Gå til innhold

Problemstilling innen religion idag

Anbefalte innlegg

Liten intro først

Etter min forståelse så fleste parten av de største religionene idag sånn type : Tror du på meg så skal du komme til himmelen.

Kort skrevet, men dere skjønner poenget her, dette har jeg sett i jødedommen, islam og kristendommen.

Så her er eksemplet mitt

Det er en gutt som ble vokst opp i Saudi Arabia, hele familien og hele byen er muslimsk og han er vokst opp på en islamsk måte. Dette blir da den rette veien for han, ikke at HAN tok et valg, men at samfunnet rundt han tok dette valget for han. Han har ingen mulighet for å vite om andre religioner, han VET ikke om andre religioner. Kun islam og bare islam.

(Dette gjelder da alle veier uansett religion. Tok bare et eksempel for å vise dere.)

La oss da si at kristendommen var den "rette" veien. Havner denne gutten i helvete? Dette har jeg spekulert på en god stund og finner faktisk ikke noe godt svar på akkurat dette. Er det noen prester / kristne / muslimer / jøder / teologier der ute som vet svaret på dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Er ikkje noko av det du lister opp. Men i kristendommen så vil alle mennesker som har levd eit liv utan synd komme til himmelen. Problemet er berre det at ingen lever utan synd og alle som ikkje lar Jesus ta sin skyld og Gud gi mennesket sin tilgivelse. Vil komme til helvete. Så på sett og vis må du få forlating for dine synder for å komme til himmelen i kristendommen. Problemet er berre det at det er ein synd i kristendommen å tur på andre gudar enn Gud, så alle hinduar og religionar med andre gudar enn denne vil komme til helvette uansett. Men ateistar og budistar og slikt som dette vil ikkje komme til helvette dersom dei aldri har synda i sitt liv.

Lenke til kommentar

Gud i kristen tro er sett som det maksimalt største vesen, det største tenkelige vesen. Dette må nødvendigvis bety maksimal moral og rettferdighet også, slik at jeg ikke finner grunn til å tro at Gud avviser mennesker utav det aktuelle menneskets uvitenhet. Har det mennesket aldri hørt om evangeliet kan det ikke velge å ta imot Jesus, slik at det ikke er et alternativ. Bibelen taler også om at Gud har åpenbart seg for mennesket ikke bare gjennom Jesus, men også gjennom den moralske loven skrevet i våre hjerter, samt ved å se på universet, slik at ingen skal ha god nok grunn til å avvise Gud. Å ikke kunne tro på Jesus fordi man aldri har hørt om Jesus vil jeg ikke si er det samme som å avvise Gud. Jeg tror Gud er maksimalt rettferdig i slike problemstillinger du forespeiler, og også at mennesket selv vil se rettferdigheten ved den endelige dommen.

Lenke til kommentar

Her treffer du på en av de største grunnene til å betvile sin tro, nemlig geografi. Det er litt merkelig at en allmektig gud ikke enda har klart å formidle sin eksistens til hele kloden, men kun har delt sin guddommelighet med deler av verden. I tillegg har han vist seg på en rimelig laber og lite konsekvent måte til de som faktisk har hørt om han og hoppet på Kristendommen/Jødedommen og til dels Islam (disse religionene er i slekt).

Det er helt tilfeldig hvilken religion man havner under, ene og alene pga hvor man er født. Jeg kommer aldri til å forstå hvordan noen kan være så skråsikker på sin gudetro når de like så godt kunne vært født på andre siden av kloden og dermed tilbedt en helt annen gud.

Dette med uvitenhet og helvete, altså hvor man trekker grensen, er det mange "gode" forklaringer på. Det mest er synsinger fra troende som prøver å få troen sin til å henge på greip og de tolker som regel i Guds favør.

Hvis det er slik at uvitenhet gjør at du ikke kommer til helvete, så hvorfor spre religioner til å begynne med? Hvorfor ikke bare la de dø ut, så kommer alle til himmelen i sin uvitenhet. Du kan ikke gjøre galt og stå til ansvar hvis du ikke vet bedre, vel?

Endret av LiamH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis det er sånn at vi alle er Guds barn betyr jo det at man hele tiden er under "oppsikt", og når jeg tenker meg om så er det ikke et eneste øyeblikk hvor jeg er helt alene - det er bestandig noen som ser meg og det jeg gjør og tenker. Ikke vet jeg selv noe særlig om guder, men hvis jeg ser det som skjer rett foran meg og virkelig ser på det, så minner det jef får øye på, om noe mye større enn jeg klarer å fatte, enda ;)

Lenke til kommentar

Hvis det er sånn at vi alle er Guds barn betyr jo det at man hele tiden er under "oppsikt", og når jeg tenker meg om så er det ikke et eneste øyeblikk hvor jeg er helt alene - det er bestandig noen som ser meg og det jeg gjør og tenker. Ikke vet jeg selv noe særlig om guder, men hvis jeg ser det som skjer rett foran meg og virkelig ser på det, så minner det jef får øye på, om noe mye større enn jeg klarer å fatte, enda ;)

Du svarer ikke på spørsmålet, hvor havner gutten?

Endret av realbunny
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis det er sånn at vi alle er Guds barn

Detter er å dra litt forhastede konklusjoner.

Den populære pk- versionen sier vel kanskje dette, ikke minst for å "inkludere" islam og muslimer.

Men vi kan nå se på hva Jesus selv sa om denne saken, og i dette tilfellet snakker han til jødene.

"You are of your father the devil, and the desires of your father you want to do. He was a murderer from the beginning, and does not stand in the truth, because there is no truth in him. When he speaks a lie, he speaks from his own resources, for he is a liar and the father of it"

Om islam hadde eksistert på den tiden, så ville nok Jesus helt sikkert sagt det samme til muslimene.

Lenke til kommentar

Detter er å dra litt forhastede konklusjoner.

Den populære pk- versionen sier vel kanskje dette, ikke minst for å "inkludere" islam og muslimer.

Men vi kan nå se på hva Jesus selv sa om denne saken, og i dette tilfellet snakker han til jødene.

"You are of your father the devil, and the desires of your father you want to do. He was a murderer from the beginning, and does not stand in the truth, because there is no truth in him. When he speaks a lie, he speaks from his own resources, for he is a liar and the father of it"

Om islam hadde eksistert på den tiden, så ville nok Jesus helt sikkert sagt det samme til muslimene.

Jepp, religioner vil så klart ha flest mulig tilhengere, det klinger i kassa vettu!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns du kan slutte med dette tullet med å snakke om penger nå.

Dette har ikke noe med penger å gjøre.

Selvsagt har det det! Helvete er et pressmiddel for å få tilhengere, penger og makt er motivet.

Og til TS: ja, han gjør det siden han tilber "feil" gud, kristendommens lov om ignoranse dekker nok ikke ham her.

• Liker 3
Lenke til kommentar

DA havner den gutten i helvete da? Ingen har svart meg på spørsmålet, bare snakka rundt det.

Det er ingen som kan svare deg på spørsmålet. Det er ingen som vet. Det er bare tolkninger rundt denne problemstillingen. Det er nok de som mener og tror både det ene og det andre, men Bibelen sier, etter det jeg vet, lite om akkurat denne saken.

Hvis man ser på det ut fra et logisk og intellektuelt ståsted, så er svaret klokkeklart; Nei, selvfølgelig ikke.

Nå er det en gang slik at mange religiøse tilnærmer seg, og forsvarer, religion med "hjertet", altså følelser og da forsvinner alt av fornuft ut vinduet. Følelser er irrasjonelle og det står jo bl.a. i 2.mosebok (hvis jeg ikke husker feil) at Gud er noe så patetisk og lite gudommelig som en "sjalu gud". Litt komisk med tanke på at mennesker kommer seg over sjalusi i løpet av sin livstid, mens en evig og allmektig gud ikke klarer det.

Svaret på spørsmålet kan nok derfor være både "ja" og "nei". Gud er, i følge Bibelen, en følelsesstyrt gud, så han er også derfor irrasjonell og kan da fint sende folk til helvete over en slik "misforståelse". En misforståelse som han selv helt fint kunne ordnet opp i ved å spre kunnskap/viten om sin eksistens over hele kloden som han selv skal ha skapt.

Nå skal det også sies, og det er rart at ingen har kommet med dette innspillet enda, at "helvete" er et ganske relativt og upresist begrep. Noen mener det er flammehav i evig tid, mens andre mener at det kun dreier som om å ikke få evig liv og dermed eksistensløs død. Bibelen sier likevel flere plasser at folk skal kastes i flammehav etc.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Er ikke kristendommen lagt opp til at dommedag ikke oppstår før Guds engler eller noe har forkynt Guds budskap til alle i verden, og ingen som ender opp i helvete før dommedag. -eller noe i den duren.

Da må jo gutten få vite om kristendommen før han eventuelt ender opp i helvete, sett at den kristne Gud er den rette guden.

Lenke til kommentar

Ingen har svart meg på spørsmålet, bare snakka rundt det.

Ingen kan svare direkte på spørsmålet ditt utenom Gud selv. Hvem andre enn Gud kan ha et slikt ansvar? Jeg er glad det ikke er meg :-)

En artikkel fra dagen som berører spørsmålet ditt (http://www.dagen.no/2013/06/19/meninger/tro/kommentar/misjon/143939):

"Paulus sier noe om de som skal dømmes ut fra det de kjente til, ikke ut fra det de ikke kjente til."

Lenke til kommentar

Er ikke kristendommen lagt opp til at dommedag ikke oppstår før Guds engler eller noe har forkynt Guds budskap til alle i verden, og ingen som ender opp i helvete før dommedag. -eller noe i den duren.

Da må jo gutten få vite om kristendommen før han eventuelt ender opp i helvete, sett at den kristne Gud er den rette guden.

Matthew 24:36

36 “But concerning that day and hour no one knows, not even the angels of heaven, nor the Son,[a] but the Father only.

Høres ut som engler har lite kunnskap eller innflytelse på denne dagen. Folk dør jo også hele tiden, så hvilket venterom disse skal benytte inntil videre kan man vel bare lure på. :)

P.s: Man kan også se komedien, og den logiske bristen, i at "sønnen" (Jesus) som også skal være Gud selv, ikke vet. Det er dog ikke alle bibel-utgaver som har med "sønnen" i sine oversettelser.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Høres ut som engler har lite kunnskap eller innflytelse på denne dagen. Folk dør jo også hele tiden, så hvilket venterom disse skal benytte inntil videre kan man vel bare lure på. :)

P.s: Man kan også se komedien, og den logiske bristen, i at "sønnen" (Jesus) som også skal være Gud selv, ikke vet. Det er dog ikke alle bibel-utgaver som har med "sønnen" i sine oversettelser.

Ikke vet jeg, mener bare å huske noe sånt.

Englene har vel ikke kontroll på når alle har fått høre om Gud, de bare preiker i vei til alt og alle de da :p

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg, mener bare å huske noe sånt.

Englene har vel ikke kontroll på når alle har fått høre om Gud, de bare preiker i vei til alt og alle de da :p

Vi får se om de troende, ikke minst fundamentalistene og ekstremistene, vi har her inne kan klargjøre for oss. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Nei, de liker ikke ja/nei spørsmål.

Fundamentalistene og ekstremistene er kjempeflinke på å være skråsikre, uansett hva sunn fornuften tilsier, så det bør nok gå helt fint.

De mer liberale troende er derimot mer "flytende" i sine religiøse konklusjoner, og med rette. :)

Alle innspill er likevel velkommen, så hjelp litt til dere som skal kunne dette best.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...