Gå til innhold

Tekdaqc: Robust PC-grensesnitt til analoge og digitale signaler


Anbefalte innlegg

På www.kickstarter.com er det et produkt som er nesten klart til å settes i produksjon. Det er en kompakt elektronikk-enhet som gjør det mulig å lese inn analoge spenninger og digitale signaler til en PC. Det er også mulig å styre digitale signaler med produktet. Jeg vil gjerne sette fokus på dette, for jeg synes prosjektet fortjener å lykkes. Til hobby-bruk ønsker jeg å skaffe meg en enhet. Ellers har jeg ingen økonomiske interesser i prosjektet.

 

Her er en kort oppsummering av hva dette kortet (boksen) kan:

- 32 analoge innganger, med analog/digital-omformer på 24 bit. Isolert for opptil 400 volt.

- 24 digitale innganger. Optisk isolert, 3.3 - 240 volt.

- 16 digitale utganger. 240 mA. Beskyttet mot kortslutning.

- 8 pulsbreddemodulerte utganger.

- Tilkobling til PC med Ethernet eller USB.

- Kompatibelt med programmet Labview fra National Instruments.

 

Her er prosjektets web-side:

http://www.kickstart...ion-and-contro/

 

De som driver prosjektet, utvikler et system for å samle solenergi og annen termisk energi. De trenger et grensesnitt-kort til dette energi-systemet. For å finansiere produksjon av kortet, ber de om støtte fra massene. De som støtter prosjektet, kan få et av kortene som skal produseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PLS ja. Jo dette har jo mye til felles med en PLS. Bruksområdet er vel delvis det samme.

Jeg tror løsningen her gir uvanlig god ytelse og funksjonalitet til en veldig grei pris. For USD 500 får man komplett boks med integrert strømforsyning, klar til bruk. Det ser ut til å følge med T-skjorte og hettegenser også. Men jeg vet ikke hva en PLS med tilsvarende ytelse vil koste. Er det noen her som kjenner prisnivå på PLS?

Lenke til kommentar

PLS ja. Jo dette har jo mye til felles med en PLS. Bruksområdet er vel delvis det samme.

Jeg tror løsningen her gir uvanlig god ytelse og funksjonalitet til en veldig grei pris. For USD 500 får man komplett boks med integrert strømforsyning, klar til bruk. Det ser ut til å følge med T-skjorte og hettegenser også. Men jeg vet ikke hva en PLS med tilsvarende ytelse vil koste. Er det noen her som kjenner prisnivå på PLS?

Omron har noen med samme funksjonalitet. Med tilsvarende mengde I/O-kapasitet og ethernet kommer du på 30 - 45 000 i listepris, litt avhengig av hvilken modell du går for.

Dog betaler du ikke bare for maskinvare når du kjøper en PLS til 30k, du har (rikelig med) support, du har noe som har alle nødvendige sertifiseringer for å bruke i omtrent hvilket som helst type anlegg og i omtrent hele verden samt at det er beviselig pålitelig. Tekdaqc har ikke en eneste godkjenning og har ikke erklært samsvar med en eneste norm. Det har ikke engang CE-merket.

Derfor er den billig. Likevel må jeg bemerke at det betyr ikke at Tekdaqc på noen måte trenger å være verken farlig i bruk eller upålitelig. De har bare ikke eliminert en del av usikkerhetsmomentene. Jeg regner forøvrig med at CE-merket kommer på plass før det er i salg.

Lenke til kommentar

Omron har noen med samme funksjonalitet. Med tilsvarende mengde I/O-kapasitet og ethernet kommer du på 30 - 45 000 i listepris, litt avhengig av hvilken modell du går for.

Dog betaler du ikke bare for maskinvare når du kjøper en PLS til 30k, du har (rikelig med) support, du har noe som har alle nødvendige sertifiseringer for å bruke i omtrent hvilket som helst type anlegg og i omtrent hele verden samt at det er beviselig pålitelig. Tekdaqc har ikke en eneste godkjenning og har ikke erklært samsvar med en eneste norm. Det har ikke engang CE-merket.

Derfor er den billig. Likevel må jeg bemerke at det betyr ikke at Tekdaqc på noen måte trenger å være verken farlig i bruk eller upålitelig. De har bare ikke eliminert en del av usikkerhetsmomentene. Jeg regner forøvrig med at CE-merket kommer på plass før det er i salg.

Har Omron tilsvarende oppløsning på analog input også?

 

Et "lavprisprodukt" uten industriell sertifisering er jo prima til lab, prototyping, akademisk arbeid og hobbymekk. Men jeg aner jo ikke om noe sånt er tilgjengelig fra Kina allerede. Å få til 23 bit støygulv er ikke bare-bare med så mye I/O pakket sammen på et lite areal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...