Gå til innhold

Matematikk, Informatikk og Teknologi på UIO?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Jeg har søkt høyere utdanning til høsten og dette studieprogrammet gikk meg hus forbi når jeg søkte, men en fugl hvisket meg i øret at det kan være mulig å komme med allikevel.

http://www.uio.no/studier/program/mit/

Studieretningen 'Mekanikk og Teknologi' er den som frister mest.

http://www.uio.no/st...r/program/mit/s ... index.html

Studieplan:

http://www.uio.no/st...r/program/mit/s ... ppbygging/

Noen som har noe kjennskap eller informasjon om dette studiet?

Jeg har vurdert byggingeniør, maskiningeniør og petroleumsteknologi, men vurderer om dette studiet med påfølgende master kan være vel så lurt.

Takknemlig om noen har noe av relevant informasjon å dele her. :)

Mvh.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Bumper denne!

Om jeg ikke kommer inn på det jeg ønsker på SO, vurderer jeg å gå denne veien på UIO.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Er det virkelig ingen som har gått eller har kjennskap til denne linjen? :)

Jeg vurderer også å bare ta en årsenhet i Matematikk, som mer eller mindre tilsvarer første året på denne linjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

En siste bump!

Noen tanker om en mastergrad i fluidmekanikk på UiO versus en mastergrad i marinteknikk (tre år på HIB + to år på NTNU)?

Jeg har vurdert muligheten for å ta første år på MIT og så søke meg inn på maskiningeniør neste høst. Så får jeg fritak for ett eller to matematikkfag og kanskje mekanikk, noe som frigjør tid til å fortsette å ta fag på MIT.

Da kan jeg kanskje ha to bachelorgrader i løpet av rundt 4-4 1/2 år, begynne å jobbe og fullføre en mastergrad i fluiddynamikk deltid ved siden av full jobb.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Noen tanker om en mastergrad i fluidmekanikk på UiO versus en mastergrad i marinteknikk (tre år på HIB + to år på NTNU)?

Jeg har vurdert muligheten for å ta første år på MIT og så søke meg inn på maskiningeniør neste høst. Så får jeg fritak for ett eller to matematikkfag og kanskje mekanikk, noe som frigjør tid til å fortsette å ta fag på MIT.

Da kan jeg kanskje ha to bachelorgrader i løpet av rundt 4-4 1/2 år, begynne å jobbe og fullføre en mastergrad i fluiddynamikk deltid ved siden av full jobb.

Ønsker gjerne noen tanker om noen har det vedrørende dette. Kan aldri husket at jeg har tenkt og tvilt på noe så mye før, men jeg tror jeg er preget av at jeg begynner å bli gammel og føler at jeg har tatt en del dumme valg i livet frem til nå.

Hadde egentlig bestemt meg for å ta MIT - Retning Mekanikk og Teknologi med påfølgende mastergrad i fluidmekanikk. Evt. også begynne på en høyskolegrad neste år og se om jeg får tatt to grader på 4 år sett at jeg får en del fritak på høyskolen i matematikk og mekanikk.

Men, nå sitter jeg her med pakket koffert og lurer på om jeg skal ta flyet til Bergen i morgen og bare begynne på marinteknikk og få det overstått. Tre år går fort og Bergen er sikkert en grei plass til tross for regnet og at jeg ikke har noen nære venner der.

Samtidig tenker jeg at MIT kanskje er en sterkere utdanning rent teoretisk, men som høyskolemariningeniør kan jeg begynne å jobbe etter tre år. Det kan jeg nok i mindre grad på MIT.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Ta MIT på blindern, men ikke begynn å rote med å ta to bachelorgrader på 4 år kontra en på 3 år.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med mariningeniører, men på generelt grunnlag så er det et stort fortrinn å ha master i det norske markedet. Etter fullført bachelor MIT så er det veldig mange retninger du kan ta. Det er mange som tror man låser seg veldig til hva man studerer på bachelor, men det er gode muligheter for å endre fagfelt etter matematikk, IT el fysikk-studier.

EDIT: Litt fokus på programmering/modellering om du går matematikk er veldig lurt. Evt ta et økonomifag e.l. for å holde mulighetene åpne for å jobbe i litt mindre teknisk/teoretiske stillinger senere [selv om det selvsagt er mulig uten å ta econ-fag også]·

Endret av luser32
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ta MIT på blindern, men ikke begynn å rote med å ta to bachelorgrader på 4 år kontra en på 3 år.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med mariningeniører, men på generelt grunnlag så er det et stort fortrinn å ha master i det norske markedet. Etter fullført bachelor MIT så er det veldig mange retninger du kan ta. Det er mange som tror man låser seg veldig til hva man studerer på bachelor, men det er gode muligheter for å endre fagfelt etter matematikk, IT el fysikk-studier.

EDIT: Litt fokus på programmering/modellering om du går matematikk er veldig lurt. Evt ta et økonomifag e.l. for å holde mulighetene åpne for å jobbe i litt mindre teknisk/teoretiske stillinger senere [selv om det selvsagt er mulig uten å ta econ-fag også]·

Takk for svar! :)

Har du direkte/indirekte erfaring med MIT selv?

Lenke til kommentar

Tok to fag der da jeg var i militæret. Har ikke noe direkte erfaring utover det dessverre. For meg virker det som fagene har et fokus på anvendelse, kontra de teoretisk-rettede fagene jeg tar i England.

Indirekte: Møtte en kar som hadde gått tre år MIT, og deretter begynt å jobbe for McKinsey (management consulting-selskap), så det er mange veger man kan ta [og det er mulig å få jobb med bare bachelor her også]·

Uansett; tar du et år på blindern, så er mange av fagene dine overlappende med førsteåret på en ingeniørlinje, så skulle du ombestemme deg er ikke året "bortkastet".

Endret av luser32
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tok to fag der da jeg var i militæret. Har ikke noe direkte erfaring utover det dessverre. For meg virker det som fagene har et fokus på anvendelse, kontra de teoretisk-rettede fagene jeg tar i England.

Indirekte: Møtte en kar som hadde gått tre år MIT, og deretter begynt å jobbe for McKinsey (management consulting-selskap), så det er mange veger man kan ta [og det er mulig å få jobb med bare bachelor her også]·

Uansett; tar du et år på blindern, så er mange av fagene dine overlappende med førsteåret på en ingeniørlinje, så skulle du ombestemme deg er ikke året "bortkastet".

Ok. Takk for informasjon. Hva går du i England da?

Jeg er klar over at jeg får fritak på en ingeniørlinje for matematikken og kanskje også mekanikken, det var derfor jeg lekte med tanken på at jeg kan ha to bachelorgrader på fire år og dermed kunne kvalifisere til å ta en påfølgende mastergrad i fluiddynamikk, i steden for å måtte reise til Trondheim.

Et annet aspekt ved å velge Bergen er at jeg sannsynligvis da ender opp i Trondheim senere, noe jeg er mer skeptisk til. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Nei, men jeg ønsker kanskje en bachelor som er mer praktisk rettet, for eksempel innen bygg eller maskin.

Om jeg får fritak i matematikk/fysikk på grunn av MIT vil det kunne frigjøre tid til å fortsette på MIT ved siden av, noe som gir meg muligheten til å ta en master i fluid dynamikk om jeg bestemmer meg for å ta mastergrad (noe jeg ikke sikkert vet om jeg vil enda).

Men det kan jo være at jeg tenner skikkelig på MIT og ender opp med å fullføre hele løpet der.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Bruker-239845

Heisann!

Er igjen interessert i å høre fra folk som har gått denne linjen.

Startet på MIT som enkeltemnestudent i fjor 2 uker etter skolestart. Med ett for svakt matematikkfundament, sykdom og allerede liggende etter på studiet bestemte jeg meg for å droppe ut til fordel for økonomi på BI.

Har innsett at jeg mest sannsynligvis kommer til å avslutte BI og ønsker å gå over på noe realfaglig. Valget står vel mellom en bachelor i ingeniørfag, mest sannsynligvis bygg, eller MIT.

Har jobbet en del med matematikken i år, så jeg stiller mye sterkere, selv om jeg fortsatt ikke er noe naturtalent. Men jeg synes det er et spennende fag og liker å sette meg ned med matematikken.

Snakket med en jente som hadde gått det og hun sa at det var et brutalt studie, men hun innrømte også at hun hadde vært litt slapp første året.

Ingeniør er nok heller ikke noen dans på roser, men innbiller meg at MIT kanskje er hakket mer krevende og i tillegg er det i hvert fall mer matematikk i studieplanen. En fordel med ingeniør er vel at man er mer attraktiv på jobbmarkedet etter tre år.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Noen grunner til at du ikke skal søke petroleum, siden du nevnte det tidligere?

Kommer til å legge det inn på listen, men det innebærer at jeg må flytte til Bergen, noe jeg er litt usikker på om jeg vil.

Men det frister absolutt, selv om jeg kanskje føler at de andre linjene jeg vurderer har litt mer bredde, uten at jeg kan si det sikkert. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-239845

Det bumpes igjen.

Har mer eller mindre bestemt meg for å gå for MIT. Liker fagplanen og ser for meg at dette er en utdanning som vil gi meget mange muligheter på tvers av ulike fagfelt. Den åpner også for ulike mastergrader. For eksempel master i innovasjon og entreprenørskap som er en jeg ikke i utgangspunktet har vurdert, men som virker aktuell.

Planen er å ta en bachelorgrad og så forhåpentligvis begynne å jobbe og deretter ta en mastergrad over 3-4 år ved siden av.

Regner med det blir et hardt løp, men jeg er meget motivert og kommer til å gi jernet. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-239845

En siste push her! :)

Tror jeg kommer til å satse på MIT til høsten. Første semester er felles med en del andre linjer utover MIT, for eksempel Matematikk og Økonomi og også noen andre realfaglige linjer.

Men det er nok mekanikk og teknologi linjen jeg ser for meg å satse på. Om jeg har skjønt rett er jo dette egentlig en ingeniørutdanning, dog med mer matematikk og kanskje mer teoretisk enn høyskoleretningene. Ser for meg at både faststoffmekanikk og fluidmekanikk kan være spennende. Nå trenger jeg ikke bestemme det i dag.

Og det er også en grunn til at jeg heller mot MIT. Det virker som mulighetene er ganske mange, både underveis og også på jobbmarkedet.

Byggeingeniør frister også, men jeg synes ikke det virker like spennende og er redd det blir mer kjedelig rutinearbeid. Kanskje kan jeg søke jobb som byggingeniør med en MIT grad også.

Hadde jeg vært 20 år hadde jeg nok ikke stusset i å kaste meg på MIT og revurdere etter ett år, men ettersom jeg fyller 30 i sommer er jeg veldig redd for å velge feil, da jeg føler at det begynner å haste med å bli ferdig. Men, jeg begynner å bli overbevist om at MIT er et solid valg, så sant jeg greier å gjøre det bra faglig. Så får jeg heller ta bekymringene rundt dårligere arbeidsmarked med 'kun' bachelor når den tid kommer.

Noen tanker? :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å satse på MIT til høsten. Første semester er felles med en del andre linjer utover MIT, for eksempel Matematikk og Økonomi og også noen andre realfaglige linjer.

Men det er nok mekanikk og teknologi linjen jeg ser for meg å satse på. Om jeg har skjønt rett er jo dette egentlig en ingeniørutdanning, dog med mer matematikk og kanskje mer teoretisk enn høyskoleretningene. Ser for meg at både faststoffmekanikk og fluidmekanikk kan være spennende. Nå trenger jeg ikke bestemme det i dag.

Og det er også en grunn til at jeg heller mot MIT. Det virker som mulighetene er ganske mange, både underveis og også på jobbmarkedet.

Byggeingeniør frister også, men jeg synes ikke det virker like spennende og er redd det blir mer kjedelig rutinearbeid. Kanskje kan jeg søke jobb som byggingeniør med en MIT grad også.

Hadde jeg vært 20 år hadde jeg nok ikke stusset i å kaste meg på MIT og revurdere etter ett år, men ettersom jeg fyller 30 i sommer er jeg veldig redd for å velge feil, da jeg føler at det begynner å haste med å bli ferdig. Men, jeg begynner å bli overbevist om at MIT er et solid valg, så sant jeg greier å gjøre det bra faglig. Så får jeg heller ta bekymringene rundt dårligere arbeidsmarked med 'kun' bachelor når den tid kommer.

Jeg bestemte meg i hvert fall for Bachelor i bygg ingeniør og ta master i Ntnu. Mest sannsynlig så tar jeg bygg i Oslo. Anbefaler bygg, morsomt samt mye matte ;). Du får også en solid jobb, lønn og vil få jobb etter studiet ( man lengter etter ingeniører i Norge).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg bestemte meg i hvert fall for Bachelor i bygg ingeniør og ta master i Ntnu. Mest sannsynlig så tar jeg bygg i Oslo. Anbefaler bygg, morsomt samt mye matte ;). Du får også en solid jobb, lønn og vil få jobb etter studiet ( man lengter etter ingeniører i Norge).

Sikkert ikke dumt, men jeg synes på en måte at bygg virker litt kjedelig. :) Kanskje jeg tar feil.

På MIT graden inngår faststoffmekanikk og konstruksjonsmekanikk med mulighet for master innen faststoffmekanikk, så jeg tror jeg kan søke meg til byggebransjen om jeg ønsker det senere.

Samtidig har jeg også en del andre muligheter. Men det er mulig MIT er en tøffere løype og at man i større grad bør ta en master enn vanlig ingeniør. Usikker. Men jeg går nok for MIT. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...