Gå til innhold

Vil delta i internasjonale operasjoner

MajElg

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste har jeg blitt mer og mer nysgjerrig på å delta i intops, og lurer på hvilke avdelinger som sender ut personell.

Er det noen som har noen gode forslag hvor/hva jeg burde søke meg til for å få bli med internasjonalt?

MajElg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at Norge er på full fart ut av Afghanistan, så er det nok ganske tvilsomt at du kommer deg utenlands i løpet av de nærmeste årene. Antar at du ikke har gjennomført førstegangstjenesten enda, vil anbefale deg å komme i en av hærens manøveravdelinger (Panserbataljonen, 2. bataljon, men også GSV er en meget god bakgrunn) for så å søke om grenaderstilling i Telemark Bataljon som er landest hurtige reaksjonsstyrke og således noen av de første som sendes ut. Ellers har du såklart spesialstyrkene, men her er nåløyet for å komme inn meget trangt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig løsning hvis man har et snev av respekt for Genevé-konvensjonen ;)

Ser man på de siste bidragene til Norge i INTOPS (Irak, Tsjad og Afghanistan), så er jo noen av de som har vært mest ute ingeniørsoldatene fra TMBN og div. sanitetsfolk. Virker som slike bidrag er mer etterspurt i FN-operasjonene enn rene kampavdelinger.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Dårlig løsning hvis man har et snev av respekt for Genevé-konvensjonen ;)

Ser man på de siste bidragene til Norge i INTOPS (Irak, Tsjad og Afghanistan), så er jo noen av de som har vært mest ute ingeniørsoldatene fra TMBN og div. sanitetsfolk. Virker som slike bidrag er mer etterspurt i FN-operasjonene enn rene kampavdelinger.

Spesialstyrkene har jo bidratt mer en det media har gitt uttrykk for.

Lenke til kommentar

Joda, er klar over det, og jeg formulerte meg nok litt dårlig. Det jeg ville fremt til er at blant de "vanlige" avdelingene så virker det som at sanitets- og ingeniørsoldater har størst sjanse for å komme seg ut, takket være at de er etterspurt i FN-operasjoner samtidig som de følger med resten av TMBN når de sendes ut.

Lenke til kommentar

Leger, kokker, veterinærer,IT, samband, you name it...

Luftforsvaret hadde jo en del personell i Libya, men nå vet vi ikke om TS er keen på frontlinjer eller bare å komme seg ut av landet for den saks skyld.

Sjøforsvaret er jo internasjonalt i farvann rett som det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...