fspro15 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Jeg spør på vegne av en venn jeg har kjent i 1 år nå, han går i samme matte-klasse som meg. Vi går studiespesialisering på VG1 og har 1T-matte, og vi var én av få klasser som nylig ble trukket ut til skriftlig eksamen i matte. Vi fikk nettopp vite karakterene våre, og jeg fikk selv en 3-er. Men kameraten min fikk en 1-er, altså han strøk. (Det måtte være omtrent 25% riktig på prøva for å bestå) Han må, som alle andre som strøk, ta den opp igjen til høsten. (Er ikke 100% sikker på om han får ta den i samme fag da) Uansett, han har også veldig lyst til å bli pilot i luftforsvaret (Hercules, Orion etc.) ... (han vil ikke bli jagerflyger - viss det er relevant) .. Men er nå redd for at han overhodet ikke kommer inn til opptak siden han strøk på første eksamen i matte i VG1. Jeg har hørt selv at karakterene fra skolen har veldig lite å si når man skal gjennom utdanning i forsvaret, og at de bryr seg mye mer om fravær fra skolen, men jeg er ikke sikker. Vet noen noe om hvordan situasjonen hans ser ut fremover? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Det er ikke slik at det ikke har noe å si med karakterer, siden de har altfor mange å velge mellom velger de jo de beste. Men så lenge han tar den opp igjen, enten etter vgs eller som privatist har det absolutt ingenting å si. Burde tenke mer på å ikke skade øyene, var ingen piloter jeg møtte som brukte briller i forsvaret iallefall Fysisk form er også viktig, men nå er det jo ganske lenge til han skal inn så. 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Jeg er på opptak nå, og kan svare. Det gjør ingenting, så lenge han får tatt den før opptaket. Han kommer ikke inn uten å ta faget opp igjen, det er en regel det ikke finnes unntak til. Men, så lenge han tar den senere, kan han søke uten problemer, og vil komme inn på normal måte. I verste fall blir han grillet litt på intervju sent i fase 2 om hvorfor han strøk, men det er kun fordi de vil prøve å stresse deg litt, og hvis han har evnene og motivasjon, har det absolutt ingenting å si. 1 Lenke til kommentar
fspro15 Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 Jeg er på opptak nå, og kan svare. Det gjør ingenting, så lenge han får tatt den før opptaket. Han kommer ikke inn uten å ta faget opp igjen, det er en regel det ikke finnes unntak til. Men, så lenge han tar den senere, kan han søke uten problemer, og vil komme inn på normal måte. I verste fall blir han grillet litt på intervju sent i fase 2 om hvorfor han strøk, men det er kun fordi de vil prøve å stresse deg litt, og hvis han har evnene og motivasjon, har det absolutt ingenting å si. Takk for svarene! Dette er kanskje litt unna hovedpoenget, men på videregående er det en "regel" at når man stryker på eksamen i VG1, så må man ta det opp igjen på skolen til høsten. Men er det sånn at man tar eksamenen igjen i det samme faget? Altså 1T eksamen en gang til, bare i VG2? Og vet noen om den karakteren (1) fra den første eksamenen blir med deg senere? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Nei, den blir slettet hvis du tar opp faget på nytt. Jeg er usikker på om du kan bli trukket opp i et annet fag, men hvis det går an, vil jeg anta at den første stryken blir slettet, du skal ikke måtte ha med deg den stryken resten av livet. Det som uansett er viktig for Forsvaret, er at du har generell studiekompetanse. Hvordan og når du fikk denne har ingenting å si. Lenke til kommentar
fspro15 Skrevet 23. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2013 Nei, den blir slettet hvis du tar opp faget på nytt. Jeg er usikker på om du kan bli trukket opp i et annet fag, men hvis det går an, vil jeg anta at den første stryken blir slettet, du skal ikke måtte ha med deg den stryken resten av livet. Det som uansett er viktig for Forsvaret, er at du har generell studiekompetanse. Hvordan og når du fikk denne har ingenting å si. Ok, takk for svarene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå