Gå til innhold

Kjøpe hest og spise den


Anbefalte innlegg

Jeg så på finn.no at det er folk som gir bort hester. Hvis man er sulten kan man lett ta imot en slik hest for å så slakte og spise den. Jeg har ikke spist hest, men jeg hører at det er godt og skal prøve det neste gang jeg drar til Vollan. Det krever bare litt planlegging:

  • Transport for hesten til sitt nye hjem.
  • En måte å avlive hesten på.
  • Mye fryserplass.

Transport er ikke vanskelig hvis man får leiet en hestehenger. Problemet er nok å få avlivet den uten mye søl. Hvis man har naboer kan man ikke skyte den uten av politiet kommer. Jeg tenker at man kan feste en maske på fjeset dens og så fylle masken med nitrogen. Hesten besvimer og dør etterhvert. For å være sikker kan man kutte strupen og ha bøtte under såret.

 

Hesten er nå død. Den bør flås slik at skinnet kan brukes som frakk eller teppe. Etterpå trenger man kniver og øks for å dele den opp i mindre porsjoner. Nå har du kilovis med biff, file og andre kjøttbiter. Små og dårlige biter kan brukes til hestekjøttdeig og hestepølse. Frys det som ikke kan spises før det blir dårlig. Så er det bare å steke hestebiff og hestespareribs!

 

SkFWb1dm.jpeg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det ikke noen av de vaksinene som brukshester får som er skadelige da?

 

Jo, det er flere saker hester får i seg som vi ikke skal ha i oss, så det er nok ikke så enkelt som å "bare kjøpe og knerte" en hest, vet ikke om "slaktemetoden" TS har skrevet heller er særlig lovlig, men det lukter litt trolling uansett, får vel napp hos noen PETA hyklere snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det er flere saker hester får i seg som vi ikke skal ha i oss, så det er nok ikke så enkelt som å "bare kjøpe og knerte" en hest, vet ikke om "slaktemetoden" TS har skrevet heller er særlig lovlig, men det lukter litt trolling uansett, får vel napp hos noen PETA hyklere snart.

Må ikke være så snar å kalle det troll. Jeg ser potensiale her.

 

Det må i alle fall være mulig å diskutere slaktemetoder for hest på et seriøst nivå.

 

Anyway. Det beste er en utblødning av dyret. Profesjonell slakting på slakteri innebærer bedøvelse og utblødning. Kjøttet får dårligere kvalitet om man ikke blør dyret ut riktig.

Halal slaktemetode er jo et alternativ, der strupekuttes dyret. Man kan også skyte dyret i hodet med en slaktehette og strupekutte det umiddelbart etterpå.

Lenke til kommentar

Det er ikke smart å lese om biff når man er sulten, da får jeg slike ideer. :(

Det er absolutt ikke bra å få slike ideer.

 

Det er ingen tvil om at det er mye penger å spare ved å finne alternative kjøttkilder hvis du er flink med kniven.

 

Personlig har jeg en del erfaring med avliving av dyr og å spise dyrene jeg har drept. Dette har jeg fra å ha vært med på jakt i flere år. Det vi gjør er å skyte dyret (elg, hjort eller rådyr) og skjære i magen for å få ut magesekken så fort som mulig samtidig som vi avbløder. Deretter frakter vi det døde dyret til en kar vi kjenner som slakter for alle som jakter i området. Jeg vet han fjerner skinnet og parterer det delvis, så henger han det opp for mørning. Etter mørning fileterer han kjøttet og fikser. Noe males opp. Så går det i fryseren.

 

Poenget mitt er at det er ikke bare å drepe en hest og spise den. Det med mørning er veldig viktig. Jeg er helt sikker på at om du er ivrig og bruker et par timer på nettet, kanskje snakker med fagfolk, så kan du lære deg alt du bør kunne for å få til dette.

 

Jeg håper for all del ikke feil folk kommer over denne tråden og får idéer. Da frykter jeg det kan komme flere tilfeller av tjuvslakt av både lam og kyr på beite, for det er massevis å spare.

Lenke til kommentar

Er egentlig ikke noe stress å tjuvslakte. Bøndene som eier dyrene går helst utifra at dyrene har blitt tatt av rovdyr.

 

Det er populært i mine trakter. Kalver og lam som bare "forsvinner". Oppslag i media om bønder som er rasende på gaupe og ulv.

Lenke til kommentar

På Bagatelle hadde de det som gikk for å være "byens beste biff" - og det stemte. Dette var hestekjøtt, noe som ikke nevntes på menyen. Så ble det vanskeligere å få tak i hest, og biffen gikk over til å være vanlig storfe. Da begynte de å få spørsmål: "Er dette hestebiff, eller?"

Hestekjøtt er utmerket. Problemet er at det er få som driver med hest som slaktedyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo hestekjøtt i mange av påleggspølsene som selges, så hvorfor det enda er så tabu med hestebiff her til lands skjønner jeg ikke. Så litt rart på søster første gang når ho sa at vi skulle ha hest til middag, men du verden så godt det var i forhold til den seige biffen man ellers tygger på.

Lenke til kommentar

På Bagatelle hadde de det som gikk for å være "byens beste biff" - og det stemte. Dette var hestekjøtt, noe som ikke nevntes på menyen. Så ble det vanskeligere å få tak i hest, og biffen gikk over til å være vanlig storfe. Da begynte de å få spørsmål: "Er dette hestebiff, eller?"

Hestekjøtt er utmerket. Problemet er at det er få som driver med hest som slaktedyr.

 

[Flisespikking] Det var riktignok Eyvind Hellstrøm som har fortalt historien, men strengt tatt var dette fra da han var i lære på Grand Hotell, ikke på Bagatelle. [/Flisespikking]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...