Gå til innhold

Utenlandskjøp uten mva


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte en betalingsterminal fra Sverige (izettle)

Denne kostet kroner 199.- og mva på kvittering er kroner 0.-

Hvordan skal dette føres for å bli riktig mtp. mvaoppgave?

 

Betalingsterminalen ble betalt 02.01.2013, men på kvitteringen står dato 29.12.2012.

Årsoppgave er selvsagt levert, kan jeg da føre denne som om den var kjøpt 02.01.2013 eller MÅ jeg gjøre endringer i årsoppgave?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpt under 200 blir ikke fortollet/mva beregnet, så kjøpet ditt har ikke mva konsekvens.

 

Så dersom du har levert omsetningsoppgave og næringsoppgave så bare la være å sende inn endringsoppgave. Det er alt for lite beløp til å bry seg om.

 

I en perfekt verden, så skal kostnaden bokføres i perioden fakturadato sier - men for så små beløp vil jeg ikke engang si at strikken er tøyd om den kommer på feil periode. Er det hele tiden feil periodisering vil nok noen kunne reagere, men om en enkelt faktura på 199 kr kommer på feil år, så er det helt greit.

Lenke til kommentar

Akkurat det svaret jeg håpte på :). Tusen takk

 

Dersom jeg lager et manuellt bilag, hvilken kode burde dette gå under?

Kan jeg for eksempel lage en egen kode 6801 og kalle denne for kontorrekvisita for så å føre den som unntatt mva

 

Eller skal jeg føre den på 6800 Kontorrekvisita(Res) Men den er jo med 25% mva i mitt program ?

Endret av torfinnt
Lenke til kommentar

Vet ikke hvilket program du bruker, men i det jeg bruker (Duett) er det mulighet for å endre avgiftskode på enkeltbilag, bl.a for slike tilfeller (det er også en egen kode for import med separat beregnet mva), som avviker fra standard avgiftskode på konto.

 

Bruker Visma Avendo Eaccounting

Lenke til kommentar

Litt artig..

 

Når jeg ser på banktransaksjonen som er gjort i min bank, står det oppført som en innenlands betaling til Izettle AB Norway.

Likevell er det kroner 0 i mva på fakturaen.. Så da skal altså dette ikke føres som en utenlandsbetaling etter hva jeg forstår..

Men er det lov med innenlandsbetaling uten mva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...