Gå til innhold

Bytte ut stockkjøler med vannkjøling

Anbefalte innlegg

Hei, Bygde ny pc i mai og er ganske lei Stockjøleren.. Har en 3570k og har planer om å kjøpe vannkjøing iløpet av sommeren.

Første spørsmålet er; Hvordan skal jeg tørke av CPU'en? Skal jeg ta 96% som du får på apoteket og litt dopapir og bare tørke det av eller er det noe annent?

En annen ting er jo hvilken vannkjøler er god? Har sett en del på corsair H60 Hydro og den virker ganske god. Kjøler bra og er lett installert. Dette er en første vannkjølingen jeg har vært borti og er veldig uerfaren og har så og si ingen peil på det.. :p Har sett en del på youtube og kan vel sånn ca hvordan det skal gjøres.

Tenker at prisen skal være 500-700kr. Dobbel radiator er unødvendig for min del som f.eks H100i.

Kabinettet jeg har er et Fractal design Arc midi R2.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

96% fungerer fint.

Det er masse greie vannkjølere. Gode luftkjølere som Noctua D14 osv er like gode som single rad vannkjøling, men vannkjøling tar lite plass og du kan bruke alt av ram brikker.

Jeg ahr selv en Antec 620, den er liten og kjøler veldig mye bedre enn stock.

Dopapir kan legge igjen litt rester, så jeg bruker kaffefilter, det har de fleste lett tilgjengelige hjemme.

Lenke til kommentar

Alle lukkede kjølere i den prisklassen du søker er bare sånn passe gode.

Jeg har lenge brukt Corsair H80 men denne tok kvelden uten grunn noen måneder etter at butikken la ned i byen. Fikk ikke returnert den. Men erfaringene jeg har fått fra det lille året jeg brukte denne er at den gir ikke bedre kjøling enn min etterkommer Noctua NH-D14. Og det er samme om ikke litt lavere støy med Noctua.

Jeg får 33 grader idle og 56 grader max. Noe som er helt akseptabelt.

For å rense kjøler/cpu fungerer både rødsprit, isoporpanol samt desinfeksjons sprit. Og nettbutikkene selger rensesett med noe som minner om sitrusvask. Jeg har et sett Arctic Silver ArctiClean (google it) og en neve med tørkepapir som ikke loer. Skikkelig tørkepapir fungerer og, om det ikke loer.

Lenke til kommentar

96% fungerer fint.

Det er masse greie vannkjølere. Gode luftkjølere som Noctua D14 osv er like gode som single rad vannkjøling, men vannkjøling tar lite plass og du kan bruke alt av ram brikker.

Jeg ahr selv en Antec 620, den er liten og kjøler veldig mye bedre enn stock.

Dopapir kan legge igjen litt rester, så jeg bruker kaffefilter, det har de fleste lett tilgjengelige hjemme.

God å vite.. Er klar over noctua sine luftkjølere men de har så mye plass.. er vannkjøling jeg er ute etter... Er Antec sine gode ?
Lenke til kommentar

God å vite.. Er klar over noctua sine luftkjølere men de har så mye plass.. er vannkjøling jeg er ute etter... Er Antec sine gode ?

Er fornøyd med min, kjøpte den på bakgrunn av at den hadde ok performance, men var blant de mest stille testet.

http://www.hardocp.com/article/2011/03/10/antec_khler_h2o_620_cpu_water_cooler_review/3#.UcYqrpXNAfk

Er vel ca like bra som h60, den plasserte seg mellom h70 og h50 da den ble testet. Jeg har riktignok skiftet vifte til Scythe Gentle Typhoon AP-14, den gav en grad eller to lavere temp en stock.

Lenke til kommentar

Er ikke bare ytelse, og stillhet som teller, men også funksjonalitet, feks. H70 er helt jævlig å montere

620 har myke rør, og ikke de stive korrigerte h70 hadde.

I følge hw.no som testet h55 (som har samme montering som 620) var det vanskelig, men jeg installerte det lett på under 10 minutter. Brukte 3-4 minutter på å lese manualen og så 6-7 min på selve installasjonen.

Den kom med pre applied kjølepasta, men jeg skifta til mx4. har en kompis som bruker samme kjøler, han brukte bare det som var på og har også veldig gode temperaturer.

Jeg har en idle på 25-28°C og rundt 45-50°C under spilling. Prime95 over natta makset på 59°C

Jeg hadde lett kjøpt en som tok mer tid til å installere og gav bedre temperaturer, men det er meg. Jeg overklokket min første maskin med loddebolt da :p

Lenke til kommentar

620 har myke rør, og ikke de stive korrigerte h70 hadde.

I følge hw.no som testet h55 (som har samme montering som 620) var det vanskelig, men jeg installerte det lett på under 10 minutter. Brukte 3-4 minutter på å lese manualen og så 6-7 min på selve installasjonen.

Den kom med pre applied kjølepasta, men jeg skifta til mx4. har en kompis som bruker samme kjøler, han brukte bare det som var på og har også veldig gode temperaturer.

Jeg har en idle på 25-28°C og rundt 45-50°C under spilling. Prime95 over natta makset på 59°C

Jeg hadde lett kjøpt en som tok mer tid til å installere og gav bedre temperaturer, men det er meg. Jeg overklokket min første maskin med loddebolt da :p

Joda, dette er jeg selvfølgelig helt enig i! Men problemet med akkurat H70, er dårlige instruksjoner, og i tillegg er hullene i bakplata rare, passer så vidt på alle de 3 1155 HKene jeg har testet med! Den har også en ganske så "spesiell" måte å festes på. I henhold til tempene (i5 2500K @4GHz = 30 Idle, 50 Load, 55 Prime 95 24 timer+), så er det ikke verdt det ;)
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å vente til Swiftech H220 blir tilgjengelig, kan umulig være så alt for lenge igjen nå! Fordelen med denne er at du også kan vannkjøle opptil to skjermkort også, i tillegg til at man kan bytte ut slanger og gjøre det litt til sitt eget.

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å vente til Swiftech H220 blir tilgjengelig, kan umulig være så alt for lenge igjen nå! Fordelen med denne er at du også kan vannkjøle opptil to skjermkort også, i tillegg til at man kan bytte ut slanger og gjøre det litt til sitt eget.

Hmmm... høres ut som en fin sak, får kikke litt på den. Hva kommer prisen til å være sånn ca. tror du? :)
Lenke til kommentar

Men er det noen som vet om H60 er vanselig å installere eller er den like medgjørlig som Antec 620? Synes H60 ser hakket bedre ut en de andre :p

rundt 1K et sted ;)
Blir nok en smule dyrt for min del.. kan jo kjøpe ny senere om jeg skulle trenge det. :)
Lenke til kommentar

Alle disse settene blir laget av Coolit eller Asetek, og det er alltid en svak pumpe med en ofte puslete radiator og/eller dårlige vifter.

Det er klart de ikke er like gode som de dyre settene. Jeg personlig har gode erfaringer med 620, vifta som fulgte med var ganske bra, men jeg foretrekker GT AP-14. Tror jeg betalte 449kr for 620'en og det er ikke ille kjøling til den prisen. Vi snakker 20°C bedre enn stock gjorde, med et langt mer behagelig lydbilde.

Det er den første AIO kjøleren jeg har og er meget fornøyd. Har tidligere hatt Scythe Ninja 3 og før det en Cooler Master jeg ikke husker navnet på.

Det er rett og slett lettvint, gir bra kjøling og lite støy. I tillegg slipper du å tenke på RAM brikker osv.

Skal du ikke ha en veldig høy klokk klarer du deg godt med noe slikt. Kan kjøre p95 med meget gode temperaturer på 4.3GHz uten at maskina lager noe særlig lyd i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det er klart de ikke er like gode som de dyre settene. Jeg personlig har gode erfaringer med 620, vifta som fulgte med var ganske bra, men jeg foretrekker GT AP-14. Tror jeg betalte 449kr for 620'en og det er ikke ille kjøling til den prisen. Vi snakker 20°C bedre enn stock gjorde, med et langt mer behagelig lydbilde.

Det er den første AIO kjøleren jeg har og er meget fornøyd. Har tidligere hatt Scythe Ninja 3 og før det en Cooler Master jeg ikke husker navnet på.

Det er rett og slett lettvint, gir bra kjøling og lite støy. I tillegg slipper du å tenke på RAM brikker osv.

Skal du ikke ha en veldig høy klokk klarer du deg godt med noe slikt. Kan kjøre p95 med meget gode temperaturer på 4.3GHz uten at maskina lager noe særlig lyd i det hele tatt.

Jeg tror/antar Arni tenker på i forhold til custom ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...