Gå til innhold

Den lille Core-tråden!

CasterAnd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge platene til Pianos Become the Teeth er etter min mening knallbra. The Lack Long After var et av 2011's beste album. Caravels har jeg hørt. De hører til på Topshelf Records, en av de kuleste labelsene for post-hardcore. State Faults har jeg hørt om men ikke noe av, men ser de har en gratis EP på bandcamp, så skal sjekke ut den. En anbefaling tilbake: Secret Plot to Destroy the Entire Universe. Pianos Become the Teeth blandet med Brand New!

Kjapp edit: Første inntrykk av State Faults er bra. vokalen er kanskje hakket for masete for min del, men bare hakket. Ellers høres det flott ut. (basert på Head in the Cloud EP-en fra 2010)

Lenke til kommentar

Skal få sjekket ut det albumet. State Faults har en del rolig atmosferiske partier. Liker det godt. Ikke så glad i vokalen på skramz band, men det instrumentelle hos State Faults passer meg bra.

Secret Plot To Destroy The Entire Universe, skramz med post-rock passer til en viss grad det altså :) Var ikke så fan av vokalen her heller, men likte post-rock elementene da jeg er en stor fan av den sjangeren. Band som Jeniferever, Caspian, Sigur Ros (kan vel komme under der), Explosions In The Sky, 65daysofstatic. Masse bra greier.

Er fan av Amia Venera Landscape. Kan være noe for deg. Mer my thing. Fantastisk sang.

Lenke til kommentar

Ser du har en del "mainstream" post-hc der. La meg linke noen favorittband av meg. Litt forskjellig sound. Men fokus på melodi og breakdowns uten at det blir chuggy og kjedelig syns jeg er viktig :)

Dance Gavin Dance:

Alexisonfire:

Vanna:

Sky Vs Sea:

In Oceans:

Catherine:

Hopesfall:

Kunne holdt på mye lenger. Her er en del band. Noen med mer fokus på det melodiske, andre med hardtslående gitarriff og mer breakdowns. En god blanding :) Håper du finner noe du liker. Post-hardcore og metalcore er så mye mer enn Sleeping With Sirens, Pierce The Veil, Of Mice & Men. Selv om de også har mye bra.

Lenke til kommentar

Er selv glad i post-rock, og post-hardcore kombinert med dette kan skape fantastiske øyeblikk. CSTVTs debut Summer Fences lager en sinnsyk kul kombinasjon (tidligere Castevet).

Førsteinntrykket Amia Venera Landscape er at det er hakket for "hardt" og brutalt for min del, men digger når de slår over i det mer episke. Ser vel ut til at jeg personlig er gladere i hakket mer roligere post-hardcoren. Amia (...) går vel tidvis mer over i post-metal Men japanske Envy er jo skitkult

Uansett, snakker man om post-hardcore kan man ikke komme unna Drive Like Jehu. Ikke post-hardcore som mange andre anbefalinger her, men allikevel fantastisk post-hardcore.

https://www.youtube.com/watch?v=h3JEkDShKoc

https://www.youtube.com/watch?v=KF6Bm7AZIck

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Digger selv Atom Jack av Drive Like Jehu. Fyrverkeri av en sang. Ellers kan sounden deres være litt for garage for min smak om man kan si det. Mye det samme på en måte.

Hørt om mewithoutYou? Post-hardcore med en del indie. Ganske kult syns jeg. Tekstene pleier å ta helt av.

Lenke til kommentar

snip

Jeg begynte på spillelista for en ganske god stund siden, men jeg kommer til å legge til minst 200 sanger før jeg anser den som "ferdig" ^^

Er ikke hjemme atm, men når jeg kommer hjem blir det mye graving i platebransjer :3

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

Jeg begynte på spillelista for en ganske god stund siden, men jeg kommer til å legge til minst 200 sanger før jeg anser den som "ferdig" ^^

Er ikke hjemme atm, men når jeg kommer hjem blir det mye graving i platebransjer :3

Spillelister blir aldri ferdig vet du ;) Har vel 890 sanger i lista mi.

Platebransjer? Huh? :o Linkene jeg linka mener du?

Lenke til kommentar

Twinklecore er jævlig fett. Også omtalt som 90's emo revival og noodle rock. American Football er vel hovedpensum der, eller alt hva Kinsella-brødrene har gjort, også Cap'n Jazz. Annet: Braid, Joie de Vivre, Empire! Empire! (I Was A Lonely Estate), The Promise Ring, Everyone Everywehere, CSTVT, My Dad, Dads, Snowing, Dowsing, It's Just Vanity, Football etc., Algernon Cadwaller.

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Twinklecore: "a joke, described by Urban Dictionary as “Those emo-ish bands with the twinkly guitars and the hoarse vocals”. Så twinkle er egentlig 90s-emo med twinkly guitars? ;p

Ut i fra det du har sagt du har likt tror jeg ikke du vil like det der. Men man vet aldri :) Skal sjekke ut American Football o.l. Ikke så fan av skramz, men la gå.

Lenke til kommentar

Begrepet "twinklecore" er vel litt sånn som med begrepet "skramz", nemlig et i utgangspunktet ikke så veldig seriøst begrep men som har blitt sittende for å beskrive en viss type musikk. Twinklecore omtales som sagt som 90's emo-revival, dvs at de viderefører hovedsakelig hvordan band som American Football spilte emo på 90-tallet. Ofte twinkly eller noodly gitarer (hører man det skjønner man det), kanskje litt mathrock-ish trommer, og resten emo. American football, Braid etc. er blant de "originale" bandene, mens Algernon Cadwaller, Empire! Empire! (I Was A lonely Estate) er twinklecore som da viderefører/baserer seg på førstnevnte

Om folk kommer til å like det er kanskje usikkert da mange her har gitt uttrykk for sans for hardere musikk. Hvorfor de har "core" i twinklecore, vet jeg ikke da det ofte henspiller til hardcore, menmen. En del band er mer jazza og eksperimentelle enn andre (Cap'n Jazz, om de kommer inn under her, men de er verdt å sjekke ut uansett), noen er nærmere poppunk (Everyone Everywhere), noen kan vel kalles "skranglete" eller skeiv indie (norske Kråkesølv har flere twinklecore-elementer), mens andre har mye postrock i seg (feks CSTVT, sjekk ut deres Summer Fences!). Vær dog obs på at vokalen i flere av disse bandene kanskje ikke er all verden, Som med alle sjangre, varierer det fra band til band, men twinklecore og emoband-vokalister fremstår ofte kanskje som noe mer "sytete" i stemmen enn andre

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...