Brian Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Hei Sliter veldig med en raid kontroller som på død og liv skal kverrulere på alt. Kontrolleren er en jeg har hatt i pc'n i noen år (aner ikke hva den heter), og etter formatering og innkjøp av nye disker skulle jeg sette opp ett nytt raid 5 med 4x 3tb disker. Det eneste jeg vet om den er at den kjører sil 3124, og jeg har hatt raid på den tidligere på den forrige win7 jeg hadde. Jeg satte opp som normalt og kom inn i programmet i OS'et og prøvde å sette opp et raid 5, men av en eller annen grunn ble det kluss slik at den satte opp tre volum, istedet for ett samlet. Deretter skulle jeg gå inn i programmet igjen, noe den nektet, og siden har jeg rivd meg i håret av frustrasjon. Under Device manager ligger den uten noe problemer under storage controllers (silicon image sil 3124), men jeg finner den ikke lengre i silicon image SATA controllers menyen i control panel. Ikke får jeg flasha biosen heller siden den ikke finner noe kort. Programmet varierer også med et hav av feilmeldinger, alt fra; "Application lock!" til "silicon image raid controllers are NOT detected in the system". Førstnevnte fikset jeg ved å gi alt på jord tilgang til mappa, for deretter at den hoppet over til feilmelding 2. Under oppstart kommer jeg inn i biosen på kortet og kan sette opp raid derifra, den detekterer derimot ingen eksisterende raid, og jeg kan kun sette opp et raid 5 på 2,2gig. Har prøvd å formatere derifra sette opp raid 5 på 2.2 gig for å se hva som skjedde, ingenting. Det merkelige er derimot at jeg finner de tidligere tre volumene som ble feil i disk management, og kan formatere og bruke disse. Så noen forslag? Eller er det bare å ta ut kortet, knekke det i så mange biter man klarer, tenne på og kjøpe nytt? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Mange litt eldre kontrollere (også vanlig SATA) som sliter med disker >= 2 TB, mulig problemet ditt ligger der? Skillet gikk rundt 2010. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Sil er også vekjent for å være kontrollere du ikke ønsker å benytte deg av grunnet ymse problemer. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Synn å si det, men slik går det når man ikkje kjøper Areca raidkontroller Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Hehe vet Men trenger ikke all verdens siden det bare er snakk om lagring. Men hele sil opplegget virker bare håpløst upålitelig og flaks/uflaks om det fungerer eller ei. Har noen forslag til en annen raid kontroller som ikke kjører sil og har fungerende programvare alle dager i året? Må være minst 4 porter, PCI evt PCI-E, og selvfølgelig ikke så alt for dyrt. Kan man få noen dugbare til rundt tusenlappen? edit: tror jeg fant ut hvilket kort jeg har, ser ut som det kan være et gammelt Lycom, var eldre enn jeg trodde, så kanskje det er noe av problemet. Utgitt i 2007 ifl prisguide. Endret 22. juni 2013 av Brian Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 For å si det rett ut: sil er drit. Og selv pm det "bare" er lagring, så trenger du bedre. Ville heller brukt windows sitt software raid enn å stole på sil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå