Gå til innhold

Kjøp av stativ


Gjest Slettet+123412

Anbefalte innlegg

Takk for tipset. Endte opp med å by (best offer) på et HorusBennu C-3540V, så spørs det om selgeren godtar budet mitt eller ikke. Valgte å ikke kjøpe med kulehode, det kjøper jeg i Norge tror jeg.

 

Ser ut som en prisgunstig klone av klonen Induro ;-) Tror du kan ha stor glede av den.

 

Kjøpe kulehode i Norge, tja, hvis du vil sjekke ut noen av de store favorittene så ryker sikker budsjettet men du kan spare noen kroner ved å handle utenlands. Sjekk ut RRS BH55 og Arca Swiss Z1 modellene. Meget god kvalitet og solide. (Etter å ha prøvd begge falt jeg på en Arca Swiss.)

 

I førsteposten nevner du hurtigfeste for slyngen din. Søk etter "arca swiss clamp" på ebay og velg en som har 1/4" tread (eller 3/8" og overgang til 1/4"). 1/4" gjenger er den dimensjonen som er på festet til slyngen (std stativfeste til kamera). Selv bommet jeg litt og fant en billigsak uten gjenger, men heldigvis har vi gjengeverktøy for slikt på jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+123412

Over 3000 for et kulehode (Arca Swizz Z1 og RRSS BH-55) er dessverre mer enn jeg har lyst å betale.

 

Håpet vel egentlig på at 1000-1500 for et kulehode skulle være nok. Er det mulig å kjøpe noe brukbart i den prisklassen?

 

Takker for tips ang. hurtigfeste.

 

Edit: Kan selvfølgelig bestille fra utlandet også, om det lønner seg.

Endret av Slettet+123412
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Da har jeg også fått bestilt et hurtigfeste, gikk for "Sunwayfoto DDC-26 26mm" etter anbefaling av en annen Black Rapid bruker. Da mangler jeg bare kulehode. Helst ikke mer enn 1500 kroner, noen forslag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Jeg har notert meg bak øret merket "Photo Clam" som et anbefalt billig alternativ som går igjen på utenlandske forum som rimelig alternativ til originalene. Ser på eBay at de går innenfor budsjett, modellen PC40N fra ~180USD.

 

Fra bildene ser det nesten ut som en klone av Arca Swiss Z1.

Den billigste jeg kan finne koster 1450 kroner (frakt inkludert), og etter moms og fortollingskostnader blir det over 2000 kroner.

 

Endte opp med å bestille et kulehode fra HorusBennu (LX-5) :).

Lenke til kommentar

Den billigste jeg kan finne koster 1450 kroner (frakt inkludert), og etter moms og fortollingskostnader blir det over 2000 kroner.

 

Endte opp med å bestille et kulehode fra HorusBennu (LX-5) :).

 

Hmm, jeg finner fremdeles 180$ saken som er inklusive frakt, men det er uansett bare teoretisk nå som du ender opp med hode fra HB.

 

Post noen tanker om kvaliteten når du mottar varene for det er alltids noen som jakter på utstyr i din prisklasse!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Hmm, jeg finner fremdeles 180$ saken som er inklusive frakt, men det er uansett bare teoretisk nå som du ender opp med hode fra HB.

 

Post noen tanker om kvaliteten når du mottar varene for det er alltids noen som jakter på utstyr i din prisklasse!

Se der ja, jeg søkte på "photo clam pc40n", den til $180 har en ekstra "s", men vet ikke om det er noen forskjell på de.

 

Tenkte å skrive en liten review når jeg har fått prøvd de ut.

 

Edit: LX-5'en jeg har bestilt kommer på 800 kroner, og PC40ns hadde kostet 1600 (sluttprisen for å importere til Norge). Regner med at jeg uansett blir fornøyd med den jeg har bestilt.

Endret av Slettet+123412
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+123412

Man har det, men har ikke vært så mye på forumet i det siste kan du vel si :).

 

Nå er vel dette den eneste tripoden jeg noen sinne har brukt (ser bort i fra 200-kroners tripoder), så jeg har ikke noe særlig sammenligningsgrunnlag for å si om det er en god tripod eller ikke. Men det er noen få negative sider med den. Når du løsner føttene vil gjengene være synlige, der ligger det fett som du kan få på fingrene om du er uoppmerksom, men det er vel mulig å fjerne (litt av fettet, i hvert fall), evt. at det forsvinner over tid.

 

Godt fornøyd med kulehodet også, LX-5. Veldig praktisk med to "skruer" for justering. Har det sånn at det alltid er akkuratt passe motstand uansett hvor langt ut jeg skrur hovedskruen. Sånn ellers vet jeg ikke helt hva mer det er å si. Bare spør om det er noe dere lurer på.

 

Har forresten også bestilt en Horusbennu MP-5500CX monopod sammen med Horusbennu FX-45Q (har quickrelease, tenker det kan være praktisk på en monopod)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...