Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN og streaming på nett


Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det med å streame filmer og serier på nett når det gjelder disse nye lovene?

 

Du deler jo ingen ting, du bruker jo bare informasjonen som ligger allerede ute på nettet, jeg deler det ikke videre til andre. Har dette noe å si om den nye loven? Jeg har prøvd å lese meg fram til det men finner ikke så mye rundt dette og hvordan det fungerer egneltig, jeg skjønner hvis du sitter oppe med 10 forskjellige filmer N/O på torrent at da kan du bli tatt, men det er pga du deler det videre igjen.

 

Men hva med å se en serie eller en film fra en streaming side, hvor du kun "laster ned" filmen? Trenger du VPN for sånne type ting ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har til nå ikke sett noen endring i regelverket som tilsier det at streaming er ulovlig i Norge. Den nye åndsverkloven slår ned på distribusjon og nedlasting men tar ikke for seg strømming.

 

Synes dette i seg selv er litt rart med tanke på sider slik som put.io

 

Slik jeg har forstått laster denne siden ned filene for deg og lagrer det hos dem å du kan streame fra dem igjen. Eller laste ned innholdet til din datamaskin.

 

Ble litt offtopic det her..

Lenke til kommentar

Hvis du ser eller lytter til en stream fra noen som ikke har tillatelse til å legge ut streamen, dvs. det dreier seg om kopibeskyttet materiale, så er det selvfølgelig ikke lovlig. Men så lenge du strengt talt ikke deler dette materialet videre, så slipper du nok å få lensmannen på døra. Inntil videre.

Omvendt er det selvfølgelig fullt lovlig å se/høre streamer fra Spotify, Netflix, Wimp osv. Lovligheten er bestemt ut fra om det som streames, faktisk streames på en lovlig måte.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Paragraf 53a i åndsverksloven (som kom i 2005, den såkalte "mp3-loven") gjør det da forbudt å ulovlig streame åndsverk? Lovlig streaming (Netflix, Spotify) har ingenting med dette å gjøre.

 

Mange går fortsatt rundt å tror det er "lov" å laste ned såframt man ikke laster opp. Etter at denne loven kom, er dette feil. Det er LIKE ulovlig å laste NED åndsverk uten tillatelse som det er å laste opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja da hadde man lært noe nytt.

 

Takk for at dere knuste boblen min ;p

 

Men, med sider som put.io. Om jeg laster ned til den. Og streamer der i fra..er man trygg da? Eller må man i så fall lage en 'fake' konto med prepaid visa eller lignende samt sette opp kontoen via vpn og bruke vpn når man strømmer for å være helt safe?

Lenke til kommentar

Ja da hadde man lært noe nytt.

 

Takk for at dere knuste boblen min ;p

 

Men, med sider som put.io. Om jeg laster ned til den. Og streamer der i fra..er man trygg da? Eller må man i så fall lage en 'fake' konto med prepaid visa eller lignende samt sette opp kontoen via vpn og bruke vpn når man strømmer for å være helt safe?

Jeg kjenner ikke til put.io men om du ved et uhell går på en side drevet av MAFIAA'en må du nokk bruke VPN for å være sikker, da de kan se IP adressen din uten. I tillegg har du jo amerikanerne som overvåker alt og DLD når den tid kommer.

 

Men strengt talt er dette bare scenarier vi ikke har sett ennå, så du er mye tryggere når du streamer enn når du laster ned torrents.

 

Selv bruker jeg VPN mest på trass mot overvåkningen som skjer.

Endret av Sn3ipen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har egentlig lurt på dette en god stund nå, men slik det virker for meg så vil ikke man kunne bli tatt for strømming med mindre det er noen som jobber i samarbeide med "pirat jegere". Går man nemlig inn på en side som er drevet av de såkalte jegerne så kan man igjen argumentere med at de bryter loven. Om det derimot er de med rettighetene som driver siden så er det jo igjen ingen som bryter reglene ettersom de som opprinnelig lastet opp filene har fulle rettigheter til å dele og bruke filene.

 

Dette er et tema som alltid har forvirret meg, for det er helt klart snakk om nedlasting. Det kan kanskje snakkes om at man i denne sammenhengen kjøper/får stjålet gods av den som opprinnelig har stjålet det? Jeg ser iallefall ikke hvorfor de skal straffe brukere fremfor selgere (litt som å straffe narkomane fremfor narko langere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...