lisene Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Jeg har laget en kalender med en del beregninger. Hver måned har hver sitt ark. Jeg har gått innpå og beskyttet hvert ark. Men så oppdager jeg en feil. Går innpå hvert ark tar bort beskyttelsen, retter feilen og beskytter arket igjen. Det jeg lurte på er om det finnes noen måte jeg kan ta bort beskyttelsen på alle arkene samtidig, rette feilen og beskytte de igjen. Det er veldig tungvint å gå innpå hvert ark og gjøre det. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Jeg har laget en kalender med en del beregninger. Hver måned har hver sitt ark. Jeg har gått innpå og beskyttet hvert ark. Men så oppdager jeg en feil. Går innpå hvert ark tar bort beskyttelsen, retter feilen og beskytter arket igjen. Det jeg lurte på er om det finnes noen måte jeg kan ta bort beskyttelsen på alle arkene samtidig, rette feilen og beskytte de igjen. Det er veldig tungvint å gå innpå hvert ark og gjøre det. Ja, hvis du bygger alle kalenderene inn i et regneark! Undrer på hvorfor du ikke gjorde det? Det er nok plass til mange kalendere, selv i en arkfane. Og til neste gang, kun lagre slike nye regneark, test ferdig, så kan du passordbeskytte det. Lenke til kommentar
lisene Skrevet 23. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2013 Ja, hvis du bygger alle kalenderene inn i et regneark! Undrer på hvorfor du ikke gjorde det? Det er nok plass til mange kalendere, selv i en arkfane. Og til neste gang, kun lagre slike nye regneark, test ferdig, så kan du passordbeskytte det. Grunnen til at jeg valgte å ha et ark for hver måned er på grunn av at det skal brukes til utregning av overtid og diverse. Det er mange som skal bruke det, og det skal skrives ut og leveres inn hver måned. Jeg hadde testet det før jeg beskyttet arkene, men så var det noe mer som skulle på plass. Jeg har også andre ting jeg jobber med som jeg kunne tenkt meg å vite om det var muligheter for å ta bort beskyttelsen på alle arkene samtidig, når jeg skal gjøre endringer. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Det er ingen innebyggede metoder (medmindre noe har skjedd veldig nylig). Det enkleste er to korte makroer: Sub LaasOpp() Dim Wks As Worksheet On Error Resume Next For Each Wks In ActiveWorkbook.Worksheets Wks.Protect Password:="Harald" Next End Sub Sub Laas() Dim Wks As Worksheet On Error Resume Next For Each Wks In ActiveWorkbook.Worksheets Wks.Protect Password:="Harald" Next End Sub Meld tilbake hvis du ikke kan noe om makroer, i så fall supplert med hvilken versjon av Excel du bruker. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
lisene Skrevet 25. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2013 Det er ingen innebyggede metoder (medmindre noe har skjedd veldig nylig). Det enkleste er to korte makroer: Sub LaasOpp() Dim Wks As Worksheet On Error Resume Next For Each Wks In ActiveWorkbook.Worksheets Wks.Protect Password:="Harald" Next End Sub Sub Laas() Dim Wks As Worksheet On Error Resume Next For Each Wks In ActiveWorkbook.Worksheets Wks.Protect Password:="Harald" Next End Sub Meld tilbake hvis du ikke kan noe om makroer, i så fall supplert med hvilken versjon av Excel du bruker. HTH. Beste hilsen Harald Jeg kan ikke noe om makroer, men fikk det likevel til. Måtte bare endre Protect til Unprotect for å låse opp. Takk for god hjelp. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Jeg kan ikke noe om makroer, men fikk det likevel til. Måtte bare endre Protect til Unprotect for å låse opp. Huff beklager. Latmanns kopier-lim-support herfra. Men så kan du brått en del om makroer. Bra jobba! Beste hilsen Harald 1 Lenke til kommentar
lisene Skrevet 25. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2013 Huff beklager. Latmanns kopier-lim-support herfra. Men så kan du brått en del om makroer. Bra jobba! Beste hilsen Harald Jeg brukte innspilling av makro og utførte handlingen og da kunne jeg se hvilke ord som ble brukt og sette det inn i makroen du hadde skrevet. Kunne godt tenkt meg å lære litt om makroer. Synes det ser spennende ut, og du får utvidet bruken av excel. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Vi snakker superkrefter. Det er for mange veiledninger på nett til å anbefale noen, så her er bare noen Google-stikkord. For brukerinteraksjon, sjekk og lær Userforms. Makrospråket som heter VBA er "classic Visual Basic", kjent som VB6. Det finnes millioner av nettsider om og med VBA og VB6. Lær løkker, som i For - Next Do - While For each .. in .. og betingelser: If .. Then ElseIf .. Else End if Og datatyper. Boolean, String, Long, Date, Double. Holder egentlig med de der fem. Enjoy, det er sykt moro når terskelen er tilbakelagt :-) Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå