pcn fra før som jeg vil ta vare på.

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to måter å gjøre det på.

1: brenne ut gjennopprettingsplater og installere fra disse. Da får du med drivere og asus programvare. Fordeler: får med alle drivere. Ulemper: får med en del unødvendige programmer og kanskje eldre driver versjoner.

2: Installere fra ren windows plate og så installere drivere fra asus sin nettside og/eller direkte fra produsenten av komponenten (dvs rett fra intel for chipset/intel skjermkort, rett fra nvidia sin side for nvidia skjermkort osv). Fordeler: ren installasjon uten unødvendig dilldall som gir lengre oppstartstid, nyere driver versjoner. ulemper: tidkrevende.

Ellers er det bare å bytte disk og installere ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to måter å gjøre det på.

1: brenne ut gjennopprettingsplater og installere fra disse. Da får du med drivere og asus programvare. Fordeler: får med alle drivere. Ulemper: får med en del unødvendige programmer og kanskje eldre driver versjoner.

2: Installere fra ren windows plate og så installere drivere fra asus sin nettside og/eller direkte fra produsenten av komponenten (dvs rett fra intel for chipset/intel skjermkort, rett fra nvidia sin side for nvidia skjermkort osv). Fordeler: ren installasjon uten unødvendig dilldall som gir lengre oppstartstid, nyere driver versjoner. ulemper: tidkrevende.

Ellers er det bare å bytte disk og installere ja.

Da er det nok alternativ 2 som er mest aktuelt for meg. Mener å ha lest et sted at man må installere win7 før man installerer win8. Er det bare tull? Regner med at produktnøkkel ligger i BIOS på maskinen, vil den automatisk bli lagt inn og validert når jeg installerer?

2.

Må også ha tilgang til (erverve seg/skaffe) windows 8 installasjons media enten dvd eller usb.

Er litt jobb der og.

Kjøpte win8 da det var "introtilbud" til 249 kr fra Microsoft her i vinter, regner med at det går å bruke den?

Mvh

Per

Endret av Pesy
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Bare et lite oppfølgingsspørsmål.

Hvordan vil det påvirke installasjonen at det allerede ligger en win8 produktnøkkel i BIOS?

Vil det gjøre at jeg ikke trenger inn med ny nøkkel?

Lenke til kommentar

Mener windows 8 installasjonen fanger opp det i fra uefi bios av seg selv ja.

Den nokkelen gjelder for en viss versjon .

Er den laptop f.eks non-pro da får du installert og aktivert non-pro ved ikke angi ny key.

Er visstnok ikke fullt så enkelt alltid med oem key

Ta vare på denne linken hvis du får problemer med windows 8 key:

http://www.blogsolute.com/windows-8-clean-installation-product-key-do-not-match/25990/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...