Hèxacôres Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Har fått noe nye disker inn i serveren i dag, og derfor kunne jeg tenke meg å laste ned endel filer. Etter loven som nå er kommet, og det står om at de skal ta oss piratene, så lurer jeg på hva risikoen er for å faktisk bli tatt? Det er snakk om ca 300gb data jeg gjerne vil ha ned. Dette er ISO filer (opperativsystemer) og noen serier. Starter jeg nedlastningene nå i utorrent, er de nok ferdige i kveld / morgen tidlig. Jeg seeder på maks 25kb/s og fjerner torrentene fra utorrent så snart de er ferdig. Nei, jeg har ikke noe VPN, og har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer. Hvis jeg burde bruke 100,- på å få lastet dette ned sikkert kan jeg nok gjøre det, men er det noe stort poeng i det? Hva er risikoen, og hva skjer hvis jeg skulle bli tatt? Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Risikoen er vell forsåvidt veldig lav, men sjansen er jo der. Nå har det vell seg sånn at nett leverandører i norge ikke gir ut bruker informasjon, så du i teorien ikke kan bli funnet. Om du blir tatt er det enten en veldig stor bot, eller fengsel, men om jeg har forstått loven riktig kan du ikke bli tatt for å laste ned, du kan bare bli tatt for å laste opp filer. Altså spre pirat varen. Endret 22. juni 2013 av SniKaZ Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Har fått noe nye disker inn i serveren i dag, og derfor kunne jeg tenke meg å laste ned endel filer. Etter loven som nå er kommet, og det står om at de skal ta oss piratene, så lurer jeg på hva risikoen er for å faktisk bli tatt? Det er snakk om ca 300gb data jeg gjerne vil ha ned. Dette er ISO filer (opperativsystemer) og noen serier. Starter jeg nedlastningene nå i utorrent, er de nok ferdige i kveld / morgen tidlig. Jeg seeder på maks 25kb/s og fjerner torrentene fra utorrent så snart de er ferdig. Nei, jeg har ikke noe VPN, og har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer. Hvis jeg burde bruke 100,- på å få lastet dette ned sikkert kan jeg nok gjøre det, men er det noe stort poeng i det? Hva er risikoen, og hva skjer hvis jeg skulle bli tatt? Sjansen er sikkert under en prosent. Hvis politiet går etter de som laster ned og ikke de som laster opp, ja da har de energien sin på feil sted. Synes jeg ihvertfall. Endret 22. juni 2013 av FandensOldemor123 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Det er visst en hard nøtt å knekke at det ikke er lov å laste ned heller. Hvor stor sjanse det er for å bli tatt er umulig å svare på. "De tre hovedelementene i vedtatte endringer i åndsverkloven er: • Kravet om konsesjon for registrering og annen behandling av IP-adresser erstattes av en bestemmelse i åndsverkloven som gir hjemmel for slik behandling. Det skal fortsatt gis melding til Datatilsynet om behandlingen i henhold til personopplysningsloven. • En særskilt hjemmel for tilgang til identiteten bak en IP-adresse er lagt til åndsverkloven. • En særskilt hjemmel for å blokkere tilgang til nettsted hvor opphavsrett krenkes er lagt til i åndsverkloven." Endret 22. juni 2013 av ^fmj Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Vet noen om det er fare for at det statueres eksempler blant nedlasterne? Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Vet noen om det er fare for at det statueres eksempler blant nedlasterne? Det er det vel strengt tatt bare påtalemyndighet/rettighetshaverne som vet, men skal jeg synse litt ut fra det jeg har lest om saken så langt så skal vi vel ikke se vekk fra at det blir statuert både det ene og det andre, om ikke annet for å få kjørt en sak i domstolen slik at man får prøvd det rettslige. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Det tar to sekunder å bruke fikse seg en billig VPN. Da blir det enda vanskeligere å bevise at du har lastet ned. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Skaff VPN for noen måneder, koster 30,- i måneden, det roer seg etterhvert, akkurat som med sexkjøpsloven vil de gi inntrykk av at de har lyst å bruke tid på dwt tullet her før de gir opp. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 https://mullvad.net/en/download.php Kjapt, svært enkelt, og rimelig. Går an å prøve gratis i noen timer for å sjekke om hastighet osv fungerer for deg. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Frem til 1. juli er vel risikoen svært nært null, ettersom ingen i Norge har lov til å lagre IP-adressen din før da. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Hvor sikker du er på at du kan drive ulovlig nedlasting med VPN ubemerket kommer helt an på hvor sikker du er på at du kan stole på VPN-tilbyderen din. Hvis jeg hadde vært "piratjeger" hadde jeg konsentrert meg om å ta VPN-piratene, og det er forhåpentligvis det de kommer til å gjøre. Jeg tror de statuerer bedre eksempler ved å ta hardcore-piratene enn å sende noen fjortiser med foreldre til konfliktrådet. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Frem til 1. juli er vel risikoen svært nært null, ettersom ingen i Norge har lov til å lagre IP-adressen din før da. Etter norsk lov lagrer din ISP alle IPer i 3 uker før de slettes. Det betyr at dersom "piratjegerne" ønsker det, kan de ta deg for det du gjorde 3 uker før 1. juli. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Etter norsk lov lagrer din ISP alle IPer i 3 uker før de slettes. Det betyr at dersom "piratjegerne" ønsker det, kan de ta deg for det du gjorde 3 uker før 1. juli. Hadde piratjegerne hjemmel for å få utlevert IP før lovendringen, da? Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 25. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2013 Etter det jeg skjønner, kan man bli tatt ganske enkelt. Men samtidig så må de ha ett grunnlag til å sjekke min ip ? De kan jo ikke sitte å skanne alle IP adresser i landet etter nedlastere ? Jeg laster opp på maks 10kb/s og fjerner torrentene så fort de er ferdig nedlastet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Hadde piratjegerne hjemmel for å få utlevert IP før lovendringen, da? Spiller ingen rolle. Lovendringen innebærer at man kan få en begjæring igjennom fra 1. juli. Begjæringen kan gjelde data som er lagret før 1. juli, så lenge de fortsatt er lagret 1. juli. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Etter norsk lov lagrer din ISP alle IPer i 3 uker før de slettes. Det betyr at dersom "piratjegerne" ønsker det, kan de ta deg for det du gjorde 3 uker før 1. juli. Spiller ingen rolle. Lovendringen innebærer at man kan få en begjæring igjennom fra 1. juli. Begjæringen kan gjelde data som er lagret før 1. juli, så lenge de fortsatt er lagret 1. juli. Etter gjeldende lovverk kreves det konsesjon for å lagre IP-adresser som er mistenkt for opphavsrettsbrudd. Per i dag har ingen slik konsesjon. Derfor kan ingen i dag lagre IP-adresser. Når 1. juli kommer har de derfor ingen IP-adresser de kan be om å få opplysninger om. Simple as that. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Etter gjeldende lovverk kreves det konsesjon for å lagre IP-adresser som er mistenkt for opphavsrettsbrudd. Per i dag har ingen slik konsesjon. Derfor kan ingen i dag lagre IP-adresser. Når 1. juli kommer har de derfor ingen IP-adresser de kan be om å få opplysninger om. Simple as that. Beklager å måtte korrigere deg. Jo, din ISP lagrer dine adresser / IPer i 3 uker. Det har de gjort de siste 2-5 årene. Så det er ikke noe nytt. Derfor kan du bli sporet tilbake i tid og straffes deretter. Om du ikke tror meg må fu gjerne kontakte din ISP. Du kan sammenligne dette med din mobiloperatør som lagrer alle dine tekniske data i 3 mnd. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Det er snakk om opphavsrettshaverne her. Jeg trodde det var åpenbart. ISP-en har opplysninger om din IP-adresse tre uker tilbake i tid, men siden ingen i Norge har lov til å logge at IP-adressen din brukes til noe snusk i Norge FØR 1. juli, har de ingen IP-adresser de kan be om opplysninger om når 1. juli kommer. Ble det klarere da? Hvis bransjen etter 1. juli ber om å få utlevert opplysninger knyttet til, bruk før 1. juli, innrømmer de samtidig lovbrudd. Det tviler jeg sterkt på at er måten de ønsker å feire den nye piratjakten på. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Etter gjeldende lovverk kreves det konsesjon for å lagre IP-adresser som er mistenkt for opphavsrettsbrudd. Per i dag har ingen slik konsesjon. Derfor kan ingen i dag lagre IP-adresser. Når 1. juli kommer har de derfor ingen IP-adresser de kan be om å få opplysninger om. Det kreves konsesjon for at et norsk selskap skal gjøre det i Norge, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå