Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startproblemer med hyundai accent


aklla

Anbefalte innlegg

Jeg har en 95 modell hyundai accent som ikke vil starte hver gang.

Har testet og funnet ut at det er pluggene som ikke knistrer. Tilsynelatende får ikke pluggene strøm i det hele tatt, ingen av dem.

 

Det er sånn at enten starter den enkelt eller så nekter den. Kan prøve å starte den, så nekter den, 20 minutter etterpå er den like lettstartet som ellers. På trill kommer den med en gang, selv om den ikke ville starte.

Om jeg tar den på trill, kan jeg stoppe den og da starterden igjen med en gang.

Den kan nekte alt fra 2 ganger i uka til å starte lett i en måned.

 

Noen tips?

 

Har skifta pluggene og satt på ekstra jording på motoren til nå. Mistenker starteren, selv om den tilsynelatende fungerer bra, så kan den vel trekke alt for mye strøm?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Periodisk feil på sensor for tenningstidpunkt? Hadde omtrent tilsvarende på en annen bil for noen år siden, og der måtte jeg bytte hele fordeleren, da dette ikke var en "løs" del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På min bil døde motoren helt plutselig når feilen oppstod, det ble ikke generert spenning fra coil i det hele tatt. Dette kom og gikk helt tilfeldig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden den mister gnist på alle plugger, må det være enten feil på coil (regner med at denne har bare en, ikke en pr sylinder), eller på impulsgiver til denne. En død coil er som regel helt død. Dårlig kontakt noe sted? Har den (hatt) alarm som kutter tenningen når den er aktivert, så det kan være noe feil her?

Lenke til kommentar

Har ikke noe fancy ting som alarm.

 

Feil på coil ville vel vært ett problem under kjøring, samt start på trill også?

Det samme gjelder vel impulsgiveren også?

 

Ettersom den alltis starter på trill har jeg delvis friskmeldt det som gir gnist, da den ikke ville gitt gnist på trill heller.

Lenke til kommentar

Tviler på dette hjelper. Men hvordan står det til med batteriet? på trill får hvertfall bilen mer strøm fra dynamo.

Batteriet er relativt nytt, kan dra den lenge på starteren uten at den stopper. Kan også vente i 20 minutter, etter å ha prøvd en stund, så kommer den lett som bare det. Om det var batteriet burde jeg ikke kunne dratt den lenge på starteren, heller ikke bare vente.

 

Men ja, har hatt den misstanken.

Lenke til kommentar

Hvis bilen alltid starter når du triller, og den aldri dauer mens du kjører så kan det neppe være coilen, pluggene eller noe med tenninga.

 

Du sier du mistenker starteren. Den er grei å sjekke. Går motoren rundt når du prøver å starte så er den også i orden. Hvis den derimot ikke går rundt så er det ikke rart du ikke får gnist. :p

Lenke til kommentar

Dauer aldri nei, og starter alltid på trill, starter uvanlig raskt på trill faktisk.

 

Motoren går rundt når jeg prøver å starte ja, men ingen gnist. Pluggene er nye.

Tar jeg den på trill går også motoren rundt, men med gnist.

 

Altså, det eneste man "fjerner" er starteren.

Noe må det jo være.

En liten teori er at starteren stjeler såpass mye strøm at det ikke er igjen noe til pluggene

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du holder pluggen mot godset på motoren når du sjekker gnist?

 

Tviler på at det er strømmangel som er problemet. Tennpluggene/coilen bruker ikke mye strøm, bare høy spenning.

Har en pluggtester som jeg setter mellom pluggen og pluggledningen som blinker når det gnistrer.

Så pluggen sitter i motoren når jeg har testet. Bekreftet at den fungerer etterpå ved å starte den på trill med den i, da blinket den.

 

Når du først får start, hvordan kjører den? lugger den i oppoverbakke feks?

Ingen problemer når den går. Lugger ikke i oppoverbakke ut over hva man kan forvente av tidenes kjedeligste bil, den går som den skal :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Har du startsperre? Mamma har en 2001 Accent som har hatt de samme symptomene. I vårt tilfelle har det vært nok å ta ut nøkkelen fra tenningen helt i noen sekunder, og så prøve på nytt, men jeg antar du har forsøkt dette allerede.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har jeg ikke startsperre, men nøkkelen har vært ute og satt inn igjen etterpå uten at det gjør noe forskjell.

 

Har også koblet fra batteriet en stund og prøvd igjen, ingen forskjell på det heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ved feil på startsperren vil de fleste biler starte som vanlig, men stoppe igjen etter et par sekunder. En lampe eller melding vil vises i instrumentpanel.

 

Når starteren trekker rundt, vil det trekke så mye strøm fra batteri at spenningen synker, til kanskje 9 volt. Mange biler har (hadde?) en løsning (en forspenningsmotstand) foran coilen som gjorde at spenningen under drift var ca 9 V under vanlig bruk, og denne ble kortsluttet når starteren gikk slik at spenningen over coil skulle være ca konstant enten starteren gikk eller ikke. Dersom din bil har noe slikt, kan det være at denne ikke kortsluttes nås starteren kjøres, og da vil coilen få lavere spenning, kanskje ned mot 6-7 volt. Vet ikke om dette har noen betydning. På biler jeg har vært borti, hvor det har vært feil her, har forspenningsmotstanden hatt brudd, slik at motoren bare tenner når man trekker på starteren, men stopper når man slipper nøkkelen. Dette er riktignok eldre biler uten elektronikk, men det kan være at det er tilsvarende løsning på din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...