Gå til innhold

Kjøp av stativ


Gjest Slettet+123412

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+123412

Har planer om å kjøpe meg et stativ til kameraet mitt (Canon 700D), men er litt usikker på hva jeg bør velge. Kommer til å bruke stativet utendørs mesteparten av tiden (men ikke om det regner/er skikkelig dårlig vær, om det har noe å si).

 

Har en Black Rapid skulderreim, så hurtigfeste er et must, mulighet til å feste et slags hurtigfeste til skulderreimen er egentlig også et must (se bildet under)

 

Ser at Fotovideo selger noen stativ der du kan ta av den ene foten og bruke den som monopod, er det noe å betale ekstra for, eller er det like greit å kjøpe en vanlig monopod utenom?

 

Absolutt makspris 4500 kroner.

 

Setter veldig pris på tips til hva jeg kan kjøpe, på forhånd takk.

 

596246_1024x768.jpg

Endret av Slettet+123412
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 2 stativer og en monopod, monopoden bruker jeg aldri, det samme går for Manfrotto stativet mens Benro'n dekker det jeg trenger av stativ pr idag. Usikker på om det feste der passer, er det mulig ville jeg sjekket med fotovideo evt om kan teste det i butikken. Vet det finnes standarder som passer til Manfrotto.

Lenke til kommentar

Skal du bruke Black Rapid + stativfeste vil jeg anbefale å kjøpe et stativhode med Arca Swiss system. Festet som vist på bildet ditt tror jeg er en Kirk sak - vet flere som bruker den. Selv kjøpte jeg en rimelig plate + klemme på eBay til min Sun Sniper slynge. Har alltid en Arca Swiss plate festet på kamera/objektiv.

 

Du sier lite om hva du tenker å bruke stativet til. Skal du f.eks. benytte det til makro, så setter det litt andre kriterier enn om det er et reisestativ hvor vekt er viktig faktor.

 

Monopod bruker jeg overraskende mye. Gjerne sammen med tele for å kunne gi litt ekstra støtte. Ellers også gøy sammen med vidvinkel og bruke monopoden til å komme opp i høyden. Jeg har også sett på kinder-egg-stativene som Fotovideo selger (Benro Travel Angel) og vurderer om jeg skal kjøpe inn en billig Hong Kong Klone i karbon som vandre-stativ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Jeg har 2 stativer og en monopod, monopoden bruker jeg aldri, det samme går for Manfrotto stativet mens Benro'n dekker det jeg trenger av stativ pr idag. Usikker på om det feste der passer, er det mulig ville jeg sjekket med fotovideo evt om kan teste det i butikken. Vet det finnes standarder som passer til Manfrotto.

 

Bildet jeg postet fant jeg på nettet, har per dags dato kun kamera + skulderreim (av det som vises på bildet). Så det må ikke være likt, men må være noe tilsvarende det på bildet.

Skal du bruke Black Rapid + stativfeste vil jeg anbefale å kjøpe et stativhode med Arca Swiss system. Festet som vist på bildet ditt tror jeg er en Kirk sak - vet flere som bruker den. Selv kjøpte jeg en rimelig plate + klemme på eBay til min Sun Sniper slynge. Har alltid en Arca Swiss plate festet på kamera/objektiv.

 

Du sier lite om hva du tenker å bruke stativet til. Skal du f.eks. benytte det til makro, så setter det litt andre kriterier enn om det er et reisestativ hvor vekt er viktig faktor.

 

Monopod bruker jeg overraskende mye. Gjerne sammen med tele for å kunne gi litt ekstra støtte. Ellers også gøy sammen med vidvinkel og bruke monopoden til å komme opp i høyden. Jeg har også sett på kinder-egg-stativene som Fotovideo selger (Benro Travel Angel) og vurderer om jeg skal kjøpe inn en billig Hong Kong Klone i karbon som vandre-stativ.

Har ikke fotografert så veldig lenge, så bruksområde kan forandre seg med tiden, så makro er ikke viktig per dags dato, men om det er mulig er jo det alltids et pluss.

 

Trodde jeg hadde skrevet bruksområder men det glemte jeg tydeligvis. Hovedsaklig naturbilder (timelapse, vanlige, long exposure), men også av fly, dyr og slike ting. Så at det er stabilt er veldig viktig, selv om det blåser litt.

 

Kommer også til å ta med stativet når jeg reiser nordover i ferien, men om jeg har behov for karbon eller ikke vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Det stativet kommer vel ikke med krok i midten som standard? Om man vil ha det må man betale 495 kroner i tillegg. Det er også bare 142 cm (186 cm med elevatorsøyle-kit).

 

Med pc-44 kommer det på ca. 5600, det blir for dyrt synes jeg.

 

Men takk for forslaget.

Lenke til kommentar

kommer nok ikke med det nei! kommer vel litt ann på hvor høy du er, jeg er 178. Med kulehodet og kameraet på, så må jeg stå på tå før å klar å se inn i kameraet ved maks høyde på stativet.

 

Ja det er en del over budsjettet ditt, kan jo gå for pc-33 og evt stativ fra manfrotto?

Lenke til kommentar

Stativjungelen er diger og uoversiktelig. Det er ikke så ofte jeg bruker stativ (helst sjeldent), men gjorde et impulskjøp for en stund siden i en japan foto butikk og da et Vanguard Alta 263AGH http://www.vanguardw...-4-226-625.html

 

Det er flere varianter, men på esken står det: Vanguard Alta 263AGH GH-100+Alta+263AT. Maks vekt du kan belaste hodet med (kamera + objektv osv) er 5kg. Det har alle justeringer som er mulige og krok til å henge ekstra vekt i. I tillegg har det pistolgrep på hodet (tror det var derfor jeg kjøpte det, dvs at det så tøft og kult ut :glare: )

 

Jeg tror jeg ga rundt 2500,- for hele stasen (inkl bag).

 

Edit: Hvis det betyr noe har stativet/hodet fått en haug priser i følge utsiden på eska, bla EISA Best product 2012 og International Design et eller annet pris osv.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Takker for alle forslag, veldig usikker hva jeg skal gå for.

 

Har også sett på følgende:

 

- Induro Carbon 8X Stativ CT014 (1883,- etter 30 % rabatt hos JP), lastekapasitet på 5 kg, og maks 140 cm høyde, men ser ut som at det er akkuratt høyt nok med kulehode + kamera med batterigrep.

 

- Induro Carbon 8X Stativ CT114 (JP: 3090 ,-), 8 kg og 150 cm høyde.

 

 

- Induro BHD0 Kulehode (JP: 1115,-), 8 kg maks

 

- Induro BHD1 Kulehode (JP: 1275,-), 12 kg maks

 

- Induro BHD2 Kulehode (JP: 1435,-), 18 kg maks

 

Vil CT014 med BHD0 være for svakt hvis jeg går til innkjøp for tyngre objektiver i fremtiden (kommer nok ikke til å overskride 5 kg)?

 

Noen flere som har forslag til hva jeg kan kjøpe?

Lenke til kommentar

Jeg hadde kjøpt CT114 og BHD2 av det du lister opp - oversize er ikke galt på stativ når du tenker å leke lange lukkertider i styggvæ, ...og samtidig ikke vet hvor tungt utstyr du ender opp med i fremtiden. Kjøper du for lite stativ/hode nå og tungt objektiv i morgen, da ender du plutelig opp med å ønske deg større stativ også senere...

 

Snur litt på flisa:

Hvor portabelt vil du ha utstyret? Jeg spørr fordi jeg stilte meg selv det samme da jeg handlet stativ forleden.

 

Det jeg endte opp med ble en oversized aluminium stativ til bruk innen "bilradius", dvs en drøy halv km (++) fra der jeg parkerer bilen når jeg skal ut på foto-tur. Da klarer jeg fint å bære det lille ekstra som et alu stativ veier i forhold til et karbon og til en brøkdel av prisen.

 

Kort sagt endte jeg opp med det største Induro alustativet som er stødig som fjell. Bagasjeromsstativ, jepp, men det er det jeg bruker mest.

 

Og med de pengene spart kjøpte jeg i tillegg et stativ i bærbar størrelse når vandresekken havner på ryggen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Ønsker å ha et stativ jeg kan ta med meg på fjellturer, så vekt er jo litt viktig, men ser ikke ut som at det er så veldig mange gram å spare på å kjøpe et stativ av karbon i forhold til et av aluminium.

Lenke til kommentar

Sjekk ut Horusbennu på ebay. Dette er et koreansk merke som skal være av bra kvalitet.

Kanskje ikke Gitzo kvalitet, men bra nok til de fleste amatører.

 

Jeg har bare en karbon monopod som er helt ok, og et rimeligere aluminiums stativ som jeg kjøpte pga av størrelse. Men jeg synes det gir meg meget god valuta for pengene.

 

Det var et medlem her som pekte meg i den retning, og hvis jeg husker riktig så var han godt fornøyd med sitt karbon stativ

 

Prisen er god, frakten pleier å være rimelig og forholdsvis kjapp

Lenke til kommentar

Har Induro-stativ, BHD0, bra fornøgd med det.

Bruker to slike stativ til å støtte opp en dolly med kamera/linse ++, som veger en del, og det har fungert fint. En anna ting som er viktig å tenke på, og som iallfall for min del ofte blir brukt, er å ha mulighet til å ta stativet nesten heilt ned til bakken og framleis vere stødig. Der er Induro sine bra.

 

Kulehodet er en heilt anna sak, der ville eg kjøpt et anna enn det som følger med.

Med filmkameraet (2kg kanskje) pluss Canon 70-200 f/2.8 er det vanskelig å stille inn, pga det siger ned litt etter du har komponert. Og er heller ikkje det beste å komponere med. Då ville eg heller anbefale et trevegshode.

Endret av iverha2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Sjekk ut Horusbennu på ebay. Dette er et koreansk merke som skal være av bra kvalitet.

Kanskje ikke Gitzo kvalitet, men bra nok til de fleste amatører.

 

Jeg har bare en karbon monopod som er helt ok, og et rimeligere aluminiums stativ som jeg kjøpte pga av størrelse. Men jeg synes det gir meg meget god valuta for pengene.

 

Det var et medlem her som pekte meg i den retning, og hvis jeg husker riktig så var han godt fornøyd med sitt karbon stativ

 

Prisen er god, frakten pleier å være rimelig og forholdsvis kjapp

 

Takk for tipset. Endte opp med å by (best offer) på et HorusBennu C-3540V, så spørs det om selgeren godtar budet mitt eller ikke. Valgte å ikke kjøpe med kulehode, det kjøper jeg i Norge tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...