Gå til innhold

OC 3770K, hvilken temp kan jeg forvente?

Anbefalte innlegg

Testet Prime95 med In-place large FFTs i ca 5 timer. Sjekket så HW Monitor for maks temperatur på kjernene. Disse var maks 69-74-74-68 (pakke 74). Maks temperatur verdier for rom var 25 og vann 31.

Oppsett:

Intel 3770K @ 4.4 Ghz 1.224 volt (med HT)

Coolgate 360x60mm radiator

Swiftech HD vannblokk med Artic Silver 5

(har montert denne pastaen 3 ganger for å sjekke om det ble noe forskjell i temperatur)

Burde ikke jeg ha mye bedre temperaturer enn dette?

Jeg trodde ikke temperaturene ble mer enn rundt 50 grader med dette oppsettet.

Har ikke sjekket andre sine vanntemperaturer, men rent logisk så høres 31 på vannet som en lav temperatur som har mye å gå på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet Prime95 med In-place large FFTs i ca 5 timer. Sjekket så HW Monitor for maks temperatur på kjernene. Disse var maks 69-74-74-68 (pakke 74). Maks temperatur verdier for rom var 25 og vann 31.

Oppsett:

Intel 3770K @ 4.4 Ghz 1.224 volt (med HT)

Coolgate 360x60mm radiator

Swiftech HD vannblokk med Artic Silver 5

(har montert denne pastaen 3 ganger for å sjekke om det ble noe forskjell i temperatur)

Burde ikke jeg ha mye bedre temperaturer enn dette?

Jeg trodde ikke temperaturene ble mer enn rundt 50 grader med dette oppsettet.

Har ikke sjekket andre sine vanntemperaturer, men rent logisk så høres 31 på vannet som en lav temperatur som har mye å gå på.

Dette virker som rigtig temperatur. Om du vil ha drastisk lavere temperatur, så kan du gjøre som meg å slå av topplokket på prosessoren :) Boom! 20 grader lavere temperatur under load :D

Her er en 4770k og en 3770k som jeg tok av topplokket på :D

post-42975-0-14570900-1371986584_thumb.jpg

post-42975-0-38016300-1371986595_thumb.jpg

Video:

Dette er latterlig lett :green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Vist temperaturene mine stemmer, hvordan har det seg da at flere nettsider selger overklokkede PCer med svakere kjøler?

Eksempel: 4.6 Ghz med en vanlig 120mm lukket radiator.

At de klarer dette med 1.2v er ikke uvanlig, men skulle jo ikke tro at temperaturen gikk så pass mye opp med 0.02 mer volt og 0.2 Ghz lavere frekvens.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette virker som rigtig temperatur. Om du vil ha drastisk lavere temperatur, så kan du gjøre som meg å slå av topplokket på prosessoren :) Boom! 20 grader lavere temperatur under load :D

Her er en 4770k og en 3770k som jeg tok av topplokket på :D

post-42975-0-14570900-1371986584_thumb.jpg

post-42975-0-38016300-1371986595_thumb.jpg

Video: http://www.youtube.com/watch?v=kwv_EsY07Wg

Dette er latterlig lett :green:

Hæ? Er det virkeligt så lett, å blir det så mye kaldere?

Nesten for godt til å være sant :p

Hvis ja, så skal eg gjøre det :w00t:

Lenke til kommentar

"Due to the unique shape and sizes of the particles in Arctic Silver 5's conductive matrix, it will take a up to 200 hours and several thermal cycles to achieve maximum particle to particle thermal conduction and for the heatsink to CPU interface to reach maximum conductivity. (This period will be longer in a system without a fan on the heatsink or with a low speed fan on the heatsink.) On systems measuring actual internal core temperatures via the CPU's internal diode, the measured temperature will often drop 2C to 5C over this "break-in" period. This break-in will occur during the normal use of the computer as long as the computer is turned off from time to time and the interface is allowed to cool to room temperature. Once the break-in is complete, the computer can be left on if desired. "

Lenke til kommentar

Vist temperaturene mine stemmer, hvordan har det seg da at flere nettsider selger overklokkede PCer med svakere kjøler?

At de klarer dette med 1.2v er ikke uvanlig, men skulle jo ikke tro at temperaturen gikk så pass mye opp med 0.02 mer volt og 0.2 Ghz lavere frekvens.

De bytter CPU om den første de prøver ikke funker.

De går også litt høyere på temperaturene under Prime95 enn det du gjør.

Lenke til kommentar

Det er en vanlig missforståelse av at større radiator osv. vil gi betraktelig bedre temperatur. Dette er kun tilfelle om du sliter med høy vanntemp, noe du tydeligvis ikke gjør. Du kunne nok helt sikkert hatt en som var 3 ganger mindre og fått nesten lik temperatur. Det er først når du har flere komponenter koblet til loopen som alle bidrar med å varme opp vannet at slikt blir essensielt.

Du har en god vannblokk, og sikkert god sirkulasjon. Det betyr at flaskehalsen ligger i varmeledningen i selve prosessoren. DU sier du har prøvd flere bytter av kjølepasta, så da kan man kanskje utelukke det også.

Spesielt det faktum at du bruker 3770K som er kjent for sine store problemer med dårlig varmeledningsevner gjennom IHS gjør jo dette tydeligere. Eldre prosessorer hadde mindre varmetetthet og kunne derfor lettere lede varme ut til vannet.

GJør som nizzen, fjern IHS om du ønsker bedre temperaturer nå. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...