Ulf.S Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Bilen er en Passat 1.9 TDI 2002 modell. 101 hk. avb motor. Motoren mister mye av krafta,når jeg drar den litt ut på gira. Stopper jeg og starter motoren igjen, da er all kraft tilbake. Da kan jeg dra den ut på gira uten at jeg mister kraft. Dette skjer hver gang motoren er kald,eller har vert stoppet noen timer. Om motoren har vert stoppet bare i 10-20 minutter så er der full kraft i motoren. Motoren er kjørt ca 240000 km, men turboen er byttet for 2 år siden,og kjørt ca 30000 km. Har også nylig skiftet EGR-ventilen uten at det ble noe forskjell. Kan heller ikke finne vacum slanger som er defekte. Luftfilter er nylig skiftet. Har hatt bilen på verksted,de kjørte bilen flere ganger med diagnose inn strument tilkoblet, men ingen feilmelding kom frem. Men de kjente at mye av motorkraften ble borte. Ingen feilmelding / varsellampe på bilinstrumentet heller. Lenke til kommentar
Ulf.S Skrevet 23. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2013 Luftmengdemåleren? Takk for forlaget.Luftmengdemåleren har alldrig vert skiftet. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Må bare anbefale: http://forum.vacn.no/forum.php Og å få tak feilkodeavleser. http://forum.vacn.no...koding-nydelig! Dette er bare litt utenom hva man kan gjøre med feilkodeavleser. Viktigs for deg er at du kan lese av feilkoder, og få målinger live. Har ikke prøvd det selv, men vil anta at livemålinger vil gjøre feilsøkingen mye lettere. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Det kan også være den føleren som står på katalysatoren. Det som skjer når den er gåen er at Turboen "kobler" ut, og da har du bare 68 hk igjen i motoren. Denne kan da " resete" seg når katalysatoren har blitt litt kaldere. Få den muligheten undersøkt også. Lenke til kommentar
Ulf.S Skrevet 24. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2013 Må bare anbefale: http://forum.vacn.no/forum.php Og å få tak feilkodeavleser. http://forum.vacn.no...koding-nydelig! Dette er bare litt utenom hva man kan gjøre med feilkodeavleser. Viktigs for deg er at du kan lese av feilkoder, og få målinger live. Har ikke prøvd det selv, men vil anta at livemålinger vil gjøre feilsøkingen mye lettere. Takk for tipps Lenke til kommentar
Ulf.S Skrevet 24. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2013 Det kan også være den føleren som står på katalysatoren. Det som skjer når den er gåen er at Turboen "kobler" ut, og da har du bare 68 hk igjen i motoren. Denne kan da " resete" seg når katalysatoren har blitt litt kaldere. Få den muligheten undersøkt også. Det kan også være den føleren som står på katalysatoren. Det som skjer når den er gåen er at Turboen "kobler" ut, og da har du bare 68 hk igjen i motoren. Denne kan da " resete" seg når katalysatoren har blitt litt kaldere. Få den muligheten undersøkt også. Takk for tippset Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg slet selv med at turboen gikk i nødmodus ved litt hardere pådrag før. Dette skjer hvis turboen har for høyt eller for lav trykk og gjøres for å ikke ødelegge turboen. Ved å skru bilen av og på, vil turboen være oppe og gå igjen til den på ny opplever for store avvik i trykk. Hos meg var det magnetventilen (VNT) som var sotet igjen og dermed ikke lukket seg helt noe som gjorde at turboen ikke spolet og skapte trykk. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Tror det meste er nevnt men sjekk også denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1486701 Lenke til kommentar
Mustee Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 Bilen er en Passat 1.9 TDI 2002 modell. 101 hk. avb motor. Motoren mister mye av krafta,når jeg drar den litt ut på gira. Stopper jeg og starter motoren igjen, da er all kraft tilbake. Da kan jeg dra den ut på gira uten at jeg mister kraft. Dette skjer hver gang motoren er kald,eller har vert stoppet noen timer. Om motoren har vert stoppet bare i 10-20 minutter så er der full kraft i motoren. Motoren er kjørt ca 240000 km, men turboen er byttet for 2 år siden,og kjørt ca 30000 km. Har også nylig skiftet EGR-ventilen uten at det ble noe forskjell. Kan heller ikke finne vacum slanger som er defekte. Luftfilter er nylig skiftet. Har hatt bilen på verksted,de kjørte bilen flere ganger med diagnose inn strument tilkoblet, men ingen feilmelding kom frem. Men de kjente at mye av motorkraften ble borte. Ingen feilmelding / varsellampe på bilinstrumentet heller. Fant du hva som er feilen? Sliter med samme problem på bilen min nå. Skiftet lmm, dieselfilter, koblet ut egr ventilen ingenting hjelper. symptomene er akkurat som din. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 Sjekk at turbo-aktuator er ok. Lenke til kommentar
Mustee Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Sjekk at turbo-aktuator er ok. Mistenker at det er n75 ventilen ja. Diagnosen viser innsugningsfeil hehe. Tok en lengre tur med litt høyere hastighet enn vanlig. Ble litt bedre. Har bestilt ventilen så får vi se om det var den som tuller med meg Lenke til kommentar
dopus Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 (endret) Hvis du Har vnt turbo...så har denne kokset inni på eksos siden (er spjeld som er styrt av en vacuum styrt accurator ...som åpner eller lukker seg for å endre størrelsen på eksos siden av turboen. Når denne er stuck (på gurnn av sot) i stor eller liten modus så merkes det godt. Stuck i liten modus så går den bra på lave turtall men henger ikke med lenger opp i turtallet. Stuck i stor modus så er det omvendt...Ender som regel med at bilen hopper i nødmodus, og at det kommer seg når man skrur av og på tenningen. Turboen kan tas ut, deles og rengjøres,. Når alt er satt sammen så bør bilen fungere bra igjen. Har gjort dette på 3 turboer (en fra passat, og to fra audi, alle med 1.9 tdi 130hk) For å sjekke for symptomer...finn vacuum akkuratoren på turboen og dra i den delen som går fra akkurator og inni turboen. Denne skal kunne bevegs greit med håndkraft, hvis den ikke beveger seg i det hele tatt så er det disse stagene inne i turboen som har sotet fast. Hos vag så vill dem at man skal skifte turbo. Men for en vanlig hobby mekaniker så fikser man feilen på en grei ettermiddag, hvis man googler og leser litt om problemet og løsningen på forhand. Endret 14. april 2015 av dopus Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Jeg hadde vurdert å bytte toppakning i samme slengen. Når pakning røk på min A3 8L, så løftet jeg av topp sammen med turbo og byttet turbo i samme slengen. Og da kan du jo også bytte kamreim.. Lenke til kommentar
Ståle Bakken Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 2005 mod, org 1,9 tdi 130 hk chippet til 170 hk. mye av samme problem, mister kraft, spesielt ved kald motor, men blir ok ved å stoppe og starte. Motorfeil-lampa lyser, prøvde og slette men da fikk jeg opp rødt kryss på FUE, CCM og EGR. kjørte et stykke, så kom motorfeillampa tilbake. Tips anyone? :) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå