AnonymDiskusjon Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Hei. Jeg og en kamerat klarte å sloss litt etter en bytur, og dette foran politiet. Han slo først, og jeg tok igjen. Vi ble begge to satt i fyllearresten og de sa at vi kunne forvente oss en bot, og det jeg lurer på er hvor mye denne boten kommer på ca? og kan/burde jeg annmelde han? Ettersom han slo først kan jo jeg annmelde og si at jeg handlet i selvforsvar og evt slippe boten? Hva ville dere ha gjort? Anonym poster: 175de035343c7548a040e4a56604a5c6 Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Hvis dere er venner hadde jeg droppa og anmelde han, du slipper kanskje en bot men mister en venn.. 1 Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Jeg ville postet dette på jusforumet. Kan ikke svare på hvor mye en eventuell bot vil komme på, men det å anmelde tror jeg er fåfengt. Ja, du kan hevde at du handlet i nødverge, mens han kan forklare at hans handling ble fremprovosert, og da er dere like langt igjen. Jeg hadde betalt boten, og sørget for å unngå å havne i basketak igjen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 TS Om det er en bot på 10 000 f.eks er jeg lite gira på å betale den fordi han angriper meg. ?? Anonym poster: 175de035343c7548a040e4a56604a5c6 Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 TS Om det er en bot på 10 000 f.eks er jeg lite gira på å betale den fordi han angriper meg. ?? Anonym poster: 175de035343c7548a040e4a56604a5c6 "Han slo først, og jeg tok igjen." Spørsmålet er hvor mye du tok igjen: lite nok til at det kan kalles en handling i nødverge, altså kun minimum for å få ham til å slutte, eller om du gikk videre etter første (andre, tredje?) slaget for å "ta igjen". 1 Lenke til kommentar
Bruker-279008 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Hvis politiet var tilstede er vel saken ganske enkel: hvis du kun hadde handlet i nødverge hadde du vel ikke blitt kastet i kasjotten. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Hvis politiet var tilstede er vel saken ganske enkel: hvis du kun hadde handlet i nødverge hadde du vel ikke blitt kastet i kasjotten. Jo, så lenge de ikke får med seg starten, blir du det. TS, har du vitner? Lenke til kommentar
Bruker-279008 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Jo, så lenge de ikke får med seg starten, blir du det. Hvis ts etter å ha levert et slag eller to ikke forsøkte å komme seg unna, regnes det vel ikke som nødverge, og hvis politiet grep inn etter et slag eller to bør de ha fått med seg starten også. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) En av disse, ja :-) Krangler med kompisen i fylla, man blir slått og tar igjen. Etterpå kommer man på at "jo, han slo først, nødverge!". Ikke uvanlig å bruke det for alt det er verdt, som regel uten hell ettersom de færreste vet hva nødverge er. La meg si det sånn. Hadde du stått i et hjørne, uten mulighet for å komme deg vekk, og han slo deg på en slik måte at du trodde du ville bli alvorlig skadd, da kan du snakke om nødverge. Dette virker som en "kvart over tre" slåsskamp i kebabkøen. Ta det som en lærepenge, en billig sådan. Du må gjerne ikke vedta forelegget, men påregn i så fall å møte i retten. .. Og til slutt. Ikke anmeld kompisen din. Om noen år har du glemt hva størrelsen på forelegget var, men sitter igjen med en morsom historie. Endret 22. juni 2013 av OscarMike1 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 "Han slo først, og jeg tok igjen." Spørsmålet er hvor mye du tok igjen: lite nok til at det kan kalles en handling i nødverge, altså kun minimum for å få ham til å slutte, eller om du gikk videre etter første (andre, tredje?) slaget for å "ta igjen". At man blir slått kvalifiserer ikke automatisk til nødverge og dermed muligheten til å ta igjen. Har han muligheten til å trekke seg tilbake, men velger å bli er som regel ikke kravene oppfylt. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 For 10 år siden fikk jeg 3000 i bot for ordensforstyrrelser. Men det var ingen form for vold med i bildet. Dessuten har summen helt sikkert gått oppover siden den gang. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 For 10 år siden fikk jeg 3000 i bot for ordensforstyrrelser. Men det var ingen form for vold med i bildet. Dessuten har summen helt sikkert gått oppover siden den gang. Vil tro et sted mellom 5 og 10 tusen stemmer bra nå ja Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Snakka med en som ble satt i fyllearesten for ikke så lenge siden (~1.5 år) og han måtte betale 6000. Han valgte å betale 500kr i måneden. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 TS Om det er en bot på 10 000 f.eks er jeg lite gira på å betale den fordi han angriper meg. ?? Anonym poster: 175de035343c7548a040e4a56604a5c6 Om du var min kamerat og annmeldte meg etter en sånn episode for å prøve å unngå en lusen bot så hadde eg faenmeg brukt balltre på deg etterpå. Visse ting gjør man ikkje mot venner. Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Om du var min kamerat og annmeldte meg etter en sånn episode for å prøve å unngå en lusen bot så hadde eg faenmeg brukt balltre på deg etterpå. Visse ting gjør man ikkje mot venner. Så potetgulltøff du var da. Er enig i at visse ting gjør man ikke mot venner, for eksempel starter man ikke en slosskamp. ts: tror ikke du har noen case her, med mindre du kan forklare i større detalj hva som faktisk skjedde enn "han slo først og jeg slo tilbake". Endret 22. juni 2013 av Jofred Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) Om du var min kamerat og annmeldte meg etter en sånn episode for å prøve å unngå en lusen bot så hadde eg faenmeg brukt balltre på deg etterpå. Visse ting gjør man ikkje mot venner. Hvis du kliner til en kompis og forventer at han skal betale et rødt øre for det er du passe på vidda. Jeg hadde betalt boten hans på flekken og forventet å bli anmeldt om jeg ikke gjorde det. Hadde også tatt på meg all skyld for hendelsen. Det er slik voksne mennesker gjør, tar ansvar for egne handlinger. Og ja, man kan si han skal ta ansvar for å ha slått tilbake men vi vet at det ikke er sånn det fungerer, slår du får du slag tilbake, spiller ingen rolle hvor ansvarsfull vedkommende er så det er 100% din skyld. Balltre er for feiginger... Endret 24. juni 2013 av Henrik2k 2 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Akkurat den er eg enig i, men her har eg inntrykk av at begge sitter i saksa og får bot begge to. Da betaler man hver sin bot, også går man på pøbb sammen etterpå og drikker seg fulle og ler av hele greia 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Her ser det ut som vi har et tilfelle av fangens dilemma. Jeg foreslår at dere skværer opp. Uansett hva dere var uenige om, har dere begge gitt fra dere noen slag, så den saken kan regnes som løst. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå