Gå til innhold

Valg av sene


Anbefalte innlegg

Skal ha ny sene til fiskestanga.

Har

BeastMaster BX STC 240/270L 3-14gr

SHIMANO Aernos 1000 FA

 

Har prøvd Berkley Whiplash Pro 0,10mm og den bygger mye mer en 0,10mm på snella.

 

Jeg ser etter en sene som er god til ørret fiske og har en brudd styrke på minimum 5 kg og ikke tykkere en 0,18mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du ute etter multifilament eller monoline? Multifilamenter bygger mye mer på spolen enn monoline, men å finne monoline som har en bruddstyrke på +5kg med en tykkelse på 0,18mm er "umulig". Så skal du kjøre multiline med høy bruddstyrke må du bare godta at den bygger mye på spolen :hmm:

 

Den multilina som du har er meget bra, så jeg vet ikke om det hjelper mye å bytte til fx. en av Firlelinemodellene (som også er meget gode). Trenger du mye line på snella, så gå over til multiplikatorsnelle! Multiline bygger mye mindre på en multiplikatorsnelle enn en haspel. Jeg har en gammel Abu G. 2500CS Rocket som jeg bruker til de minste slukvektene, og den svelger mye line.

Lenke til kommentar

Skal ha ny sene til fiskestanga.

Har

BeastMaster BX STC 240/270L 3-14gr

SHIMANO Aernos 1000 FA

 

Har prøvd Berkley Whiplash Pro 0,10mm og den bygger mye mer en 0,10mm på snella.

 

Jeg ser etter en sene som er god til ørret fiske og har en brudd styrke på minimum 5 kg og ikke tykkere en 0,18mm.

 

Jeg bruker Fireline fused Crystal 0.10 MM 5,9 kg. Den er utrolig bra selvom jeg til vanlig ikke liker fireline så er denne utrolig god, Kaster langt og sjeldent noe surr med den. Tatt ørret fra 0,5-1,5 kg og en gjedde på 5,2 kg uten fortom.

 

Bruker den foresten på dette. . abu_garcia_excellence_evo_spin_fiskesaet_1_1_1.jpg

 

1126792.jpg

Og jeg har brukt og lykkes med Spinner,Sluk,Mark,Mark og dupp,Flue og dupp. på denne sena. Anbefales.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Jeg bruker Fireline fused Crystal 0.10 MM 5,9 kg. Den er utrolig bra selvom jeg til vanlig ikke liker fireline så er denne utrolig god, Kaster langt og sjeldent noe surr med den. Tatt ørret fra 0,5-1,5 kg og en gjedde på 5,2 kg uten fortom.

 

Bruker den foresten på dette. .

 

 

 

abu_garcia_excellence_evo_spin_fiskesaet_1_1_1.jpg

 

1126792.jpg

Og jeg har brukt og lykkes med Spinner,Sluk,Mark,Mark og dupp,Flue og dupp. på denne sena. Anbefales.

 

Men bygger den mere en 0,10mm?

 

For med den Berkley Whiplash Pro 0,10mm fikk jeg bare på ca 40-50m og det skal være plass til 170m med 0,18mm.

Lenke til kommentar

Men bygger den mere en 0,10mm?

 

For med den Berkley Whiplash Pro 0,10mm fikk jeg bare på ca 40-50m og det skal være plass til 170m med 0,18mm.

 

Jeg fikk 110 Meter på min snelle ( altså hele rullen ). Og det er godt gjort og bruke mer på veldig lenge, For jeg har aldri ryket senen eller trengr og skjære over mye på den og den varer en stund siden den er så sterk og slitesterk

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Jeg fikk 110 Meter på min snelle ( altså hele rullen ). Og det er godt gjort og bruke mer på veldig lenge, For jeg har aldri ryket senen eller trengr og skjære over mye på den og den varer en stund siden den er så sterk og slitesterk

Har du en link til en nettside du kjøpte den på?

Lenke til kommentar

Ja, da ville jeg gått for vanlig mono. Har mono på alle ørretstengene mine og siden du skal fiske i blant annet elver er multifilament ikke noe å stole på. De har en ulempe ved at de tåler lite når de kommer borti stener. isåfall burde du bruke en fortom av mono, det er mange som gjør det slikt. 5kg bruddstyrke er veldig mye. ikke noe du vil kjenne fra en ørret.

 

Her har du godt sene

gå for 0.20 mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...