Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på skriftlig eksamen på videregående?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk 1 (stryk) i nynorsk skriftlig eksamen, tredjeåret på videregående. Jeg kommer derfor til å klage på dette.

Jeg har lest at man må levere en skriftlig klage til rektor innen 10 dager, men noe mer står det ikke.

Noen som vet hvordan man går frem? Jeg har ikke fått tilbake eksamen så jeg kan jo ikke begrunne klagen noe voldsomt. Så er det genuint å bare skrive for eksempel:

"Jeg velger å klage på skriftlig eksamen i nynorsk."

Eller må jeg argumentere osv.? Står som sagt lite på internett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp gjort det samme selv.

Send en e-post til den personen på skolen som er ansvarlig for eksamensklager osv. I e-posten skriver du hvilken eksamensvurdering du vil klage på, hvorfor, dato og navn.

Deretter vil skolen sende eksamensbesvarelsen din til ny sensur. Send e-posten raskt, sørg for at den ansvarlige ser e-posten din, og eksamensbesvarelsen vil bli sendt til hurtigsensur. Du vil få en ganske rask tilbakemelding og begrunnelse for den nye karakteren. Denne gangen er det andre sensorer som avgjør din endelige eksamenskarakter.

Endret av Frøken Sudine
Lenke til kommentar

Når du klager på eksamenskarakter kreves det ikke begrunnelse, slik som det gjør når du klager på standpunktkarakter.

Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060714-0932.html#map015

Dette står blant annet under klage på skriftlig eksamen:

"Klagenemnda skal gjerast kjend med den karakteren prøvesvaret fekk ved den ordinære sensuren. Nemnda skal elles ikkje få andre opplysningar enn svaret og dei opplysningane som kan leggjast ved svaret ved eksamen. Nemnda skal ikkje gjerast kjend med eventuell grunngiving for klagen."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...