Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ble tatt for ordensforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og en kamerat klarte å sloss litt etter en bytur, og dette foran politiet.

Han slo først, og jeg tok igjen.

Vi ble begge to satt i fyllearresten og de sa at vi kunne forvente oss en bot, og det jeg lurer på er hvor mye denne boten kommer på ca?

og kan/burde jeg annmelde han? Ettersom han slo først kan jo jeg annmelde og si at jeg handlet i selvforsvar og evt slippe boten?

Hva ville dere ha gjort? Anonym poster: 175de035343c7548a040e4a56604a5c6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville postet dette på jusforumet.

Kan ikke svare på hvor mye en eventuell bot vil komme på, men det å anmelde tror jeg er fåfengt. Ja, du kan hevde at du handlet i nødverge, mens han kan forklare at hans handling ble fremprovosert, og da er dere like langt igjen.

Jeg hadde betalt boten, og sørget for å unngå å havne i basketak igjen.

Lenke til kommentar

TS

Om det er en bot på 10 000 f.eks er jeg lite gira på å betale den fordi han angriper meg. ?? Anonym poster: 175de035343c7548a040e4a56604a5c6

"Han slo først, og jeg tok igjen."

Spørsmålet er hvor mye du tok igjen: lite nok til at det kan kalles en handling i nødverge, altså kun minimum for å få ham til å slutte, eller om du gikk videre etter første (andre, tredje?) slaget for å "ta igjen".

• Liker 1
Lenke til kommentar

En av disse, ja :-) Krangler med kompisen i fylla, man blir slått og tar igjen. Etterpå kommer man på at "jo, han slo først, nødverge!". Ikke uvanlig å bruke det for alt det er verdt, som regel uten hell ettersom de færreste vet hva nødverge er.

La meg si det sånn. Hadde du stått i et hjørne, uten mulighet for å komme deg vekk, og han slo deg på en slik måte at du trodde du ville bli alvorlig skadd, da kan du snakke om nødverge.

Dette virker som en "kvart over tre" slåsskamp i kebabkøen. Ta det som en lærepenge, en billig sådan.

Du må gjerne ikke vedta forelegget, men påregn i så fall å møte i retten.

.. Og til slutt. Ikke anmeld kompisen din. Om noen år har du glemt hva størrelsen på forelegget var, men sitter igjen med en morsom historie.

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

"Han slo først, og jeg tok igjen."

Spørsmålet er hvor mye du tok igjen: lite nok til at det kan kalles en handling i nødverge, altså kun minimum for å få ham til å slutte, eller om du gikk videre etter første (andre, tredje?) slaget for å "ta igjen".

At man blir slått kvalifiserer ikke automatisk til nødverge og dermed muligheten til å ta igjen. Har han muligheten til å trekke seg tilbake, men velger å bli er som regel ikke kravene oppfylt.

Lenke til kommentar

TS

Om det er en bot på 10 000 f.eks er jeg lite gira på å betale den fordi han angriper meg. ?? Anonym poster: 175de035343c7548a040e4a56604a5c6

Om du var min kamerat og annmeldte meg etter en sånn episode for å prøve å unngå en lusen bot så hadde eg faenmeg brukt balltre på deg etterpå.

Visse ting gjør man ikkje mot venner.

Lenke til kommentar

Om du var min kamerat og annmeldte meg etter en sånn episode for å prøve å unngå en lusen bot så hadde eg faenmeg brukt balltre på deg etterpå.

Så potetgulltøff du var da.

Er enig i at visse ting gjør man ikke mot venner, for eksempel starter man ikke en slosskamp.

ts: tror ikke du har noen case her, med mindre du kan forklare i større detalj hva som faktisk skjedde enn "han slo først og jeg slo tilbake".

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Hvis du kliner til en kompis og forventer at han skal betale et rødt øre for det er du passe på vidda. Jeg hadde betalt boten hans på flekken og forventet å bli anmeldt om jeg ikke gjorde det. Hadde også tatt på meg all skyld for hendelsen. Det er slik voksne mennesker gjør, tar ansvar for egne handlinger. Og ja, man kan si han skal ta ansvar for å ha slått tilbake men vi vet at det ikke er sånn det fungerer, slår du får du slag tilbake, spiller ingen rolle hvor ansvarsfull vedkommende er så det er 100% din skyld. Balltre er for feiginger...

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...