Gå til innhold

hvilke kanaler uten dekoder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canal Digital sender ikke i bakkenettet, det er det RiksTV som gjør. Tipper du mener kabel-TV fra Canal Digital. Hvis du sier opp avtalen og de kobler fra kabelen får du ingen ting. Hvis du mer at du sier opp digital-TV-avtale får du pr dd NRK1/2/3, TV2, TVN, TV3, Disney, Discovery, Animal, TV4, SVT1/2, Eurosport, BBC Word News og evnt. lokal-TV.

Lenke til kommentar

jeg mener jeg har kabel-tv fra kanal digital ja..

Mente at jeg sier opp avtalen, mao at jeg bare fjerner dekoderen liksom...

Da får jeg NRK1/2/3, TV2, TVN, TV3, Disney, Discovery, Animal, TV4, SVT1/2, Eurosport, BBC Word News og evnt. lokal-TV, men da selvfølgelig ingen av dem i HD?

Lenke til kommentar

Ja, du skal få de kanalene. Men alle som driver med kabel-TV driver å krymper de analoge pakkene, så det vil nok bli færre etterhvert. HD kan du glemme, analoge HD-sendinger finnes ikke i Norge. Men du vil også oppleve dårligere bildekvalitet enn du har i dag. Ved analoge sendinger kommer det an på TV-tunerens kvalitet og for mange oppleves det faktisk som større forskjell å gå fra analog TV til digital SD enn fra digital SD til digital HD. Men hvordan det funker hos deg kan du jo lett sjekke. Det er bare å koble antennesignal rett i TV og stille inn noen stasjoner og se hvordan det ser ut.

Lenke til kommentar

Ok. Finnes det noe sted som det står skrevet offisielt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg bor i et borettslag som skal male alle fasadene på husene. i den forbindelse har vi gått aktivt ut å fjernet alle gamle tv antenner. det er en boenhet med 2 store antenner som nekter å fjerne sine da de "bruker" de enda. De står på sitt da de får nrk1 og nrk3 ved å bruke de gamle tv uttakene.

Alle leilighetene har fått lagt inn kabel-tv uttak fra canal digital, men de vil ikke bruke uttakene da de er 100% overbevist om at de ikke vil få noen signal fra de uten å betale canal digital...

Vil gjerne ha noe svart og hvit å "slenge" i bordet med..

Lenke til kommentar

Du kan ikke få tegnet en analog grunnpakke i dag såvidt jeg vet. I dag er det digitalt som gjelder, så kun de som har en gammel avtale som fortsatt sitter med bare analogt. Det er jo samme månedsprisen med eller uten dekoder, så liten vits i å få en tredjedel av pakken med ganske så dårlig bilde. Hvis dere skal tegne en fellesavtale, så pleier det være en god tilbudspris for et borettslag. Kanskje verdt å sjekke ut? De kan også levere internett mange steder til gunstige priser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hoveddistribusjonen til NRK er via vanlig antenne (digitalt kabelnett). Der kan NRK1,2,3 sees i HD kvalitet rett i TV'n uten at det koster 5 øre mer enn selve lisensen. Alle andre alternativer krever abbonement og fører derfor til månedlige ekstra kostnader utover lisensen (og engangs utgift til kortleser eller dekoder) . Det er sikkert dette de er klar over de som ønsker å se NRK via vanlig UHF antenne.

Lenke til kommentar

Hoveddistribusjonen til NRK er via vanlig antenne (digitalt kabelnett). Der kan NRK1,2,3 sees i HD kvalitet rett i TV'n uten at det koster 5 øre mer enn selve lisensen. Alle andre alternativer krever abbonement og fører derfor til månedlige ekstra kostnader utover lisensen (og engangs utgift til kortleser eller dekoder) . Det er sikkert dette de er klar over de som ønsker å se NRK via vanlig UHF antenne.

Du mener det er dette de IKKE er klar over? om det ikke var det du mente ser jeg ikke logikken i setningen.. kanskje jeg er trøtt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok.. Nå forstår jeg ingenting. NRK sier på sine sider at siden 2009 har det gamle gamle analoge systemet vært slukket og at alt blir levert gjennom digitalt bakkenett. Hvordan har det seg da at disse menneskene påstår de bruker det gamle fugleskremselet som står på taket. Hvorfor fungerer dette?

Lenke til kommentar
Ok.. Nå forstår jeg ingenting. NRK sier på sine sider at siden 2009 har det gamle gamle analoge systemet vært slukket og at alt blir levert gjennom digitalt bakkenett. Hvordan har det seg da at disse menneskene påstår de bruker det gamle fugleskremselet som står på taket. Hvorfor fungerer dette?

Fordi de sender digitalt isteden for analogt i bakkenettet.

Har en mistanke om at du ikke egentlig vet hva bakkenett er. Bakkenett er et nettverk av sendere som står på bakken på høye punkt og sender fritt. Alternativet er kabel-TV som er et lukket nett hvor kablene normalt er nedgravd eller sending fra satellitt.

Står litt mer her og med lenker til alterantivene: http://no.wikipedia.org/wiki/Digitalt_bakkenett

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...