JohnMartin Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 (endret) Har nylig gått til innkjøp av nytt HK med tilbehør. På min gamle PC, Asus P5W DH Deluxe, så hadde jeg satt opp 2x2TB disker i RAID-1. Jeg hadde nå tenkt å flytte disse diskene over til mitt nye HK, Asus Z87-Pro, men det var enklere sagt enn gjort. Ble tipset før kjøpet at det bare var å forandre fra AHCI til RAID i BIOS. Gjør jeg dette, så får jeg ikke startet Windows igjen. Har ikke funnet ut om det er mulig bare forandre fra AHCI til RAID på spesifikke porter, isåfall så er det godt gjemt. På DVD'n som fulgte md HK, så er det ACHI/RAID drivere i en egen mappe, men det er ikke noe installasjonsfil, bare *.sys, *.CAT og *.inf filer. Ett sett til ACHI og ett til RAID. Om det ikke er mulig å forflytte RAID oppsettet til nytt HK, så hadde det ihvertfall vært greit om jeg kunne fått tilgang til diskene, slik at jeg kunne kopiert over noe av det viktigste. Noe som kan bistå? Edit: Fant følgende på nettet: Restore RAID mode after a CMOS reset when loading BIOS Defaults (F5), or when a CMOS Reset is performed, the BIOS setting 'Configure SATA as' reverts to the default IDE mode / AHCI mode. This setting should be set to [RAID] again before allowing the OS to start up. Betyr det at jeg må forandre fra ACHI til RAID før jeg installerer windows? Endret 23. juni 2013 av JohnMartin Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 23. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2013 I starten så plugget jeg bare 1 av harddiskene i, sånn at jeg ikke ødela begge før jeg fikk kopiert det jeg trengte. Tok en sjanse å installerte begge to, og da dukket det 1 HDD opp i windows som jeg fikk tilgang til. Så nå får jeg kopiert det jeg vil. Men betyr dette at den igjen fungerer som et RAID-1 oppsett, uten å gjøre noe mer? Eller er det bare "lese" modus? Forslag til hva jeg kan gjøre for å finne ut dette? Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 23. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2013 Bare å glemme hele spørsmålet mitt.. Begge diskene har tatt kvelden.. Rett før jeg skulle begynne å kopiere over til en annen HDD, så begynte begge harddiskene å lage noen rare lyder. Lastet opp et lydklipp for de som er nysgjerrig.. Uansett, etter hva jeg har funnet ut, så må de sendes inn: Another quite common symptom Samsung drives experience is clicking/knocking sound. The drive spins up and and the head starts clicking right from the beginning with a constant or intermittent sound: , , . Most often this a sign of damaged heads and it means this drive needs to be opened in class 100 cleanroom in order to swap head assembly from matching donor. Don't try to open the drive by yourself - most likely you will damage the platters and make your data unrecoverable. Og det koster vel mer enn hva det smaker. Heldigvis så har jeg synkronisert alle dokumenter og bilder til Google Drive, så de er ikke tapt ihvertfall. Bare resten av de 1,8TB med snacks.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 (endret) Dette er grunnen til at man ikke skal kjøpe flere like disker i samme slengen når man skal ha RAID. (Bortsett fra RAID0, som egentlig ikke er RAID). Forøvrig kommer diskene bare opp som én disk i Windows. Hvis det er Intel-chipset så kan du bruke Intels storage/RAID-software til å liste opp diskene og behandle de. Endret 23. juni 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå