Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Vondt på ene siden av fjeset - Tannverk?

Sanchez_

Anbefalte innlegg

I går begynte jeg å få vondt på venstresiden av fjeset. På flere plasser, for eksempel rundt øyet, ved kjeven og litt i pannen, kjenner jeg at det verker hvis jeg presser litt mot det med hånden. Også hvis jeg biter tennene hardt sammen eller åpner munnen høyt verker det også på høyresiden. Jeg har også i to dager hatt en liten hodepine, av den typen som kjennes ut som om noe svir bak øynene, og hos meg kjenner jeg nå den hodepinen bak høyre øye.

Jeg må si jeg aldri har opplevd noe lignende før, og lurer på om det kan være et eller annet med tennene mine eller noe som er årsaken. Jeg har egentlig ikke hatt tannverk eller problemer med tennene før, så det er vanskelig å si for meg. Noen som har input på hva dette kan være?

Endret av Sir Sanchez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være bihulebetennelse ja. Det kan du sjekke ved å presse hardt mot bihulene (ved siden av nesen) og holde i fem-ti sekunder. Om det gjør vondt å slippe opp igjen så kan det være det. En bihulebetennelse kan også gi smerter ned mot tennene/kjeven. Selv vil jeg beskrive det som at noen trekker i tennene dine, slik oppleves den smerten for meg.

Om du mistenker at det er fra bihulene trenger du ikke dra til lege da de helst vil unngå antibiotika for sånne ting. Kjøp Otrivin nesespray, denne inneholder middel som dreper bakterier. Husk å holde hodet mellom knærne i 20 sekunder etter at du har sprayet, dette er for at middelet skal komme helt opp i bihulene.

Det er veldig vanlig at bihulebetennelse gir smerter i ansikt, øyehuler og hodet. Paracet og dusj i varmt vann (som gir damp som er godt for slimhinnene i nesen) samt nesespray kan dempe mye av ubehaget.

God bedring! Og husk, det skader ikke å ringe legen om du er usikker.

Lenke til kommentar

Kan være bihulebetennelse ja. Det kan du sjekke ved å presse hardt mot bihulene (ved siden av nesen) og holde i fem-ti sekunder. Om det gjør vondt å slippe opp igjen så kan det være det. En bihulebetennelse kan også gi smerter ned mot tennene/kjeven. Selv vil jeg beskrive det som at noen trekker i tennene dine, slik oppleves den smerten for meg.

Om du mistenker at det er fra bihulene trenger du ikke dra til lege da de helst vil unngå antibiotika for sånne ting. Kjøp Otrivin nesespray, denne inneholder middel som dreper bakterier. Husk å holde hodet mellom knærne i 20 sekunder etter at du har sprayet, dette er for at middelet skal komme helt opp i bihulene.

Det er veldig vanlig at bihulebetennelse gir smerter i ansikt, øyehuler og hodet. Paracet og dusj i varmt vann (som gir damp som er godt for slimhinnene i nesen) samt nesespray kan dempe mye av ubehaget.

God bedring! Og husk, det skader ikke å ringe legen om du er usikker.

Wow, dette var informativt. Takk skal du ha! Symptomene mine passer perfekt med beskrivelsen av bihulebetennelse, så jeg regner med det er det det er.

Er det noen som har erfaring med å gjøre aktiviteter med en slik sykdom? Jeg har nemlig skoleavslutning i morgen. Ikke det at det blir altfor actionfylt, men slike ting tar jo på. Kan jeg risikere å bli verre/ikke bli kvitt sykdommen like effektivt av å ikke holde meg hjemme og ta det med ro?

Lenke til kommentar

Du kan vel egentlig forvente at det blir verre, jeg blir ihvertfall mye dårlige (generell form altså) ved bihulebetennelse enn kraftig forkjølelse feks. Gjerne litt feber innimellom også, så man omtrent blir sengeliggende den verste dagen.. Tror du bare er i startfasen, så derfor jeg tenkte det var greit å nevne det.

Ellers er det bare å pøse på med paracet og nesespray (og dusje lenge) før du drar på avslutninga. Da bør du klare å holde ut noen timer, men rett i seng etterpå, ikke ut på fest ;) Er bare to-tre dager så blir man merkbart bedre altså, selv om det er ille når det står på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...