Chasiubao Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Hei, jeg hører stadig vekk fra vennene mine om at det er like dyrt (eller dyrere) i Stavanger enn i hovedstaden Oslo. P.S. Jeg har aldri vært i Stavanger selv, så derfor lurer jeg. Dette er også i forbindelse med en artikkel jeg leste i dag: http://www.nrk.no/okonomi/no-er-oslo-dyrast-i-verda-1.11094370 Jeg skjønner at det er "Oljehovedstaden" i Norge, men lurer da på litt mer spesifikt hvordan det kan påvirke prisene i området av den grunnen? :-) Mvh. Chasiubao. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Høye lønninger, mange som vil bo der for å jobbe i "olja". Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Tja, du svarer egentlig på det selv med "Oljehovedstaden". Mange (de fleste) store oljeselskapene og mange av selskapene som jobber rundt den bransjen har hovedkontor i Stavanger, samt at det er heliport ut til sokkelen på Sola flyplass som ligger like utenfor Stavanger. Det gjør at ekstremt mange med godt over normal lønn ønsker å bosette seg der. Har hørt at oljeselskapene sliter med å ansette ledere også i høyere stillinger, for selv med de lønningene er det ikke fornuftig å bosette seg der. edit; og/å regler.. Endret 22. juni 2013 av JonasPB Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 I forhold til leie, så er det det at mange leiligheter blir leid av oiljefirmaene som igjen lar sine ansatte (pendlere, folk som holder på å flytte til Stavanger, korttids ansatte) bo der. Firmaene betaler voldsom overpris for å ikke stå økonomisk ansvarlig ved skader og manglende vedlikehold osv.. I tillegg er inntekten høyere i byen, som gjør at folk har mer å rutte med. Når det gjelder kjøp, så går det mye på det samme. Oljen trekker alt oppover i forhold til lønn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Pris er et resultat av tilbud og etterspørsel. Når folk kan betale mer går prisene opp, og i Stavanger er det mange med sterk betalingsevne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå