Gå til innhold

Hvordan kan du bli tatt når den nye åndsverkloven trer i kraft?

Anbefalte innlegg

«31. mai i år vedtok Stortinget den nye åndsverkloven, på folkemunne kalt piratloven, med endringer som retter seg direkte mot brudd på opphavsretten i digitale kanaler.» Loven trer i kraft 1. juli.

Blant annet betyr dette at ingen kan føle seg trygge dersom de laster ned noe ulovlig fra internett (for eksempel filmer, bøker, tv-serier, musikk, spill, programmer o.l.), kanskje spesielt via torrent og andre tjenester. Jeg vet ikke hvordan policyen her på forumet er rundt diskusjonen om dette - men jeg benytter alikevel muligheten til å stile noen spørsmål. Moderator må gjerne flytte denne tråden hvis den passer bedre inn en plass på forumet.

Det siste året har jeg selv tatt meg i nakkeskinnet og tatt i bruk Netflix, HBO Nordic og TV2 Sumo (Spotify og WiMP har jeg brukt i 2 år). I tillegg bruker jeg Mediahint pluginen til Firefox for å se amerikansk Netflix og streame tv-serier fra kanalene sine egne nettsider. Sistnevnte fungerer faktisk overraskende bra, men jeg vet ikke hvor lovlig det er. Jeg vurderer også å skaffe meg amerikansk iTunes konto. Dette er noen av løsningene jeg ser for å leve et nogenlunde normalt underholdningsliv. Jeg har ikke TV.

Det er ikke alle i Norge som laster ned ulovlig fra nettet, som har fått med seg den nye loven og datoen 1. juli. Det kan jeg garantere dere. Jeg tror at vi kommer til å lese om mange som blir "tatt" i 2013 for å ha lastet ned ulovlig. Nettsider vil bli blokkert i første omgang. Hva skjer etterpå?

Hvordan kan for eksempel norske private aktører, organisajoner (Rettighetsalliansen http://www.hardware....tpirater/134595) og myndigheter (DLD, Datatilsynet) finne ut akkurat hvem som laster ned den ukentlige episoden av Criminal Minds eller WWE Monday Night Raw via. torrent eller VPN? Selv regner jeg med at det er basert på informasjon fra ip-adresser og internettleverandører.

Artikkelen jeg lenket til virker for meg veldig diffust på akkurat hvordan folk kan bli tatt og ikke minst hvordan h*n som laster ned kan bli oppdaget av en privat aktør. Er det Rettighetsalliansen som overvåker alt? Sitter advokat Simonsen i samarbeid med vestlige tv-kanaler og undersøker norske nettpirater, hele dagen lang? Jeg er ikke redd, men personlig har jeg ikke fått med meg hvordan prosessen med å få tak i folk er. Kan dere noe om det? Er det bare det rettslige og informasjon som jeg nevnte tidligere? Jeg fikk et inntrykk av at det bare er de som laster ned mye, som får smake på underlivspisken? Men slik har det vel vært siden The Pirat Bay ble populært i Norge.

Jeg har ikke satt meg så mye inn i saken. Det er derfor jeg spør.

Endret av stonhans
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel et større problem for de som sprer det dem laster ned, enn hva det er for de som kanskje laster ned en film og 3 serier i uka ?

Edit: Men måten du kan bli tatt på er at din egen personlige informasjon blir lettere tilgjengelig for eventuelle aktører som har lyst at du skal straffes, eller sende deg en regning for alt du har lastet ned. Jeg tror ikke politiet har noen ressurser til overs for å kjøre noe sak, men loven skal altså kunne gjøre det letere å finne ut hvem som laster ned og gjøre den informasjonen tilgjengelig.

Endret av Green_Monster
Lenke til kommentar

Det er vel et større problem for de som sprer det dem laster ned, enn hva det er for de som kanskje laster ned en film og 3 serier i uka ?

Edit: Men måten du kan bli tatt på er at din egen personlige informasjon blir lettere tilgjengelig for eventuelle aktører som har lyst at du skal straffes, eller sende deg en regning for alt du har lastet ned. Jeg tror ikke politiet har noen ressurser til overs for å kjøre noe sak, men loven skal altså kunne gjøre det letere å finne ut hvem som laster ned og gjøre den informasjonen tilgjengelig.

Vist du laster ned en hel sesong av en serie så regnes det som mye vist nok, og kan dermed regne med reaksjoner. Så 1 episode i uken regnes nok som mye ganske fort. Sørgelige greier

Lenke til kommentar

Ja, bra tråd. Har lurt på det samme. Hvordan de eventuelt de vil gå fram. Om de ser på aktiviteten til folk i ulike torrent-programmer eller om de ser hvor mange MB folk laster ned og ser ekstra på dem som laster ned ekstra mye MB per måned enn andre eller hvordan de gjør. Nysgjerrig :)

Lenke til kommentar

Er det ulovlig å se streama filmer og tv serier fra div nettsider?

Det er vel uansett ikke så lett og tracke for private folk, man må vel ha tilgang til nett leverandøren eller nett siden for å få den informasjonen.

Men hva sier loven om å se på slikt? Mener å ha lest for en stund siden at kulturdepartemenget sa at det ikke var ulovlig, man aner ikke om det stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...